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
auto

A Mátrai Erőmű jövőjéről, Magyarország szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséről, a Fit for 55% klímavédelmi csomagról, illetve konkrét intézkedésekről a hazai napelemes kapacitás növelésével, a Zöld Busz programról és egyéb környezetbarát közlekedési eszközök támogatásáról, a villamosenergia-hálózat fejlesztéséről, és ezek forrásáról beszélt Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a Portfolio Energy Investment Forum konferenciáján.

Steiner Attila azzal kezdte előadását, hogy Magyarország 1990 és 2019 között 32%-kal csökkentette bruttó kibocsátását, ám ez nem elegendő a 2050-es cél eléréséhez. A klímasemlegességi cél azonban kizárólag úgy teljesülhet, hogy közben nem sérül az ellátásbiztonság, illetve megfizethető marad az energia.

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

Az ellátásbiztonság kapcsán is szóba került a Mátrai Erőmű jövője is. Az államtitkár elmondta, hogy a Mátrai Erőmű felel jelenleg az ország kibocsátásának 14%-áért, azonban az ellátásbiztonság miatt a bezárása szóba sem jöhet. 2025 év végére CCGT technológiára váltással 4-5%-ra csökken majd az erőmű kibocsátásának részesedése.

A kormány célja, hogy 2030-ra az előállított villamos energia 90%-a szén-dioxid mentes legyen. Ennek egyik alappillére a paksi atomerőmű hosszú távú fenntartása, amely a cél felét tudja majd biztosítani. A másik alappillér a megújuló energiatermelés, azon belül elsősorban a napenergia, de mellette a geotermikus energiák, illetve a biomassza is alternatívát jelenthet. A napenergiás kapacitás tekintetében 2030-ra hazánk célkitűzése 6000 MW, ami a jelenlegi 2300 MW megháromszorozását jelenti.

Rossz hírek érkeztek a paksi bővítésről

Az ország szén-dioxid kibocsátásának ötödéért a közlekedési szektor felelős. Ezzel kapcsolatban Steiner Attila elmondta, hogy elkezdik a Jedlik Ányos terv felülvizsgálatát, valamint elindították a Zöld Busz Programot. Azonban az elektromos közlekedés nem kizárólagos megoldás, a cél egy egészséges technológiai verseny kialakítása. Egyes szegmensekben az az elektromos közlekedés fog előnyt élvezni, a nehézgépjárműveknél felmerül a hidrogén lehetősége, de a szintetikus üzemanyagokban is óriási potenciált látnak, melyek előnye, hogy a jelenlegi rendszerrel, azaz a belső égésű motorokkal és a meglévő ellátási láncokkal alkalmazható.

Az elektromos járművek állami támogatásával kapcsolatban megismerhettünk egy új elemet, az elektromos rásegítésű teherkerékpárok számára terveznek kiírni egy támogatási programot. A jelenlegi legfontosabb program a Zöld Busz Program, erre kívánják fordítani a legnagyobb forrásokat, a következő években 180 milliárd forintot költenének a tiszta üzemű buszok vásárlásának támogatására.

A Zöld Busz Program demonstrációs szakaszában szerzett tapasztalatok szerint egy elektromos busz egy nap alatt 171 kilométert tudott megtenni, ami azt jeleni, hogy a buszok egész nap működni tudtak az éjjel betöltött energiával, nem volt szükség napközbeni utántöltésre. A fékenergia visszanyerésnek köszönhetően Esztergomban például több mint 200 kilométert tudtak megtenni a járművek. A Zöld Busz Program következő fázisában 123 elektromos busz beszerzésére írt ki tendert a Volán összesen 25 milliárd forint értékben, ezek buszok már jövő év elején megjelennek a vidéki nagyvárosokban.

Jöhetnek az elektromos buszok Magyarországra

A villamosenergia-hálózat fejlesztésével kapcsolatban az államtitkár elmondta, hogy a naperőművek tervezettnél gyorsabb terjedése miatt a hálózat határait feszegetjük, ezért a napelemek támogatása mellett a rendszer rugalmasságát is növelni kell, így a jövőben erre is forrásokat kell biztosítani. Steiner Attila beszélt a Magyar Akkumulátor Szövetség megalakulásáról is, amely azért szükséges, mert a következő időszakban fontos szerepe lesz az akkumulátoroknak.

A fejlesztések finanszírozásáról megtudhattuk, hogy az európai szinten összesen 1850 milliárd eurós helyreállítási alap 30%-át a zöld átmenetre kell fordítani, így Magyarország érdeke olyan projektek megvalósítása, amelyekben ez a forrás felhasználható. Az Európai Uniós forrásokat a kormány zöldkötvény-programmal tervezi kiegészíteni, melyet a legutóbbi, áprilisi kibocsátás során hétszeresen túljegyeztek.

Címlapkép: Mátrai naperőmű, Visonta

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás