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
auto
2024. 04. 19. péntek

Musk szerint az önvezetés nélkül semmit sem ér a Tesla

egyéb

Elon Musk egy friss interjúban beszélt arról, hogy mennyire fontosnak tartja az FSD programot a cég szempontjából.

Lehet, hogy kicsit elragadtatta magát.

Nem semmi

Elon Musk nemrég adott egy hosszabb, két részes interjút a Tesla Owners Silicon Valley nevű YouTube csatornának, ahol elejtett egy érdekes mondatot:

A vállalat fő fókusza az önvezetés problémájának megoldása. Ez jelenti a különbséget aközött, hogy a cég rengeteg pénzt, vagy semmit sem ér.

Az erős kijelentés mögötti elvi megfontolás természetesen érthető, hiszen mind az önvezetés, mind a mesterséges intelligenciát (MI) használó robotok előtt hatalmas gazdasági potenciál áll. Az MI fejlesztése már a kezdetektől fogva fontos része a vallat programjának, imidzsének és ígéretének is. Amennyiben egy nap azt kellene bejelenteniük, hogy beletört a bicskájuk, végleg feladják, bizonyos, hogy a piac nagyon megbüntetné a vállalat részvényárfolyamát. Az is borítékolható, hogy sok embernek elég sok pénzt kellene visszafizetniük, hiszen sokan megvették az FSD opciót előre, vagy ha nem is, de azzal a tudattal választották a gyártó modelljét, hogy a jövőben egyszer majd meg tudják venni. Valószínű, hogy a cég több polgári per elé is nézne a csalódott vásárlók és részvényesek oldaláról, is a termékei is veszítenének valamelyest a vonzerejükből.

Dehogy, semmit sem érne? Ez azért erős költői túlzás.

Elon Musk. Forrás:
Tesla Owners Silicon Valley

A Tesla az elmúlt öt év átlagában évi 70%-os eladási növekedést produkált, és a terv 50% a következő évekre előre. A vállalt most már sorban a 11. nyereséges negyedévét zárta, és idén 12 milliárd dollár körüli adózott eredmény várható, miközben 17 milliárdos készpénzállomány van a bankban. Ehhez még hozzájön az öt gyár és annak szerszámozása, mint érték és az a tény, hogy a vállalatnak gyakorlatilag nullára csökkent az adósságállománya – a könyvelésben itt már csak a lízingelt autók szerepelnek, de ennek fedezetét maguk az autók jelentik.

Musk szavaival általában két hibát lehet elkövetni: az egyik az, hogy túlzottan szó szerint, földhözragadtan vesszük azt amit mond, a másik pedig, hogy megpróbálunk belemagyarázni valamit. Én most nem követném el egyiket sem, de személy szerint írói munkássága részének tudom be a kijelentést.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.