A 2020. szeptemberi Tesla akkunap alkalmával bejelentett új, 4680-as cellákat a Tesla maga fejlesztette, és saját gyártóbázist is tervez hozzá. Ennek ellenére a cég kínosan ügyel rá, hogy minden alkalommal elmondja, hogy ez nem jelenti a hagyományos cellagyártó partnerek leépítését, éppen ellenkezőleg. Ha lehetne, a világ összes akkuját felvásárolnák, legyen az prizmatikus LFP, 18650-es, vagy 2170-es NCA kémia, vagy éppen az új 4680-as formátum. Az LG és a Samsung is beszáll a 4680-as bizniszbe Készülnek is a prototípusok a beszállítóknál A Panasonic a Tesla régi, eredeti akkugyártó partnere, a vállalat japán gyárai szállítják a Model S és X 18650-es celláit, a Teslával közösen üzemeltetett Giga Nevada pedig a 2170-es formátumú, hengeres, NCA cellákat állítja elő, amik a Model 3 és Y nagy akkus változataiba kerülnek. Azt már a tavalyi akkunap után közölte a japán vállalat, hogy szívesen szállítana az új 4680-as cellákból is a Teslának, és megkezdi a formátum fejlesztését. Most a Wall Street Journal arról számolt be, hogy az akkugyártó bemutatta az új nagy formátumú cellája prototípusát, és jövő márciusig megkezdik a próbagyártást. A nagyobb aksik nagyjából 5x akkora kapacitással rendelkeznek, mint a korábban használt cellák, azonban kifejlesztésük nem annyira triviális, hogy mostantól szimplán nagyobb fémhengereket kell gyártani. A méret növekedésével a hagyományos megoldásoknál fokozódik a túlmelegedés veszélye, ezért szükséges a Tesla által fejlesztett tabless dizájn, ahol nem egyetlen ponton (tab), hanem a cella tetejének teljes felületén távozni tudnak az elektronok. A másik faktor a költséghatékonyság és a környezeti terhelés, ahol a fő újítás a szárazelektródás gyártás, amikor a szükséges anyagokat nem egy nedves masszaként viszik fel, hanem száraz porral dolgoznak. Ez sok hatalmas gépsort, és rengeteg energiát spórol meg, hiszen nem kell a nedvességet elpárologtatni, szárítani, ráadásul így a páraként távozó toxikus anyagok begyűjtése és ártalmatlanítása sem okoz problémát. A múlt, a jelen és a jövő a Panasonic-nál. Forrás: The Wall Street Journal Természetesen egyik újítást sem a Tesla találta ki először, de úgy néz ki, hogy ügyes felvásárlásokkal, és további saját fejlesztő munkával nekik sikerülhet elsőnek a sorozatgyártás. Ezen újítások, és sok egyéb fejlesztés segítségével az új cellák várhatóan fele annyiba kerülnek majd, mint a jelenlegiek. Hogy a Panasonic licenszeli-e bármelyik technológiát a Teslától, vagy saját, alternatív fejlesztésekkel jutott el ugyanarra az eredményre, arról egyelőre nem számolt be egyik fél sem. Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!