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
auto
2024. 04. 23. kedd

Kínában egyre több autógyártó teszi le a voksát az akkumulátorcsere mellett, mely a kábeles akkumulátortöltéssel ellentétben általában akár 3-6 perc alatt egy új, teli töltött akkumulátort jelent a lemerült villanyautó számára. A NIO norvégiai belépésével már Európában is megjelent az első ilyen akkucsere-állomás, s emiatt ismét fellángolt a vita, hogy valóban ez az elektromos autózás jövője, vagy eleve halálra van ítélve az ötlet. Lehet, hogy az akkumulátorcserélés nem is akkora őrültség, csak épp nem a személyautóknál hoz áttörést? A Távol-Keleten az elektromos robogóknál már bizonyított ez a megoldás, de mi van akkor, ha az autóinknál nem kisebb, hanem nagyobb járművekkel próbálkozunk?

Így dolgozik a kínaiak első európai akkucsere-állomása

A kínai Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. vállalatcsoporthoz tartozó Geely Technology Group a napokban mutatta be elképzelését arról, hol bizonyulhat igazán praktikusnak az akkucsere: a nehéz tehergépjárművek között, ahol a több száz kilowattóra kapacitású akkucsomagok feltöltése sok időt venne igénybe, megakasztva a logisztikai, vagy építkezési feladatokat. A monstrumok akkucsere-állomását speciálisan megtervezett betonkeverő járművek használják, amelyek 3,2 tonnát nyomó akkupakkját a vezetőkabin mögé helyezték az egyszerűbb kivehetőség érdekében.

A Geely emlékeztet arra, hogy ezeknek a járműveknek a tömege elérheti a 31 tonnát is, ezért problémás lenne úgy megemelni őket az akkucsere folyamán, mint a személyautókat – ezért nem alulra szerelték be az akkucsomagot. Helyette felülről kiemelik az akkucsomagot, majd a helyére betesznek egy másikat. Mindezt teljesen automatizáltan, körülbelül 5 perc leforgása alatt. Az állomásban tárolt akkumulátorok egy óra alatt 0%-ról 100%-ra töltődhetnek.

A Geely betonkeverői 280 kWh energiából gazdálkodhatnak, ami 190 km hatótávolságra elég, de úgy, hogy közben a jármű egyéb funkciói, például a betonkeverés, működésben lehetnek. A vállalat hozzáteszi, hogy a járművek kiemelkedően költséghatékonyak, 100 kilométerre vetítve körülbelül 5 dollárba kerül az üzemeltetésük. Az akkucsere-állomások sem okozhatnak különösebb problémát, hiszen mindössze egy közel 18,6 négyzetméteres területet foglalnak, ráadásul moduláris felépítésüknek köszönhetően gyorsan felállíthatók. A tetőre napelemek is telepíthetők, melyek részben fedezhetik az állomás energiaellátását.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuc2llbWVucy5jb20vaHUvaHUvdGVybWVrZWsvZW5lcmdpYS9lLW1vYmlsaXRhcy5odG1sP3N0Yz1odWNnMTAwMDE4IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5zaWVtZW5zLmNvbS9odS9odS90ZXJtZWtlay9lbmVyZ2lhL2UtbW9iaWxpdGFzLmh0bWw/c3RjPWh1Y2cxMDAwMTgnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3NpZW1lbnMta2VwLTIwMjQtMDQtMDgtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3NpZW1lbnMta2VwLTIwMjQtMDQtMDgtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.