PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Számtalan cikkünkben boncolgattuk már, hogy mi történik valójában az elhasználódott elektromosautó-akkumulátorokkal, hiszen sokan még mindig olyan posztapokaliptikus világot vizionálnak a villanyautókra való teljes átállás eredményeképp, ahol a gyerekek fulladoznak az akkutengerben, a zöldségek kobaltízűek, az ivóvízben pedig az aksikból kimosott nehézfém-darabokat rágcsáljuk.

A Nagy Agymosás – így szennyeznek az elektromos autók

Egy korábbi cikkünkben a Nissan megoldását mutattuk be az akkumulátorok újrahasználatára és újrahasznosítására – a japán autógyártónál külön vállalat, a 4R Energy intézi, hogy a LEAF villanyautók még használható akkupakkjai más berendezésekben folytathassák életüket, amelyek pedig már erre sem alkalmasak, az újrahasznosítás során másodnyersanyaggá válnak, és új akkuhoz szolgálnak alapanyagként.

Egészen bámulatos, mennyi ideig használható egy villanyautó-aksi

Nem szabad elfeledkezni azonban az akkumulátorok gyártása során keletkezett hibás, használhatatlan cellákról sem, amelyek szintén akkumulátor-hulladéknak számítanak – a Redwood Materials és az Envision AESC megállapodása ezek újrahasznosításáról szól. JB Straubel, a Tesla társalapítója egy interjúban árulta el tegnap, hogy szerződést kötött a Nissan akkugyártójával hulladék-akkumulátorok újrahasznosítására, amelyek a Nissan 2011 óta világszerte több mint 500 ezer darabban értékesített villanyautójába kerültek volna be. JB Straubel 2019-ben hagyta ott a Tesla CTO (Chief Technical Officer) pozícióját, hogy a két évvel korábban alapított start-upjának vezetésére koncentrálhasson, amely nem csupán elektromos autók, hanem más elektromos berendezések akkumulátorainak újrahasznosításával is foglalkozik.

Forrás: Redwood Materials

A Redwood Materials az együttműködés jegyében az Envison AESC-nek állít elő másodnyersanyagot a LEAF-be szánt akkucellák hulladékaiból – ez a cég gyártja a Nissan számára az akkucellákat a Tennessee állambeli Smyrnában. Straubelnek annyi kötődése azért maradt a Teslához, hogy start-upja a Panasonic hulladék-akkumulátoraival fejlesztette ki újrahasznosító eljárását, s jelenleg is ő bontja darabokra a nevadai Gigafactory-ból érkező használhatatlan aksikat.

A Redwood és Nissan közötti megállapodásról, valamint az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok árának emelkedéséről írt cikkében a CNBC a Panasonic Energy North America technológiai igazgatóhelyettesét is megszólaltatta, aki szerint az elektromos autók terjedésével együtt jár az újrahasznosítás fejlődése is. Hozzáteszi, hogy rengeteg energiát igényel az ásványkincsek bányászata és előállítása, butaság lenne az értékes anyagok visszaszerzése helyett a hulladéklerakókra dobni az akkumulátorokat.

Straubel egyébként úgy vélekedik, hogy a legnagyobb lítiumbányát nem Chilében, Bolíviában, vagy Kínában kell keresni, hanem a háztartásokban, ahol a kacatos fiókokban meglapulva akár milliárdnyi akkumulátoros eszközből lehetne másodnyersanyaghoz jutni. Az újrahasznosítás során előállított termék ráadásul a legtöbb esetben semmiben sem különbözik a teljesen újtól, a Redwood vezérigazgatója szerint a kobaltról például képtelenség megállapítani, hogy egy régi akkuból, vagy a bányából érkezett.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.