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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az autóiparban tavaly a koronavírus, idén a chiphiány okozott fennakadásokat, a villanyautóknál pedig amúgy is gyakori a hosszú szállítási határidő, mert az autó és akkumulátor gyártók kapacitásai is végesek. Ez alól egy kivétel volt eddig, a Tesla, ami negyedévről negyedévre dönt eladási rekordokat, az S/X frissítése körüli csúszás kivételével pedig nagyjából 3 hónapon belül hozza a kocsikat.

Most viszont náluk is durván megnőttek a határidők.

Áremelés, hosszú szállítási idők

Hogy ennek mi az oka, az természetesen a sok millió dolláros kérdés, de mielőtt megpróbálunk választ találni, nézzük mi történt.

A vállalat szeptember közepén beszüntette eddigi ajánlási programját, ami az egyik leghatékonyabb marketing eszköze volt. Ennek segítségével az elégedett vásárlói váltak értékesítési munkatársakká, ugyanis ha valaki az ő ajánlási kódjukkal rendelt autót, mindkét fél jól járt, ingyen töltést, vagy egyéb nyereményt kapott.

Vége a Tesla bónusz programjának?

Ezek után október elején az Egyesült Államokban áremelést hajtottak végre a Model 3 és Y esetén. A szedán Standard Range+ változata 2000 dollárral, a Performance 1000 zöldhasúval, míg az SUV Long Range kiadása kettő, a Performance pedig egy lepedővel lett drágább. A minap azonban újabb áremelés következett be, így a Model 3 Standard Range+ ára ismét 2 ezressel, 44 ezer dollárra drágult, az Y-nál pedig a Long Range árcédulája lett ugyanennyivel magasabb, így már 57 ezernél kezdődik. Röviden tehát a két népszerű típus 1 hónapon belül 1000-4000 dollárral lett drágább, és ez valószínűleg különösen a belépő modell vásárlóit érinti érzékenyen, hiszen az autó ára pár hét alatt 10%-kal növekedett.

És vasárnapi friss hír, hogy 5000 dollárral emelték a Model S és a Model X Long Range árát is, így a szedán 95 ezer, az SUV 105 ezer dollártól indul. (Itthon 38 és 41 millió a kezdő ár, egyelőre).  Azonban az áremelésekkel párhuzamosan más is történt, ugyanis a szállítási határidők szépen csendben kúsznak felfelé.

A fenti táblázatban minden típusnál az alapfelszereltséggel számoltunk, ha mást választunk akkor nyerhetünk pár hónapot. Így például a Model 3 SR+ esetén ha a 18-asról a 19-es kerekekre váltunk akár már júliusban megjöhet a kocsi. Az azonban a típus gyártásának megkezdése óta példátlan, hogy 11 hónapot kelljen várni a kiszállításra, és a Model Y Long Range vásárlói sem járnak sokkal jobban, ők 10 hónappal számolhatnak. Ha Model 3 Long Range-et, vagy valamelyik Performance modellt keressük, akkor azonban még idén megjöhet a kocsink. A Model X gyártása alig pár hete kezdődött, így ott nem túl meglepő a hosszú várakozási idő, de Model S esetén is csak a legdrágább Plaid jön meg idén, a Long Range-re 8 hónapot kell várni.

Alkatrészhiány vagy kereslet növekedés?

A kérdés persze az, hogy ennek a beszállítói problémák, vagy a kereslet növekedése okozza a határidők kitolását és az árak növekedését. A válasz valószínűleg az, hogy „is-is”.

A negyedéves konferenciahíváson elhangzott, hogy a megnövekedett alkatrész és szállítási költségeket áremeléssel kompenzálják, tehát ez, legalábbis részben, magyarázza az áremelést. Ugyanakkor mivel még típuson belül sem egységes a változás, valószínű, hogy van ebben némi tudatosság, a kereslet irányítása azon modellek felé, amiből többet tudnak gyártani. Az időszak elején a Model 3 SR+ és Long Range változatai között 10 ezer dollár volt a különbség - ez most 6 ezer. Valószínűleg az sem véletlen, hogy az alap 18 colos kerékkel rendelve a kocsit, két hónappal tovább kell várnunk, mint a 19-esnél. Elképzelhető, hogy a kisebbik felni amerikai beszállítójánál szűk a keresztmetszet.

A vállalat épp arra készül, hogy 2 hónapon belül 2 új gyárban kezdje meg a Model Y gyártását, és még ha ez egy viszonylag lassú folyamat is lesz, márciusra azért már érezhetőnek kell lennie az új gyártósorok megjelenésének. Ehhez képest az Y legnépszerűbb, Long Range változatára is jövő augusztusig kell várni. Ez, illetve a folyamatosan növekvő eladások is afelé mutatnak, hogy gyorsabban nő a kereslet, mint amivel lépést tudna tartani a gyártás.

Itthon azért nem ennyire rossz a helyzet, de itt is minimum jövő év elejéig kell már várni szinte az összes típusra, ami minimum annyit jelent, hogy az idei gyártási helyek már elfogytak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.