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
auto
2024. 07. 27. szombat

Musk szerint az önvezetés nélkül semmit sem ér a Tesla

egyéb

Elon Musk egy friss interjúban beszélt arról, hogy mennyire fontosnak tartja az FSD programot a cég szempontjából.

Lehet, hogy kicsit elragadtatta magát.

Nem semmi

Elon Musk nemrég adott egy hosszabb, két részes interjút a Tesla Owners Silicon Valley nevű YouTube csatornának, ahol elejtett egy érdekes mondatot:

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

A vállalat fő fókusza az önvezetés problémájának megoldása. Ez jelenti a különbséget aközött, hogy a cég rengeteg pénzt, vagy semmit sem ér.

Az erős kijelentés mögötti elvi megfontolás természetesen érthető, hiszen mind az önvezetés, mind a mesterséges intelligenciát (MI) használó robotok előtt hatalmas gazdasági potenciál áll. Az MI fejlesztése már a kezdetektől fogva fontos része a vallat programjának, imidzsének és ígéretének is. Amennyiben egy nap azt kellene bejelenteniük, hogy beletört a bicskájuk, végleg feladják, bizonyos, hogy a piac nagyon megbüntetné a vállalat részvényárfolyamát. Az is borítékolható, hogy sok embernek elég sok pénzt kellene visszafizetniük, hiszen sokan megvették az FSD opciót előre, vagy ha nem is, de azzal a tudattal választották a gyártó modelljét, hogy a jövőben egyszer majd meg tudják venni. Valószínű, hogy a cég több polgári per elé is nézne a csalódott vásárlók és részvényesek oldaláról, is a termékei is veszítenének valamelyest a vonzerejükből.

Dehogy, semmit sem érne? Ez azért erős költői túlzás.

Elon Musk. Forrás:
Tesla Owners Silicon Valley

A Tesla az elmúlt öt év átlagában évi 70%-os eladási növekedést produkált, és a terv 50% a következő évekre előre. A vállalt most már sorban a 11. nyereséges negyedévét zárta, és idén 12 milliárd dollár körüli adózott eredmény várható, miközben 17 milliárdos készpénzállomány van a bankban. Ehhez még hozzájön az öt gyár és annak szerszámozása, mint érték és az a tény, hogy a vállalatnak gyakorlatilag nullára csökkent az adósságállománya – a könyvelésben itt már csak a lízingelt autók szerepelnek, de ennek fedezetét maguk az autók jelentik.

Musk szavaival általában két hibát lehet elkövetni: az egyik az, hogy túlzottan szó szerint, földhözragadtan vesszük azt amit mond, a másik pedig, hogy megpróbálunk belemagyarázni valamit. Én most nem követném el egyiket sem, de személy szerint írói munkássága részének tudom be a kijelentést.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.