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 A Tesla vezetői a legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentés utáni szokásos konferenciahívás alkalmával is megerősítették, hogy a cég a kisebb hatótávó autói – valamint az energiatárolók – vonalán teljesen átáll az LFP, azaz lítium-vasfoszfát akkukra. A CATL, amely jelenleg szállítja ezeket az aksikat a vállalatnak, egy új gyárat is felhúz a Giga Sanghaj közelében. De ez már nem újdonság. Most viszont egy másik kínai óriásvállalat is szerződést kötött a texasi villanyautós céggel. Nem csak versenytárs, partner Az elektromos autóiról ismert kínai BYD-t sokszor szokás a Tesla versenytársai közé sorolni a hazai piacán, ami részben igaz is, de természetesen a sztori nem ennyire egyszerű. Ahogy a Samsungnak sem esik le a karikagyűrű az ujjáról, ha lehetősége van az iPhone alkatrészeinek negyedét szállítani, úgy más ipari vállalatoknál is előfordul, hogy egyik üzletáguk egy másik divízió versenytársát látja el alapanyagokkal. A pénznek nincs szaga. Most a Tesmanian egy kínai lap jelentésre hivatkozva azt közölte, hogy a BYD egy 10 GWh-s szerződést írt alá a Teslával az LFP akkuk szállításáról. Hogy ez a mennyiség szerződés teljes időtartamára értendő-e, netán évente gyártanak majd ennyit, azt nem tudni, de a kisebb akkus Teslák akkupakkjával számolva ez nagyjából 166 ezer autóhoz elég. Persze Kaliforniában már épül a Tesla Megapack Factory, ahol évente 40 GWh ipari energiatároló készülhet majd, tehát akár ide és kerülhetnek a BYD aksik, nem feltétlenül autókba szánják őket. Forrás: BYD, Tesmanian A lítium-vasfoszfát akkumulátorok jelenleg a Tesla Model 3 SR+ akkupakkjába kerülnek, és most már nem csak az Amerikán kívüli piacokon, de globálisan is. Emellett a jelenleg csak Kínában kapható Model Y SR is ezekkel készül, de a 2023-ra várható 25 ezer dolláros Tesla is ezt kapja majd meg. Az LFP akkumulátor energiasűrűsége kisebb, mint a nagy akkus Teslákban használt NCA kémiával készülő társaiké, így azonos méretű akkupakkba kisebb kapacitású akku kerülhet, ez a kémia ráadásul nem is nagyon szereti a hideget. Ugyanakkor jóval olcsóbb, mint az NCA, teljesen kobaltmentes, a hírek szerint gyakorlatilag megölhetetlen – 1 millió mérföldes élettartamokról szólnak a legendák – bírja, sőt szereti, ha 100%-ra töltik, és egy balesetben nem táplálja oxigénnel a tüzet, ezért biztonságosabb. A Tesmanian úgy tudja, a BYD-nek már van egy évi 1 GWh kapacitású üzeme Kaliforniában, és nem kizárt, hogy itt fogják növelni a termelést a Tesla igényeinek kielégítésére. Mindjárt kész a gyár De nem akar lemaradni a CATL sem. A Tesla sanghaji üzemétől 3 kilométerre épülő üzemük már szinte készen is van – legalábbis erről árulkodik a Giga Sanghaj életét dokumentáló Wu Wa legújabb videója. A Youtuber 2019 óta követi a kínai Tesla üzem építését és bővítését, de drónvideója most a szomszédban épülő CATL üzemet mutatja be a nagyvilágnak. https://www.youtube.com/watch?v=2rwWR7U_5Nc 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!