Kínában egyre több autógyártó teszi le a voksát az akkumulátorcsere mellett, mely a kábeles akkumulátortöltéssel ellentétben általában akár 3-6 perc alatt egy új, teli töltött akkumulátort jelent a lemerült villanyautó számára. A NIO norvégiai belépésével már Európában is megjelent az első ilyen akkucsere-állomás, s emiatt ismét fellángolt a vita, hogy valóban ez az elektromos autózás jövője, vagy eleve halálra van ítélve az ötlet. Lehet, hogy az akkumulátorcserélés nem is akkora őrültség, csak épp nem a személyautóknál hoz áttörést? A Távol-Keleten az elektromos robogóknál már bizonyított ez a megoldás, de mi van akkor, ha az autóinknál nem kisebb, hanem nagyobb járművekkel próbálkozunk?
A kínai Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. vállalatcsoporthoz tartozó Geely Technology Group a napokban mutatta be elképzelését arról, hol bizonyulhat igazán praktikusnak az akkucsere: a nehéz tehergépjárművek között, ahol a több száz kilowattóra kapacitású akkucsomagok feltöltése sok időt venne igénybe, megakasztva a logisztikai, vagy építkezési feladatokat. A monstrumok akkucsere-állomását speciálisan megtervezett betonkeverő járművek használják, amelyek 3,2 tonnát nyomó akkupakkját a vezetőkabin mögé helyezték az egyszerűbb kivehetőség érdekében.
A Geely emlékeztet arra, hogy ezeknek a járműveknek a tömege elérheti a 31 tonnát is, ezért problémás lenne úgy megemelni őket az akkucsere folyamán, mint a személyautókat – ezért nem alulra szerelték be az akkucsomagot. Helyette felülről kiemelik az akkucsomagot, majd a helyére betesznek egy másikat. Mindezt teljesen automatizáltan, körülbelül 5 perc leforgása alatt. Az állomásban tárolt akkumulátorok egy óra alatt 0%-ról 100%-ra töltődhetnek.
A Geely betonkeverői 280 kWh energiából gazdálkodhatnak, ami 190 km hatótávolságra elég, de úgy, hogy közben a jármű egyéb funkciói, például a betonkeverés, működésben lehetnek. A vállalat hozzáteszi, hogy a járművek kiemelkedően költséghatékonyak, 100 kilométerre vetítve körülbelül 5 dollárba kerül az üzemeltetésük. Az akkucsere-állomások sem okozhatnak különösebb problémát, hiszen mindössze egy közel 18,6 négyzetméteres területet foglalnak, ráadásul moduláris felépítésüknek köszönhetően gyorsan felállíthatók. A tetőre napelemek is telepíthetők, melyek részben fedezhetik az állomás energiaellátását.