100 kilométert is elmegy elektromosan az új hibrid Mercedes

A C osztály számos autóvásárló számára jelenti a belépőt a prémium szegmensbe, és ez az eladásokon is látszik: a 2014-ben bevezetett negyedik generációjának szedánjából és kombijából világszerte több mint 2,5 millió darabot tudott eladni a Mercedes-Benz, és ezzel a márka legkelendőbb modellcsaládjává nőtte ki magát. A tegnapi világpremier nemcsak az ötödik generációjába léptette a középkategóriás C osztályt, jelentős fejlesztéseket és újdonságokat bevezetve a kínálatba (pl. megújult dizájnt, új vezetéstámogató rendszereket, az MBUX rendszer legfrissebb változatát stb.), hanem a német vállalatot is egy lépéssel beljebb taszította az elektromobilitás kapujában, miután egy igencsak nagy váltásnak lehetünk szemtanúi a meghajtás-változatok terén: ez az első Mercedes, mely belsőégésű motoros létére nem készül teljesen hagyományos meghajtással.

Nem kell azonnal nagy dolgokra gondolni, továbbra is ott dolgozik a motorháztető alatt a benzinnel, illetve gázolajjal táplálkozó erőforrás, ám valamennyi típusnál beszerelt hozzá egy 48V-os elektromos indítógenerátort (ISG) a gyártó, amely alacsony sebességnél segít a hajtásban. Így tulajdonképpen enyhe hibridként működik az autó, a Mercedes elmondása szerint ez a megoldás jócskán vissza tudja fogni üzemanyag-fogyasztást, és a simább futáshoz is hozzájárul, merthogy szinte észrevehetetlenné teszi az elindulást és megállást.

Ennél azért kicsivel magasabbra is felkapaszkodott a vállalat a hibridizáció lépcsőjén, és egy korábbinál vonzóbb elektromos képességekkel rendelkező plug-in hibrid rendszert is beszerelt az új C osztályba. A konnektoros típust az M 254 négyhengeres benzinmotor 2 literes változata mozgatja hagyományos üzemmódban, de ha el akarjuk kerülni a károsanyag-kibocsátást, akkor egy 95 kW (129 LE) teljesítményű villanymotor veszi át az irányítást tőle, 440 Nm azonnal elérhető nyomatékkal. (Később érkezik dízelmotoros plug-in hibrid variáns is.) A tisztán elektromos hajtás egészen 140 km/h-ig elérhető.

A házon belül fejlesztett magas feszültségű akkumulátor 96 darab zacskós cellából épül fel, összesen 25,4 kWh kapacitással (ami majdnem a kétszerese a korábbinak). Ez egy egészen kiemelkedő elektromos hatótávot ad az autónak, az új C osztály PHEV akár 100 kilométert is megtehet egy töltéssel a WLTP szabvány szerint. A 11 kW-os fedélzeti töltő az alapfelszereltség része (bizonyos piacokon), de a jármű opcionálisan DC töltésre is képes, mégpedig legfeljebb 55 kW teljesítménnyel. Így a teljes feltöltés ideális körülmények között fél órát vesz igénybe.

Az akkumulátor kapcsán fontos újdonság az elhelyezése, amelyet a korábbi generációs plug-in hibrid típussal ellentétben már meg tudott oldani úgy a gyártó, hogy ne okozzon zavaró akadályt a csomagtérben. Ez különösen a kombi változatnál észrevehető, ahol a csomagtér padlózatának hossza 63 mm-rel megnőtt (1043 mm-re).

Az új C osztályt Brémában, Pekingben, és a dél-afrikai East Londonban fogják gyártani. Németországban március 30-tól rendelhető, a kiszállítás pedig nyáron kezdődik. A plug-in hibrid változat valamivel később érkezik a kereskedésekbe, ennél pontosabb időpontot nem adott meg a gyártó.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.