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
auto
2024. 03. 29. péntek

Magyar termálvízből készülhet a villanyautók akkuja

elektromosautó-akkumulátor

Szeptember 30-án megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség, ennek kapcsán Kaderják Péter, a Zéró Karbon Központ (BME) vezetője, az ITM főtanácsadója nyilatkozott a Portfolio-nak. A  szövetség tervei között szerepel, hogy a hazánkban gyártott akkumulátorok esetében csökkentsék az import nyersanyagok arányát, így például a hazai termálvízvagyonban található lítium kitermelési lehetőségeinek vizsgálata és a hazai K+F-kapacitás fejlesztése is.

A Portfolio cikkéből azt is megtudhattuk, hogy a BloombergNEF nemzetközi összevetése alapján hazánk a 12. helyet foglalja el a teljes lítiumion-akkumulátor értéklánc fejlettsége alapján rangsoroló 2020-as globális listán, míg a cella- és komponensgyártási képesség alapján holtversenyben a 6 helyen állunk. Európai viszonylatban különösen jó az ország pozíciója, az EU-ban Lengyelország és Németország mellett Magyarországon található a legnagyobb a gyártókapacitás, amely meghaladja a 20 GWh/évet, miközben 2020-ban az EU-ban a kereslet összesen 50 GWh, a teljes európai gyártókapacitás pedig 35 GWh volt.

A cellagyártók megtelepedésének köszönhetően a magyar akkumulátor-iparban 2016-tól mintegy 5,4 milliárd euró működőtőke befektetésnek köszönhetően 14.000 munkahely jött létre, így Magyarország kedvező helyzetben várja az iparág következő években várható felfutását.

Kaderják Péter elmondta, hogy a Nemzeti Akkumulátor Iparági Stratégia fő célkitűzése 2030-ig, hogy Magyarország az európai akkumulátor értéklánc egyik központjává válhasson. Ennek része a lítiumban gazdag hazai geotermikus lelőhelyek bevonása az akkumulátorgyártáshoz alkalmas minőségű alapanyagok előállításába az alacsony üvegházgáz-kibocsátású, felelős lítiumbányászat megalapozásával. A lítium hazai termálvízből történő kinyerésével csökkenthető az importkitettség az akkumulátorgyártás növekvő lítiumigényének kielégítéséhez.

2021. július 1-jén tartotta meg alakuló ülését a Magyar Akkumulátor Platform, majd szeptember 30-án hivatalosan is megalakult a Magyar Akkumulátor Szövetség, amellyel hazánk csatlakozni tud az Európai Akkumulátor Szövetséghez (European Battery Allience, EBA). Az alapító tagok között nemzetközi és hazai nagyvállalatok is megtalálhatók, így az MVM, a MAVIR, az E.On, az Alteo, valamint a Videoton, a Tungsram, illetve az elektromobilitás területéről az Ikarus és az ITK Holding. A hazánkban jelentős gyártási kapacitással rendelkező távol-keleti cégek, a Samsung SDI és az SK Innovation is érdeklődik a csatlakozás iránt.

Az alapító tagok között nem szerepel a MOL, de jelezte érdeklődését a lítium hazai termálvízből történő lehetséges kinyerésével és a használt akkumulátorok újrahasznosítási lehetőségeivel kapcsolatban.

Címlapkép: pxfuel.com

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.