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
auto
2024. 03. 29. péntek

Reprezentatív felmérés készült az Opinio mobiltelefonos applikáció segítségével a magyarok autóvásárlási preferenciáiról, valamint arról, hogy miként látják az autós közlekedés jövőjének alakulását. A közvélemény-kutatásban megkérdezettek fele úgy gondolja, hogy a jövő egyértelműen az elektromos autózásé, ám abban meglehetősen bizonytalanok, hogy a következő autóvásárlásuknál milyen meghajtást válasszanak. Az elektromos technológia 44%-ot kapott erre a kérdésre, de közel ugyanennyien szavaztak a benzines autókra és a hibridekre is. A sorból csupán a dízelautók lógnak ki, amit csupán a válaszadók 24%-a jelölt be lehetséges opcióként.

A kérdőívből kiderült, hogy az elektromos autók terjedését a magyarok szerint a nagyobb hatótávolság elérése, és a töltőinfrastruktúra fejlődése segítené, de legtöbben, 84 százalék a vételár csökkenésére tette le a voksát. Nem véletlenül, hiszen a felmérés szerint egy magyar autóvásárló átlagosan maximum 2,98 millió forintot költene el, amiért nemhogy újonnan nem kap villanyautót, de még használtan is alig. A legjobb használt elektromosautó-ajánlatokért érdemes átböngészni a VillanyautóPiac aktuális kínálatát.

1-3 millió forintnál többet csak jellemzően a férfiak, illetve a gazdaságilag erősebb demográfiai csoportok, például az 50-59 évesek, a diplomások, illetve a fővárosiak hajlandók költeni. A fizetés módjában még mindig a helyszíni, készpénzes megoldás dominál, de a válaszadók 45%-a akár valamilyen kölcsönkonstrukciót is igénybe venne.

Támogatás használt villanyautóra – jó ötlet?

Az autóvásárlásra szánt összeg azt is jelzi, hogy a magyarok többsége használt autóban gondolkodik, és csak a vásárlás előtt állók kevesebb mint fele, főleg az idősebb korosztályok terveznek új járművet elhozni a kereskedésből. A megkérdezettek egyébként mindössze 20 százaléka rendelkezik 5 évnél fiatalabb autóval, ám az autók életkora és a vásárlási tervek között nincs egyenes összefüggés: ugyanakkora arányban terveznek autóvásárlást a 2-5 éves autót vezetők, mint akik jóval idősebb, akár 15 évnél is öregebb gépkocsival közlekednek.

Ami a márkákat illeti, a népszerűségi listát a Volkswagen vezeti, ezt az Opel, a Toyota, a Ford, a Suzuki, az Audi, és a Škoda követi. A korcsoportok között igencsak eltérő eredmények születtek ebben a kérdésben, a 15-29 év közötti fiatalok például a Subaru, a Fiat, a Lexus, a Seat, és az Alfa Romeo márkákat jelölték kedvencüknek.

A kérdőív kitért az autómegosztó szolgáltatásokra is. Azt, hogy egyáltalán mit jelent ez a kifejezés, 43 százalék tudta, nem meglepő módon zömében a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező, és/vagy a fővárosban élő válaszadók. Egy rövid magyarázó szöveg után az applikáció megkérdezte a kitöltőtől, hogy nyitott lenne-e használni ilyen szolgáltatást, erre 46% válaszolt igennel. Nem meglepő módon jellemzően olyanok, akik ritkán, havonta csak néhány alkalommal ülnek volán mögé.

Címlapkép fotó: Magyar Péter

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.