PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Akkugyártó nagyhatalom lesz Magyarország

elektromosautó-akkumulátor

Az a célunk, hogy a világ ipari termelését meghatározó technológiai trendek Magyarországon ne csak megjelenjenek, a fejlesztés és a gyártás is itt valósuljon meg, hogy mindez a magyar gazdaságot szolgálja – közölte Palkovics László pénteken Zalaegerszegen a GreenTech 2021 Zöld Energia és Fenntarthatóság Szakkiállítás, Konferencia második napján tartott előadásában, amelyről az MTI számolt be.

Az innovációs és technológiai miniszter elmondta, hogy a magyar gazdaság következő évtizedét meghatározó területein kiemelt jelentősége van a zöldtechnológiáknak. Példaként említette, hogy az elsősorban az autógyárak térségében sokasodó beruházásoknak köszönhetően az akkumulátor-technológiák területén két év múlva Európa második legnagyobb gyártókapacitásával rendelkezik majd Magyarország.

A miniszter beszélt azokról a folyamatban lévő vagy induló támogatási projektekről, melyek a gazdaság zöldítését szolgálják, köztük az energiatárolás megoldására vagy a közösségi közlekedés karbonkibocsátásának mérséklésére. Utóbbi kategóriába tartozik például a zöld busz program. Jövőre már csak karbonsemleges buszok állhatnak forgalomba a 25 ezer lakosúnál népesebb magyar városokban. A közlekedés zöldítésének egyik leghatékonyabb módja a vasút fejlesztése, ezért a következő 8 évben mintegy 2 ezermilliárd forintot fordít Magyarország vasúti járművekre, amelyek többségének már emissziómentesnek kell lennie.

Akkumulátoros mozdonyokkal tisztítják a hazai vasúti szállítást

Palkovics László arról is beszélt, hogy a jelentős környezetterheléssel járó acélgyártás zöldítése is komoly feladat, a technológiában az elektromos áramnak, illetve a hidrogénnek is nagyobb szerepet kell kapnia, hogy a magyar acélipar versenyképes maradhasson.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) egy másik közleményéből a szeptember 30-án Magyar Akkumulátor Nap konferenciáról értesültünk. A közlemény szerint a kormány célja, hogy Magyarország vezető pozíciót vívjon ki az akkumulátorgyártásban, és a fenntartható új technológiák kutatásával és fejlesztésével a jövő egyik meghatározó iparágának európai központjává váljon.

A cél, hogy Magyarországon világszínvonalú autó- és akkumulátoripar épüljön, amelyek egymást kölcsönösen erősítve képesek hozzájárulni a fenntartható növekedéshez. Ehhez elengedhetetlen, hogy a hazai akkumulátor-értékláncban csökkenjen az importfüggőség a kritikus nyersanyagok terén.

Az akkumulátor-iparág fejlesztésére a kormány cselekvési tervet dolgozott ki, amely hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország 2050-re elérje a klímasemlegességi célját, mondta el Kaderják Péter, az innovációs és technológiai miniszter főtanácsadója a Magyar Akkumulátor Nap című nemzetközi konferencia megnyitóján csütörtökön Budapesten, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a magyar akkumulátor-iparág gyorsan növekszik, a hazai ipar egyik kitörési pontját jelenti.

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az eseményen kijelentette, hogy a minisztérium üdvözli a Magyar Akkumulátor Szövetség megalakulását, a szervezet „számíthat a magyar kormányzat együttműködésére és segítségére”.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy óriási kihívás a zöld átmenet megvalósítása a gazdaságban, ugyanakkor a folyamat új munkahelyeket hoz létre és hozzáadott értéket teremt, összességében profitábilis a gazdaság számára. Az átalakulás sikeres lebonyolításában kulcsszerepet játszik az akkumulátor-iparág, amelynek fejlesztése – az új cselekvési terv, illetve a szakmai szervezet megalakulásával – az európai szövetséggel együttműködésben valósul meg – húzta alá.

A konferencián a szakpolitikai döntéshozók és ipari partnerek, illetve tudományos intézetek képviselői plenáris előadások és kerekasztal beszélgetések keretében vitatták meg a cselekvési terv lehetőségeit: a szabályozást, az innovációt, a beszállítói pozíciókat, a járműgyártási átálláshoz kapcsolódó kérdéseket – derül ki a minisztérium sajtóanyagából, amelyben arra is kitértek, hogy Németország után Európában Magyarország rendelkezik a legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitással.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.