Az elmúlt, több mint egy évben a világ összes autógyára küzdött a világjárvány okozta kihívásokkal. A legnagyobb nehézséget az ellátási láncokon belüli korlátozások, főleg a félvezetők nehézkes beszerzése okozta, ami miatt képtelenség volt tartani a tervezett kapacitásokat. Ez alól sem a nagy múltú, tradicionális autógyárak, sem a feltörekvő startupok nem tudtak kibújni. A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy a globálisan elterjedő home office, vagy hibrid munkavégzési gyakorlat óriási mértékben növelte meg a keresletet az otthon használatos elektronikai készülékekre, amelyek mind ugyanerre a technológiára támaszkodnak. Tulajdonképpen félvezetők nélkül a legtöbb mai, elektronikai fogyasztói termék a jelenlegi formájában nem létezne. A gyártók pedig egyelőre csak loholnak az elképesztő kereslet kielégítése nyomában és még hónapokig, vagy akár évekig tarthat mire utolérik magukat.
Rosszkor, jó helyen!
A Rivian szekere nehezen indult be. Egyrészt a klasszikus startup küzdelmeket ők is lefolytatták, mire szériaérett lett az első modelljük. Másrészt nem jött jókor a világjárvány okozta helyzet sem, mégis bíztató, hogy olyan technológiába fektettek, aminek nem kell azonnal megtérülnie.
A Rivian még szeptemberben mutatta be első típusát az R1T pickupot, majd nem sokkal ezután az R1S SUV-ot. A két modellből eddig alig valamivel több, mint ezer darabot sikerült legyártani, ami nem túl sok. Úgy tűnik azonban, hogy a legfrissebb Bloomberg jelentés szerint az R1T gyártása gyorsul valamelyest.
Annak ellenére, hogy január elején egy hétre le kellett állítani az illinois-i gyárat a Covid okozta nehézségek kezelése, valamint néhány fejlesztés és javítási munka végrehajtása miatt, most azt jelentették, hogy az újraindítás után heti 200 darabra növelik a kapacitást. A tavaly decemberi adatokhoz képest – amikor még hetente csak 50 darabot tudtak összeszerelni az R1T-ből – ez komoly kapacitásnövekedést jelent.
Hosszú még az út a Rivian előtt
A vállalat nagy fába vágta a fejszéjét azzal, hogy egyszerre két modellel lépett a piacra, hiszen 71.000 darabos előrendelése van az R1T és R1S modellekre, amikből eddig mindössze egy maroknyit sikerült csak legyártani, eközben pedig gőzerővel építik az Amazon számára is a villanyfurgonokat.
A Rivian korábban azt ígérte, hogy 2023-ban már évi 150.000 jármű legyártására lesz képes, a cél pedig a későbbiekben az évi 200.000 darabos kapacitás. Nemrég pedig azt is bejelentették, hogy közel 5 milliárd dollárból megépítik második gyárukat Georgiában, mely az ígéretek szerint 2024-ben nyílik meg, és évi 400.000 darab elektromos jármű gyártását teszi lehetővé egy csaknem 1000 hektáros területen.
A nagy aksis modellekre még várni kell
Decemberben jött a hír, hogy a Rivian elhalasztja az R1T Max Pack, illetve az Adventure csomagokat, szintén az ellátási gondokra hivatkozva. Ez azt jelenti, hogy aki a nagyobb akkumulátoros verziókra vár, annak még bőven van ideje hátra dőlni. Az amerikai autógyárak sorra jelentik be a késéseket. A Tesla éppen január 26-án halasztotta el ismét a Cybertruck bevezetését, és a Ford – bár elindította az F-150 Lightning gyártását – sem lesz képes a termelési korlátok miatt teljesíteni az összes 2022-es előrendelését.