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
auto

Komoly per elé néz Trevor Milton, a Nikola alapítója

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Tavaly szeptemberben a Hindenburg Research nevű tőzsdei shortoló csapat kutatása buktatta le a Nikola vezérét, Trevor Miltont. Aki követte a cég és vezére akcióit, annak nem volt túl sokkoló, ami kiderült, de ahhoz elég volt a nyilvánosság elé kiteregetett szennyes, hogy Miltonnak távoznia kelljen.

A vállalat később egy belső vizsgálat után elismerte, hogy nagyrészt jogosak voltak a kritikák. Most viszont komolyabb problémával szembesül a cég milliárdos alapítója, aki a botrány ellenére egy hatalmas zsák pénzzel távozott. Vádat emelt ugyanis az amerikai tőzsdefelügyelet is.

Nikola: az évtized átverése?

Mintha ezt már olvastuk volna

A 68 oldalas peranyagban az SEC részletesen leírja mennyi valótlansággal kábította a befektetőket a cégvezér, de elég csak a 3. oldalra lapoznunk, hogy lássuk a főbb megállapításokat:

  • Milton hazudott, amikor azt állította, a Nikola One prototípusa saját hajtassál rendelkezett, és ezt egy félrevezető videó segítségével hitette el az emberekkel.
  • Valótlanul állította, hogy a Nikola már gyárt hidrogént, ráadásul ezt rendkívül olcsó árammal a jelenlegi piaci árak alatt teszi.
  • Valótlanul állította, hogy a Nikola elkészült a Badger nevű pickup prototípusával, és hogy a jármű főként a cég egyedi, saját fejlesztésű alkatrészeit tartalmazza.
  • Hazudott, amikor azt állította, hogy a Nikola több milliárd dollárnyi konkrét megrendeléssel rendelkezik a kamionjaira.
  • Valótlanul állította, hogy a Nikola házon belül egy korszakalkotó új akkumulátort fejlesztett ki, és hogy a járművei főbb alkatrészéit maga fejleszti és gyártja.
  • Valótlanul állította, hogy a Nikola kamionjainak üzemeltetési költsége 20-30 százalékkal alatta van a dízel versenytársakénak.

Ha a fenti vádpontok ismerősen csengenek, akkor az azért van, mert ezeket egytől egyig a Hindenburg Research tárta fel és szedte össze. Ebből az is látszik, hogy kutatásuk alapos volt, és állításaikat megalapozottnak találta a tőzsdefelügyelet is.

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1420935276881334276

A baj nem jár egyedül

Ha mindez nem lenne elég, a Manhattani Ügyészség szintén háromrendbeli csalással vádolja Miltont, és vádesküdtszéki eljárásban folyik a vizsgálat – az esküdtek pedig megalapozottnak találták a vádakat. A 49 oldalas periratban azt róják fel a Nikola legnagyobb részvényesének, hogy egykoron, mint CEO, szándékosan és tudatosan hazudott minden elérhető médiafelületen, hogy kisbefektetők ezreit tévessze meg, és az egekbe tolja a vállalat papírjainak árfolyamát.

Elismerték: tényleg átvert mindenkit a Nikola

Az esküdtek azt javasolják a bíróságnak, hogy Miltonnak le kelljen mondania minden olyan jövedelemről, amelyet a fenti tevékenységgel kapcsolatban szerzett, azaz nagyjából 1 milliárd dollárt kellene visszafizetnie. Ez már csak azért sem lesz egyszerű, mert a SEC eljárás és a manhattani per hatására a cég részvényei újabb mélypontra süllyedtek – az egykoron 50 dolláros magasságból mára 12 dollár köré estek.

Milton tagad minden vádat, és 100 millió dolláros óvadék fejében szabadlábon védekezik.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás