Az autóiparban tavaly a koronavírus, idén a chiphiány okozott fennakadásokat, a villanyautóknál pedig amúgy is gyakori a hosszú szállítási határidő, mert az autó és akkumulátor gyártók kapacitásai is végesek. Ez alól egy kivétel volt eddig, a Tesla, ami negyedévről negyedévre dönt eladási rekordokat, az S/X frissítése körüli csúszás kivételével pedig nagyjából 3 hónapon belül hozza a kocsikat. Most viszont náluk is durván megnőttek a határidők. Áremelés, hosszú szállítási idők Hogy ennek mi az oka, az természetesen a sok millió dolláros kérdés, de mielőtt megpróbálunk választ találni, nézzük mi történt. A vállalat szeptember közepén beszüntette eddigi ajánlási programját, ami az egyik leghatékonyabb marketing eszköze volt. Ennek segítségével az elégedett vásárlói váltak értékesítési munkatársakká, ugyanis ha valaki az ő ajánlási kódjukkal rendelt autót, mindkét fél jól járt, ingyen töltést, vagy egyéb nyereményt kapott. Vége a Tesla bónusz programjának? Ezek után október elején az Egyesült Államokban áremelést hajtottak végre a Model 3 és Y esetén. A szedán Standard Range+ változata 2000 dollárral, a Performance 1000 zöldhasúval, míg az SUV Long Range kiadása kettő, a Performance pedig egy lepedővel lett drágább. A minap azonban újabb áremelés következett be, így a Model 3 Standard Range+ ára ismét 2 ezressel, 44 ezer dollárra drágult, az Y-nál pedig a Long Range árcédulája lett ugyanennyivel magasabb, így már 57 ezernél kezdődik. Röviden tehát a két népszerű típus 1 hónapon belül 1000-4000 dollárral lett drágább, és ez valószínűleg különösen a belépő modell vásárlóit érinti érzékenyen, hiszen az autó ára pár hét alatt 10%-kal növekedett. És vasárnapi friss hír, hogy 5000 dollárral emelték a Model S és a Model X Long Range árát is, így a szedán 95 ezer, az SUV 105 ezer dollártól indul. (Itthon 38 és 41 millió a kezdő ár, egyelőre). Azonban az áremelésekkel párhuzamosan más is történt, ugyanis a szállítási határidők szépen csendben kúsznak felfelé. A fenti táblázatban minden típusnál az alapfelszereltséggel számoltunk, ha mást választunk akkor nyerhetünk pár hónapot. Így például a Model 3 SR+ esetén ha a 18-asról a 19-es kerekekre váltunk akár már júliusban megjöhet a kocsi. Az azonban a típus gyártásának megkezdése óta példátlan, hogy 11 hónapot kelljen várni a kiszállításra, és a Model Y Long Range vásárlói sem járnak sokkal jobban, ők 10 hónappal számolhatnak. Ha Model 3 Long Range-et, vagy valamelyik Performance modellt keressük, akkor azonban még idén megjöhet a kocsink. A Model X gyártása alig pár hete kezdődött, így ott nem túl meglepő a hosszú várakozási idő, de Model S esetén is csak a legdrágább Plaid jön meg idén, a Long Range-re 8 hónapot kell várni. Alkatrészhiány vagy kereslet növekedés? A kérdés persze az, hogy ennek a beszállítói problémák, vagy a kereslet növekedése okozza a határidők kitolását és az árak növekedését. A válasz valószínűleg az, hogy „is-is”. A negyedéves konferenciahíváson elhangzott, hogy a megnövekedett alkatrész és szállítási költségeket áremeléssel kompenzálják, tehát ez, legalábbis részben, magyarázza az áremelést. Ugyanakkor mivel még típuson belül sem egységes a változás, valószínű, hogy van ebben némi tudatosság, a kereslet irányítása azon modellek felé, amiből többet tudnak gyártani. Az időszak elején a Model 3 SR+ és Long Range változatai között 10 ezer dollár volt a különbség - ez most 6 ezer. Valószínűleg az sem véletlen, hogy az alap 18 colos kerékkel rendelve a kocsit, két hónappal tovább kell várnunk, mint a 19-esnél. Elképzelhető, hogy a kisebbik felni amerikai beszállítójánál szűk a keresztmetszet. A vállalat épp arra készül, hogy 2 hónapon belül 2 új gyárban kezdje meg a Model Y gyártását, és még ha ez egy viszonylag lassú folyamat is lesz, márciusra azért már érezhetőnek kell lennie az új gyártósorok megjelenésének. Ehhez képest az Y legnépszerűbb, Long Range változatára is jövő augusztusig kell várni. Ez, illetve a folyamatosan növekvő eladások is afelé mutatnak, hogy gyorsabban nő a kereslet, mint amivel lépést tudna tartani a gyártás. Itthon azért nem ennyire rossz a helyzet, de itt is minimum jövő év elejéig kell már várni szinte az összes típusra, ami minimum annyit jelent, hogy az idei gyártási helyek már elfogytak. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!