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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Hosszú, fárasztó, de annál érdekesebb volt az Audi szerdai eseménye, ahol eddig példátlan belátást engedtek a sajtónak a kulisszák mögé. Több mint 100 képpel, és videóval készültem, hogy megpróbáljam visszaadni a gyár hangulatát, és az elhangzott temérdek információ legfontosabb részleteit.  Karosszéria gyártás, autó gyártás, villanymotor gyártás – 6 óra 1640 szóba sűrítve.

Csapjunk is bele.

7 millió villanyautóhoz

Jó eséllyel nem mondok újdonságot azzal, hogy az Audi győri bázisa a VW konszern egyik fontos motorgyára. Ötmillió négyzetméteren napi 8000 motor készül itt, és közel 14 ezer embernek ad munkát a gigantikus gyár. Amit viszont valószínűleg kevesebben tudnak: Győr a vállalat egyik fő villanymotor gyártó bázisa is, és már 250 ezer e-motor készült a hazai üzemben. Ebben többek között benne van 110 ezer e-tron hajtóműve is.

Alfons Dintner

A sajtónapot megnyitó beszédében az Audi Hungária Zrt. vezetője, Alfons Dintner kiemelte, hogy idén kétszer annyi villanymotor készül Győrött, mint tavaly és, hogy minden villany Audiban van legalább 1 magyar alkatrész. 2025-ig a cég 20 típusból álló BEV, azaz tisztán elektromos palettát épít ki, és ha minden jól megy, 2033-től teljesen beszünteti a belsőégésű motoros hajtásláncok gyártását. Annyi kibúvót azért hagyott a mondatban, hogy, „amennyiben a vásárlók is így akarják”. Az elektromos motorok gyártását egyébként 2018-ban kezdték a hazai leányvállalatnál, és a brüsszeli összeszerelésű e-tron sorozat mindegyik modelljébe legalább 2, vagy 3 ilyen győri hajtóművet szerelnek. A vállalat egyébként úgy gondolja, hogy a motorgyártás továbbra is stratégiai kérdés, tehát nem akarnak egy beszállítónál bevásárolni, és már folynak az előkészületek a következő generációs villany hajtóművek gyártásának megkezdésére. A gyárban 2 focipályányi csarnokot építettek át a villanymotor gyár részére, és jelenleg napi 720 motor készül itt. Győr egyébként nem csak végrehajt, gyárt, a fejlesztések egy része is nálunk történik. 2033-ig bezárólag 7 millió autóhoz készül majd e-motor Győrben.

Az e-tron győri motorjai.

Autó is készül itt – ráadásul félig villanyos

Szintén az ismert tények közé tartozik az autók iránt érdeklődők körében, hogy nem csak motorokat, de komplett autókat is gyártanak Győrben. Ha erről van szó, mindenki az Audi TT-re gondol, de valószínűleg kevesebben tudják, hogy itt készül az Audi Q3 is, beleértve a PHEV, azaz konnektorról tölthető hibrid változatot is. Ennek érdekessége, hogy nincs benne se generátor, se önindító, ugyanis a helyben gyártott villanymotor mindkettőt ki tudja váltani. Ezzel együtt azt a motorgyártásért felelős Robert Buttenhauser és a járműgyártás vezetője, Les Zoltán is elismerik, hogy a konnektoros hibrid a legkomplexebb hajtáslánc amit a cég gyárt. Viccelődve azt mondják, hogy aki PHEV-et tud gyártani, az mindent tud gyártani. Ezt a komplexitást jól mutattatta a megnyitón kiállított hajtáslánc, amelyben a benzinmotor minden eleme mellett egy villanymotor, annak vezérlése és egy 13 kWh-s akkumulátor is helyet kaptak.

Q3 Sportback PHEV – meztelenül.

Ezeket a kocsikat egyébként ugyanazon a gyártósoron készítik, mint a benzines és dízel Q3-at, pedig a PHEV modellek gyártási ideje jóval hosszabb. Természetesen a plug-in modellek gyártásához a munkatársakat is tovább kellett képezni, például szükség volt a nagyfeszültségű rendszerek megismertetésére is – ha más nem biztonsági okból.

Q3 SB PHEV

No photo!

A megnyitó után rögtön egy rendkívül érdekes csarnokban kezdődött a bejárás – ide, és minden további épületbe egyébként stílusosan egy-egy Audi e-tron Sportback 55-tel hajtottunk át. A hatalmas gyár területén egyébként semmi nincs gyalog távolságban, úgyhogy még egy ilyen átautózás is több percig tart. A 200 főt foglalkoztató szerszámüzembe eddig még soha nem engedték be a sajtót, és mi is csak úgy léphettünk be, hogy egy helyszínen kívül sehol nem készíthettünk képet, úgyhogy itt az én élménybeszámolómra kell hagyatkoznunk.

A szerszámüzem elnevezés elsőre kicsit megtévesztő lehet, pedig a gyár egyik legérdekesebb és legtitkosabb része. Itt készülnek ugyanis a jövő Audi modelljeihez a présgépek nyomóformái, amivel az alumínium és acél lemezeket préselik, hajlítják a karosszériaelemek íves formáira. Mint szinte minden gyáregység, ez is egy beszállítója a teljes konszernnek, és itt úgy beszélnek a kollégák a többi VW AG gyárról, mint az ügyfeleikről. Mivel egy-egy ilyen több milliós szerszám 1-1,5 évig is készülhet, már a prototípus tervezésekor elkezdik az ingolstadti szakemberek a közös munkát a győri csapattal, ezért ezekben a csarnokokban a jövő autóinak karosszéria elemei is megtalálhatók – leginkább ezért nem fotózhattunk.

De nem csak szerszámok, különleges autók karosszéria elemei is készülnek itt. Itt gyártják azokat a nehéz geometriájú, értsd különlegesen ívelt, hajlított alkatrészeket, amelyek a kisszériás autókhoz kellenek. Így az Audi R és RS modelljei mellett a Lamborghini négy modelljének egyes fő elemei is itt készülnek, de Győr gyártja az Audi e-tron GT szinte teljes kasztniját is.

A gyárlátogatás alkalmával levittek minket a hatalmas, több emeletnyi magas Fagor présgépsorhoz is – az 5 gépóriás egyenként 1600-2500 tonna nyomással dolgozik és gyártja például a GT motorházfedelét. De itt készül a Q3 plug-in változatának első sárvédője is. Ennek érdekessége, hogy a sima Q3-as alkatrészeinek egy részét eltérítik, és ebbe a csarnokba hozzák át, majd itt a gépek kilyukasztják azokat, gyakorlatilag belenyomva a töltőnyílás helyét minden hajlított peremmel, tartóelemmel. Egy kicsit játszhattunk is, így félautomata üzemmódba kapcsolták a gépeket, és én is legyártottam egy ilyen sárvédőt – ha jól sikerült, lesz egy Audi tulajdonos aki ezt kapja majd meg.

Természetesen az Audi a VW prémium márkájaként a minőségbiztosítást helyezi a középpontba, és a sajtólátogatás jelentős része is erről szólt. Így megmutatták, hogy az egyik újságíró kolléga hajszálát a préselendő lemezre helyezve milyen visszafordíthatatlan kárt lehet okozni. A 0,02 mm vastag hajszál már szabad szemmel is látható deformációt okozott a GT motorháztetején, úgy nézett ki mint az ember karján a bőr alatt domborodó erek. Ez természetesen innentől kuka volt, nem lehet javítani. Az ennél kevésbé látványos hibákat az erre szakosodott kollégák manuálisan szúrják ki, gyakorlatilag minden széria első, és minden további 50. darabját kézzel letapogatja egy auditor, majd reszelőkővel teszi láthatóvá az esetleges hibákat. De nem csak így, hanem kék lézerrel dolgozó optikai szkennert használó robottal is elemzik a darabokat, így azt is kipróbálhattuk, milyen nyomot hagy ha teljes erőből megnyomunk egy sárvédő elemet valahol. A hőtérképhez hasonló színes végeredmény megmutatta, hogy a nyomás helyén, illetve ez ettől ellentétes sarokban milyen torzulásokat okoztam.

This slideshow requires JavaScript.

A speciális csarnokot további 6600 négyzetméterrel bővítik, és az egyik magyar mérnök innovációja alapján további rugalmas gyártási szigetekkel szerelik fel. Jelenleg 4 ilyen szabványosított egység van, ahol 2 hét lefogása alatt át lehet állni egy teljesen más márka, teljesen más típusának gyártására – normál eseteben egy ilyen váltás a teljes üzem komplett átépítését vonná maga után.

Sorozatgyártás

A győri üzemben nem csak motorok és karosszéria elemek, de komplett autók is készülnek. Következő állomásunk a 90 ezer négyzetméteres járműszerelde volt, ahol maximum 6 típus párhuzamos gyártására képesek – jelenleg 4 modell, az Audi Q3, Q3 Sportback, a TT és a TT Coupe, illetve ezek RS verziói készülnek.

A látogatás során megnézhettük miként halad a karosszéria a fejünk fölött a szerelősorok között, ahol a munkatársak a különböző alkatrészeket illesztik helyükre. A műszerfalat például a csarnok egy szegletében szerelik készre, majd az egészet egy darabban emelik be az autó bal első ajtónyílásán. A kocsik ülései is itt kerülnek végső helyükre – ezek egyébként a Lear magyar gyárából érkeznek. És nem csak a villanymotorok készülnek idehaza, a PHEV akkucellák is a Samsung gödi gyárából származnak, igaz ezekből az akkupakkot a Škodánál szerelik össze, Győrbe pedig már ez is készre szerelve érkezik.

A szerelősor egyik fő állomása a házasítás, amikor a gyárcsarnok tetején utazó karosszéria alá behelyezik a kész hajtásláncot, és igazi autó lesz az alkatrészekből. A kész kocsikat aztán próbapadon futtatják meg, végül pedig erős fények alatt nézik át a karosszériát fényezési hibák és egyéb sérülések után kutatva.

This slideshow requires JavaScript.

A csarnok egyik szegletében bevittek minket egy tréninghelyiségbe, ahol a PHEV modellek összeszerelésére okítják a munkatársakat. Itt megint játszottunk egy kicsit, a Q3 PHEV töltőcsatlakozójától befutó 3 vastag kábelt volt alkalmam rögzíteni a fedélzeti töltő fogadópontján.

This slideshow requires JavaScript.

E-motor nagyhatalom vagyunk

Villanyautós szemmel természetesen az egyik legérdekesebb pont az utolsó állomás, az elektromotor gyár volt.

This slideshow requires JavaScript.

Itt 8425 négyzetméteren 720 motor készül naponta, az alkatrészeket ilyen kis önjáró szállítók viszik 1 kilométeres útjukra, állomásról állomásra a gyáron belül. Több mint 220 kolléga vesz részt a gyártásban, és az itt készült villanymotorokat nem csak Brüsszelbe, de a kínai FAW vegyesvállalathoz is szállítják. Az APA, AKA és ATA jelölésű motorvariánsok különböző párosításai alkotják az e-tron és e-tron S modellek motorpárosait – sőt, utóbbiba összesen 3 hajtómű kerül.

This slideshow requires JavaScript.

A villanymotorok egyik főkomponense a rézhuzal, amely ilyen fura, PB gázpalackra, vagy egy szeszfőzde tartályaira emlékeztető hengerben van tárolva, majd innen adagolják gumicsöveken keresztül a tekercselő robot karmai közé. Egy AKA típusú statorban például 2690 méter rézhuzal található, amit akár 20 párhuzamos szálon egyszerre teker fel a robot, mielőtt a stator gyártósorához érkezik a darab.

A stator az elektromotor fix, nem forgó eleme, gyakorlatilag egy lukas henger, aminek az oldalán futnak körbe a rézszálak, amelyek az elektromágneses mezőt gerjesztik. Itt, ezen szerelőállomásán volt egy kis játék, beszálltunk a munkába, és rögtön meg is értettük, miért nem robotok végzik ezt a feladatot. Innentől már szükség van az emberi kezekre, ugyanis a 3 fázishoz szükséges vezetékek szigetelését már nem tudná gép felhúzni a 20-20 apró szálra, amelyek szeretnek szétállni, hajlongani. A gép azt sem tudná egyszerűen észrevenni, vagy javítani, ha a statoron a szálak némelyike elállna a többitől.

Ezután egy varrórobot veszi át a munkát, amely cérnával rögzíti a statorhoz a rézhuzalokat. 2018 óta egyébként 5200 kilométer cérnát használtak fel ehhez.

This slideshow requires JavaScript.

A motorokat ezután egy speciális szerelősoron rakják össze, ahol 132 négyzetméteren, 19 szerelőálláson műszakonként 16 munkatárs végzi el ezt a kulcsfontosságú műveletet. Itt a motor főbb darabjai, és az áttét, illetve speciális modell esetén a váltó kerülnek összepréselésre – az elemek közé tömítés kerül, ami jól betapad a recés felületen és kizárja a párát, vizet.

This slideshow requires JavaScript.

A kész hajtóműveket természetesen számos minőségi ellenőrzésnek vetik alá, ezek közül talán a legérdekesebb az akusztikai állomás volt, ahol egy zárt kabinban több fordulaton, illetve maximális teljesítményen is megjáratják az összes legyártott motort, hogy aztán mikrofonok, műszerek és emberi fülek keressenek oda nem illő hangokat. Így azt is meg tudják mondani, ha akár csak egy fogaskeréken van egy kis csorbulás, deformáció.

This slideshow requires JavaScript.

Természetesen villanyautózással foglalkozó kockaként rendkívül érdekes volt a gyárlátogatás. Az itt készülő szerszámok Mexikótól Kínáig préselik az autók alkatrészeit, de ha egy extravagáns Lambót látunk az utcán, jó eséllyel 2-3 fő darabja itt Győrben készült. A járműszereldéből a Q3-asok, a villanymotor gyárból pedig a legtöbb elektromos Audi motorja viszi a világba a magyar gyár jó hírét. Jó volt látni, hogy biztosítva van a gyár jövője, már a belsőégésű motorokon túl is stratégiai helyszín Győr.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.