KITÖLTÖTTED MÁR?

Segíts, hogy még jobb tartalmat készíthessünk!

Újabb beszállítója van az LFP akkus Tesláknak

A Tesla vezetői a legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentés utáni szokásos konferenciahívás alkalmával is megerősítették, hogy a cég a kisebb hatótávó autói – valamint az energiatárolók – vonalán teljesen átáll az LFP, azaz lítium-vasfoszfát akkukra. A CATL, amely jelenleg szállítja ezeket az aksikat a vállalatnak, egy új gyárat is felhúz a Giga Sanghaj közelében. De ez már nem újdonság.

Most viszont egy másik kínai óriásvállalat is szerződést kötött a texasi villanyautós céggel.

Nem csak versenytárs, partner

Az elektromos autóiról ismert kínai BYD-t sokszor szokás a Tesla versenytársai közé sorolni a hazai piacán, ami részben igaz is, de természetesen a sztori nem ennyire egyszerű. Ahogy a Samsungnak sem esik le a karikagyűrű az ujjáról, ha lehetősége van az iPhone alkatrészeinek negyedét szállítani, úgy más ipari vállalatoknál is előfordul, hogy egyik üzletáguk egy másik divízió versenytársát látja el alapanyagokkal. A pénznek nincs szaga.

Most a Tesmanian egy kínai lap jelentésre hivatkozva azt közölte, hogy a BYD egy 10 GWh-s szerződést írt alá a Teslával az LFP akkuk szállításáról. Hogy ez a mennyiség szerződés teljes időtartamára értendő-e, netán évente gyártanak majd ennyit, azt nem tudni, de a kisebb akkus Teslák akkupakkjával számolva ez nagyjából 166 ezer autóhoz elég. Persze Kaliforniában már épül a Tesla Megapack Factory, ahol évente 40 GWh ipari energiatároló készülhet majd, tehát akár ide és kerülhetnek a BYD aksik, nem feltétlenül autókba szánják őket.

Forrás: BYD, Tesmanian

A lítium-vasfoszfát akkumulátorok jelenleg a Tesla Model 3 SR+ akkupakkjába kerülnek, és most már nem csak az Amerikán kívüli piacokon, de globálisan is. Emellett a jelenleg csak Kínában kapható Model Y SR is ezekkel készül, de a 2023-ra várható 25 ezer dolláros Tesla is ezt kapja majd meg. Az LFP akkumulátor energiasűrűsége kisebb, mint a nagy akkus Teslákban használt NCA kémiával készülő társaiké, így azonos méretű akkupakkba kisebb kapacitású akku kerülhet, ez a kémia ráadásul nem is nagyon szereti a hideget. Ugyanakkor jóval olcsóbb, mint az NCA, teljesen kobaltmentes, a hírek szerint gyakorlatilag megölhetetlen – 1 millió mérföldes élettartamokról szólnak a legendák – bírja, sőt szereti, ha 100%-ra töltik, és egy balesetben nem táplálja oxigénnel a tüzet, ezért biztonságosabb.

A Tesmanian úgy tudja, a BYD-nek már van egy évi 1 GWh kapacitású üzeme Kaliforniában, és nem kizárt, hogy itt fogják növelni a termelést a Tesla igényeinek kielégítésére.

Mindjárt kész a gyár

De nem akar lemaradni a CATL sem. A Tesla sanghaji üzemétől 3 kilométerre épülő üzemük már szinte készen is van – legalábbis erről árulkodik a Giga Sanghaj életét dokumentáló Wu Wa legújabb videója. A Youtuber 2019 óta követi a kínai Tesla üzem építését és bővítését, de drónvideója most a szomszédban épülő CATL üzemet mutatja be a nagyvilágnak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.