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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Használt akkumulátor kerül ezekbe az új elektromos Audikba

egyéb

Elektromos Audi tesztautókból kivett magas feszültségű akkumulátorokkal szerelnek fel három elektromos meghajtású riksát az Audi környezetvédelmi alapítványa (Audi Environmental Foundation) és a német-indiai Numan nonprofit szervezet közös projektjében. A járműveket Indiában fogják szolgálatba állítani, ahol nem ritka az elektromos riksák látványa, ám ezeket gyakran savas ólomakkumulátorok mozgatják, melyeknek nem csak az élettartama rövid, de a környezeti kockázata is magas.

A projekt célja megvizsgálni a használt elektromosautó-akkumulátorok újbóli felhasználásának lehetőségeit. Prodip Chatterjee, a Nunam társalapítója elmondta, hogy az autók akkumulátorait úgy tervezik, hogy kitartsanak az autó teljes élettartama alatt, de még a járműben való első használat után is magas a teljesítményük. A riksák könnyűek, nem kell hozzájuk erős villanymotor, és se gyorsan, se messzire nem mennek. Éppen az ilyen járművek esetében rendkívül ígéretesek a használt akkupakkok.

Ráadásul miután az akkumulátor az első életét egy Audi e-tronban, a másodikat pedig egy e-riksában töltötte, nem feltétlenül érte el az út végét. A harmadik lépésben az akkumulátorok fennmaradó energiáját helyhez kötött alkalmazásokhoz, például LED-világításhoz lehet felhasználni. „Mindent ki akarunk hozni minden akkumulátorból, mielőtt újrahasznosítanánk” – teszi hozzá Chatterjee.

Az indiai riksások jellemzően nyilvános hálózati árammal töltik járműveiket, amely nagy arányban széntüzelésű erőműből származik. A Nunam erre is kínál megoldást: az e-riksák a napelemes töltőállomások energiájával töltenek. Napközben a napfény feltölt egy e-tron akkumulátort, amely puffertároló egységként működik, és este innen kerül át az energia a riksák akkujába. Az elektromos riksák egész nap használhatók, este pedig zöldenergiával tölthetők.

A használt Audi-akkuval felszerelt riksák a tervek szerint 2023 elején gurulnak az utakra, és arra használják majd a helyiek, hogy árucikkeiket a piacra szállítsák.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.