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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL045MDA0NDUuMTU2OTU5UElYSU5GTy5IVS9CMzM0MjIyMDcuNDIwMDYxNTYzO2RjX3Rya19haWQ9NjEyMjQwODA1O2RjX3Rya19jaWQ9MjMzODE5NDc2O2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JEdEUFI7Z2Rwcl9jb25zZW50PSRHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1O2dwcD0kR1BQX1NUUklOR183NTU7Z3BwX3NpZD0kR1BQX1NJRDtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tjbGsvTjkwMDQ0NS4xNTY5NTlQSVhJTkZPLkhVL0IzMzQyMjIwNy40MjAwNjE1NjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MTIyNDA4MDU7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzM4MTk0NzY7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7Z3BwPSRHUFBfU1RSSU5HXzc1NTtncHBfc2lkPSRHUFBfU0lEO2x0ZD07ZGNfdGR2PTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA0L3ZvbHZvLWV4MzBjYy02NTB4MzAwLWV4MzAuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNC92b2x2by1leDMwY2MtNjUweDMwMC1leDMwLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+PElNRyBTUkM9Imh0dHBzOi8vYWQuZG91YmxlY2xpY2submV0L2RkbS90cmFja2ltcC9OOTAwNDQ1LjE1Njk1OVBJWElORk8uSFUvQjMzNDIyMjA3LjQyMDA2MTU2MztkY190cmtfYWlkPTYxMjI0MDgwNTtkY190cmtfY2lkPTIzMzgxOTQ3NjtvcmQ9W3RpbWVzdGFtcF07ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0ke0dEUFJ9O2dkcHJfY29uc2VudD0ke0dEUFJfQ09OU0VOVF83NTV9O2dwcD0ke0dQUF9TVFJJTkdfNzU1fTtncHBfc2lkPSR7R1BQX1NJRH07bHRkPTtkY190ZHY9MT8iIGF0dHJpYnV0aW9uc3JjIEJPUkRFUj0iMCIgSEVJR0hUPSIxIiBXSURUSD0iMSIgQUxUPSJBZHZlcnRpc2VtZW50Ij4=

Reprezentatív felmérés készült az Opinio mobiltelefonos applikáció segítségével a magyarok autóvásárlási preferenciáiról, valamint arról, hogy miként látják az autós közlekedés jövőjének alakulását. A közvélemény-kutatásban megkérdezettek fele úgy gondolja, hogy a jövő egyértelműen az elektromos autózásé, ám abban meglehetősen bizonytalanok, hogy a következő autóvásárlásuknál milyen meghajtást válasszanak. Az elektromos technológia 44%-ot kapott erre a kérdésre, de közel ugyanennyien szavaztak a benzines autókra és a hibridekre is. A sorból csupán a dízelautók lógnak ki, amit csupán a válaszadók 24%-a jelölt be lehetséges opcióként.

A kérdőívből kiderült, hogy az elektromos autók terjedését a magyarok szerint a nagyobb hatótávolság elérése, és a töltőinfrastruktúra fejlődése segítené, de legtöbben, 84 százalék a vételár csökkenésére tette le a voksát. Nem véletlenül, hiszen a felmérés szerint egy magyar autóvásárló átlagosan maximum 2,98 millió forintot költene el, amiért nemhogy újonnan nem kap villanyautót, de még használtan is alig. A legjobb használt elektromosautó-ajánlatokért érdemes átböngészni a VillanyautóPiac aktuális kínálatát.

1-3 millió forintnál többet csak jellemzően a férfiak, illetve a gazdaságilag erősebb demográfiai csoportok, például az 50-59 évesek, a diplomások, illetve a fővárosiak hajlandók költeni. A fizetés módjában még mindig a helyszíni, készpénzes megoldás dominál, de a válaszadók 45%-a akár valamilyen kölcsönkonstrukciót is igénybe venne.

Támogatás használt villanyautóra – jó ötlet?

Az autóvásárlásra szánt összeg azt is jelzi, hogy a magyarok többsége használt autóban gondolkodik, és csak a vásárlás előtt állók kevesebb mint fele, főleg az idősebb korosztályok terveznek új járművet elhozni a kereskedésből. A megkérdezettek egyébként mindössze 20 százaléka rendelkezik 5 évnél fiatalabb autóval, ám az autók életkora és a vásárlási tervek között nincs egyenes összefüggés: ugyanakkora arányban terveznek autóvásárlást a 2-5 éves autót vezetők, mint akik jóval idősebb, akár 15 évnél is öregebb gépkocsival közlekednek.

Ami a márkákat illeti, a népszerűségi listát a Volkswagen vezeti, ezt az Opel, a Toyota, a Ford, a Suzuki, az Audi, és a Škoda követi. A korcsoportok között igencsak eltérő eredmények születtek ebben a kérdésben, a 15-29 év közötti fiatalok például a Subaru, a Fiat, a Lexus, a Seat, és az Alfa Romeo márkákat jelölték kedvencüknek.

A kérdőív kitért az autómegosztó szolgáltatásokra is. Azt, hogy egyáltalán mit jelent ez a kifejezés, 43 százalék tudta, nem meglepő módon zömében a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező, és/vagy a fővárosban élő válaszadók. Egy rövid magyarázó szöveg után az applikáció megkérdezte a kitöltőtől, hogy nyitott lenne-e használni ilyen szolgáltatást, erre 46% válaszolt igennel. Nem meglepő módon jellemzően olyanok, akik ritkán, havonta csak néhány alkalommal ülnek volán mögé.

Címlapkép fotó: Magyar Péter

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.