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
auto
2024. 04. 26. péntek

Elektromos autókkal szerencsére már szép számmal találkozhatunk az utakon, látványuk a mindennapi életünk részévé vált, ami egyben azt is jelenti, hogy egyre több ember ismeri meg ezt a technológiát, és képes különbséget tenni a valóság, és az interneten terjedő tévhitek között. Ennek ellenére még mindig sokan gondolják például azt, hogy a villanyautók akkumulátorai néhány év után a hulladéklerakóban végzik. Ha ez így történne, az nem csak elképesztő mértékű környezetszennyezést, és erőforrásaink felesleges pazarlását jelentené, hanem ostoba gazdasági baklövés is lenne.

Forrás: Nissan

Merthogy a járművekből kikerülő energiatároló alkatrészek nem értéktelen kacatok – nyersanyagokban gazdag, és (az esetek többségében) továbbra is működőképes szerkezetek, amelyek tárolókapacitása az autózáshoz már nem feltétlenül kielégítő, de számos más applikáció számára tökéletes energiaforrássá válhat. Ha az autókból kivett aksiknak nem adnánk második életet, akkor minden egyéb berendezéshez újat kellene gyártani, márpedig tudjuk, hogy az nemcsak jelentős mértékű CO2-kibocsátással is jár, de egyelőre nem is olcsó.

Akkumulátorok újrahasznosításába kezdett a Volkswagen

Ebből fakadóan az akkumulátorok újrafelhasználásának gondolata már velünk volt több mint egy évtizeddel ezelőtt is, az első tömegtermelt elektromos autók megjelenésekor. A Nissan már az első LEAF 2010-es piacra dobása előtt a Sumitomo konglomerátummal közösen megalapította a 4R Energy vállalatot azzal a céllal, hogy olyan technológiákat és infrastruktúrákat fejlesszen, amelyek segítik a Nissan elektromosjármű-akkumulátorainak újragyártását, újrahasznosítását, viszonteladását, és újrafelhasználását.

Forrás: Nissan

Habár a japán autógyártó hangsúlyozza, hogy akkumulátorainak tartóssága biztosított elég időt a megfelelő újrahasználati és újrahasznosítási koncepciók kidolgozására, tíz év és félmillió villanyautó után már bőven akad olyan akkucsomag, ami már nem autóban, hanem valami más elektromos berendezésben szolgáltatja az energiát – például egy stadion áramellátásáért felel Hollandiában, vagy éppen napelemes töltőállomást segít ki Magyarországon. Így amikor egy aksi elérte első életének végét, a 4R Energy már várja, hogy egy olyan plusz értékkel ruházza fel, ami az eredeti felhasználási célján túlmutat.

Használt Leaf akkuk segítik a napelemes töltőt Óbudán

Hozzá kell tenni persze, hogy az sem kizárt, hogy a második élet megkezdése szintén egy autóban történik, például egy kisebb, városi modellben, melynek elegendő a használt aksi megmaradt kapacitása – mint alább olvasható, a Nissan koncepciója ezt is magába foglalja. Ez természetesen alacsonyabb vételárat jelentene a villanyautó számára.

De pontosan milyen feladatokat kaphatnak a használt akkumulátorok? A Nissan az alábbiakban foglalja össze:

„Amikor egy régi elektromos jármű akkumulátora eléri a 4R gyárat, először osztályokba sorolják. Előfordul, hogy az akkumulátor alkatrészei olyanok, mint újkorában – ezek „A” besorolást kapnak, majd új, nagy teljesítményű akkumulátor-egységekben újra fel lehet használni őket egy új elektromos járműhöz. A „B” besorolást kapott akkumulátorok elég nagy teljesítményűek olyan ipari gépekhez, mint a targoncák, és a nagy, helyhez kötött energiatárolók. Például otthoni, vagy kereskedelmi létesítményekbe telepítve képesek elraktározni a napenergia által napközben termelt villamosenergia feleslegét, majd éjszaka áramellátást biztosítani az épületben. Még a „C” besorolású akkumulátor alkatrészei is felhasználhatók, például olyan egységekben, amelyek tartalékenergiát szolgáltatnak, amikor az elektromos hálózat meghibásodik. Például élelmiszerboltokban, ahol a hűtőszekrényeknek és lámpáknak áramszünet esetén is üzemelniük kell.”

Ez a koncepció érvényes minden jelenlegi, és jövőben érkező elektromos Nissanra, Forrás: Nissan

A vállalat mérnökei szerint az akkumulátorok akár 10-15 évig is működőképesek lehetnek második életüket élve, ami, ha egy autó átlagos élettartamával megegyező 10 éves autós használattal számolunk, azt jelenti, hogy egy akkumulátor teljes élettartama akár a 20-25 évet is elérheti, mielőtt újrahasznosításba menne. Persze, ha ennél jóval kevésbé kíméljük az aksit, és mondjuk csak öt évig bírja az autóban, az újrahasználat miatt már az is elképesztő csökkenést eredményez a szén-dioxid-kibocsátásban.

Mikor kell cserélni a villanyautók akkumulátorát?

Az akkumulátoros energiatárolás egyik legfontosabb feladata a megújuló energia hálózatba integrálásának elősegítése. A Nissan ezen a területen úttörőnek minősül használt akkumulátorainak köszönhetően, ugyanis már 2014-ben létrehozott a Japánhoz tartozó Yumeshima mesterséges szigetén egy napelem-farmot, melynél 16 darab lítium-ionos használt elektromos autó-akkumulátor tárolja az energiát, és kezeli az ingadozásokat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.