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
auto
2024. 07. 27. szombat

Magyarországon manapság nem divat a hóesés. Sőt, 1-2 kivételes mikrokörnyezet kivételével, tartós, igazi hidegek sincsenek. Így nem könnyű komoly, zord, téli körülmények között autót tesztelni. Pedig esküszöm minden nap várom, hogy a Ford Mustang villanylovát felnyergelhessem egyszer a szakadó hóban is. A tél hiánya egy sor más kérdést is felvet a kártevők téli kipusztulásától a téli vs. 4 évszakos gumi kérdéséig. Előbbi a környezetre káros irtószerek magasabb dózisú kifröcskölésével jár, utóbbi viszont a közlekedésbiztonságról szól és a globális felmelegedés okán egyre többször fog előkerülni sokak számára.

Kidobhatjuk a téligumikat? Leteszteltük!

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

A Földön a 2020-as év hőmérsékleti szempontból a legmelegebbek között szerepel a statisztikákban. Magyarországon ugyanekkor az évi középhőmérséklet 11,5 °C volt, ami, 1,1 ºC-al volt magasabb, mint az 1981-2010-es átlag. Ez jól beleillik a globális felmelegedési trendekbe.

Az országos évi középhőmérsékletek alakulása Magyarországon 1901 és 2020 között. Forrás: met.hu

A csapadékot illetően is érdekes a helyzet. Bár előfordulnak szélsőséges évek, de az átlagos mennyiség nem változik számottevően. Az viszont igaz, hogy a területi, valamint az időbeni eloszlás évről évre egyre nagyobb meglepetéseket okoz. Ez azt jelenti, hogy nem esik több, vagy kevesebb csapadék, ugyanakkor előfordul, hogy hirtelen, nagy mennyiségben, kis területen találkozunk a csapadékkal, majd hetekig-hónapokig ugyanott aszályos időszak következik. Történjen ez bármilyen időszakban, bizony kihívás elé állíthatja az autósokat, különösen akkor, ha nincs nagy rutin az adott időjárási körülmények közötti vezetésben.

Országos évi csapadékösszegek Mo-n

Magyarország évi csapadékmennyiségeinek alakulása 1901 és 2020 között. Forrás: met.hu

De akkor kit érdekel, hogy működik a villanyautó szakadó hóviharban?

Oké, az időjárási anomáliák egyre sűrűbbek és egyre kiszámíthatatlanabbak lesznek mindenhol. Nem én mondom, hanem az ehhez értő tudósok. Autózni viszont fogunk, hiszen, aki egyszer megtapasztalja az autó adta szabadságot, az szinte mindenhova kocsival közlekedik. Ez a villanyautók esetében talán hatványozottabban igaz (lesz), hiszen, aki megtapasztalja az emissziómentes helyváltoztatással járó különleges érzést, az talán tényleg könnyeben szaladgál ide-oda, akkor is ha egy néha – valljuk be – akár még felesleges is. Ha ez így van (lesz), akkor, ez azt is jelentheti, hogy a villanyautók számával együtt fog nőni a kellemetlen közlekedési helyzetek száma az utakon. Nem csak az időjárás miatt, hanem mert villanyautóról beszélünk. A villanyautó ugyanis gyors! Lendületes, dinamikus, nyomatékos, durván gyorsuló, erős, vagyis gyors! Cserébe viszont még nehéz is, ami váratlan helyzetekben bizony fegyverré teszi. Nem voltam jó fizikából, de azt sejtem, hogy más (kölcsön)hatást érünk el, ha nekimegyünk (csapódunk?) bárminek egy 1200 kg-os tehetetlen tárgyal, mint egy 2500 kg-ossal. Ez potenciális veszélyt jelent mindazokra, akik valamelyik említett tárgyban, vagy azok közelében tartózkodnak. Ráadásul a modern autókban elszaporodó vezetéstámogató rendszerek, segédberendezések miatt bizony elkényelmesedünk. Nem mondom, hogy elfelejtünk vezetni, de jómagam szinte biztos vagyok benne, hogy ma már nem tudom teljes bizonyossággal megállapítani, hogy pl. téli időjárási körülmények között egy kanyarban mikor vezetek én és mikor a technika!?

Látványosan mozog a Mach-e a hóban és meglepően jól tolerálja a változékony útburkolati viszonyokat.

Jöjjön a lényeg!

Tudom, hogy hosszú és általános volt a bevezető, de arra akartam kilyukadni, hogy talán a villanyautók terjedése átalakítja majd a vezetési szokásainkat, így egyre fontosabb lesz, hogy a ritkábban előforduló, kiszámíthatatlan körülmények között is magabiztosan üljünk a volán mögött!

A Fordnak és a szerkesztőségnek hála a Ford Mustang Mach-e GT változatát ugyan sikerült Varsóban, téli körülmények között kipróbálni, de az ott tapasztalt -5 ºC-os hideg, valamint a csak kevés megmaradt, útra fagyott hó sem feltétlenül nevezhető extrémnek. Igaz, keresztülhaladva a Varsó környéki erdős területeken azért – ha csak falatnyi előétel formájában -, de belekóstolhattunk a téli vezetésbe összekrékhajtás mellett, 860 Nm nyomatékkal.

Villámteszt: Ford Mustang Mach-E GT

Bár egy teszt nem teszt, azért az a néhány száz km bizony megmutatta, hogy erős autóval is lehet biztonságosan közlekedni akkor is, ha az embernek 1-1 rövid pillanatra elszáll az agya és odatapos a technikának. Személy szerint meg is lepődtem azon, hogy az autót mennyire nem érdekelte, hogy száraz aszfalt, vagy éppen jéggé fagyott víz van a gumik alatt. Nyilván nem összehasonlítható – pl. gyorsulás esetén – a két tapadási tulajdonság, de mégsem bizonytalanodtunk el egyetlen pillanatra sem, pedig nem is voltunk feltétlenül óvatosak.

De mi van, ha tényleg van hó?

Néhány nappal ezelőtt olvastam az egyik amerikai fórumon egy Kevin nevű srác beszámolóját, aki Mach-e GT-jével belekeveredett egy igen komoly hóviharba. Az autóban 4-en ültek és bár belül kellemes meleg volt, odakint folyamatosan szakadó hó, az úttesten takarítatlanul és sózatlanul állt 3-4 cm friss hó, és a szélre sem lehetett panasz. Az eset Cincinatti környékén történt, ahol az előrejelzésekből nem lehetett következtetni ilyen körülményekre, így az egyébként 4 évszakos gumikat használó sofőrt is meglepte a váratlan havazás. De nem csak ez, hanem az autó lenyűgöző képességei ilyen viszontagságok között. Kevin a fórumon viccesen meg is jegyezte:

„Időjárási szempontból szerencsére ez nem hagyományos Ford Mustang!”

Mach-e GT in snow

A fénylő fényló az autó orrán elárulja, hogy itt valóban GT változatról van szó! Forrás: insideevs.com

A srác arra utalt, hogy egy v8-as Mustanggal, ami hátsó kerekes ilyen időben nem is lehet elindulni! Na jó, biztos lehet, csak nem célszerű. Esetleg befigyelhet a már említett fegyver effektus, és számolni kell némi anyagi kárral illetve személyi sérüléssel. Bár kevés összkerekes villanyautó van (még) a piacon, a Mach-e normál változatai választhatóak összkerékhajtással, a GT pedig kizárólag azzal kérhető, ami nyilván előny ilyen körülmények között még akkor is, ha a hajtás egyébként 70-30%-ban hátsókerék túlsúlyos. A picit több, mint 30 km-es út tapasztalatai alapján a sofőr megosztott néhány gyakorlati tapasztalatot is. Íme ezekből néhány:

  • ha nincs jég mehetsz – Amíg nincs totál lefagyva az út, csak szimplán havas, addig az autó teljesen átlagosan használható. Normál használat mellett nem kell félni a megcsúszástól.
  • egypedálos vezetés – Érdemes aktiválni, vagy bekapcsolni az egypedálos vezetést. Egyrészt az autó lassulása a számítógép által kontrollált marad, ami biztonságossá teszi, míg a családi pizza méretű Brembo fékeket normál körülmények között is nehéz adagolni lábbal. Másrészt Kevin elmondása szerint ilyenkor is bekapcsol az ABS. (Még jó!)
  • hólerakódás – Érdekes megfigyelés, hogy az autó orrán, és a géptetőn (vagy hívjuk frunkfedélnek?) komoly lerakódás alakult ki köszönhetően annak, hogy nincs motorhő, ami rásegítene a leolvadásra. Persze alig több, mint 30 km-en ez nem jelentett komoly problémát, de hosszú, hóeséses utakon bizony ez felvethet érdekes kérdéseket a magasabb építésű villanyautók esetén, ami nem feltétlenül tesz jót a légellenállásnak és így a fogyasztásnak sem, illetve potenciális veszélyeket rejthet magában.
Ford Mustang Mach-e a hóban

Ezt már én is szeretném kipróbálni egy komoly téligumival, összkerékhajtással, de nem akar esni a hó!

Mi van, ha mégis becsapódsz egy áram hajtotta Ford Mustanggal?

Azt tudjuk, hogy nem csak télen következhetnek be balesetek. Ahogy terjednek a villanyautók, úgy lesz izgalmas azok kipróbálása egyre több amúgy alapvetően vezetni tudó ember számára, de csak óvatosan!

Szintén Amerikában történt néhány napja, hogy egy AWD Extended Mach-e tulajdonos átengedte az autóját egy barátjának egy gyors kipróbálás erejéig. A lelkes srác szakmáját tekintve autószerelő, és vezetett már erős kocsikat, így azt hitte nem lesz gond. Ugyanakkor saját bevallása szerint még soha nem vezetett villanyautót, így őt is meglepte a váratlan dinamika. Összkerékhajtás ide – alacsony súlypont oda, egy nehezen belátható kanyarban túl nagy gázfröccsöt adott és az autó pillanatok alatt 72 mérföldes sebességre gyorsult, ami kb. 115 km/h-nak felel meg. Emberünk ezzel elkottázta a kanyart, és fékezés nélkül becsapódott egy álló kisteherautó hátuljába.

Így törik egy Ford Mustang Mach-e villanyautó kicsivel több, mint 100 km feletti tempóban, ha álló tárgynak ütközik! Forrás: insideevs.com

Szegény Mustangban, mindössze pár száz mérföld volt, viszont jó hír, hogy mindketten megúszták élve. Sőt! Néhány zúzódáson és égési sérülésen kívül, amiket a légzsákok okoztak nem lett bajuk.

A tulaj már elmúlt 60 éves. Azt mondja még sosem volt része ekkora balesetben és – bár nem tudja, hogy az autó javítható-e – tuti, hogy újra ilyenbe ül bele!

Nem véletlen, hogy a gördeszka platform a legbiztonságosabb ma a világon! Persze ettől még ne legyen hamis biztonságérzetünk. Vagyis óvatosan engedjük vezetni a lelkes, de villanyautós szempontból kezdő haverokat!
Akit érdekel hogy mozog az összkerekes Ford Mustang Mach-e valós téli körülmények között, az alábbi videóban gyönyörködhet benne!

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.