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
auto
2024. 07. 27. szombat

A német Halle városában támadt egy lakásszövetkezetnek az az ötlete, hogy lerak a településen egy bioetanollal hajtott generátorral táplált villámtöltőt.

Egyelőre eléggé Darwin-díjas ötletnek tűnik.

Zöld rák

Az ilyen projektek kapcsán nem mindig tudjuk eldönteni, hogy sírjunk, vagy nevessünk. Kicsit olyan ez, mint amikor egy – jellemzően – kínai vállalat lemásol egy új, csilli-villi nyugati műszaki terméket, ami működni működik, csak épp arról ordít a koppintás, hogy a lényeg nem ment át. A németek is hallottak már az elektromos autókról, tudják, ezeket tölteni kell, az is jó ötletnek tűnt, hogy egy városba telepítsenek ilyet.

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

Úgyhogy leraktak egy bioetanollal működő generátort.

Nem, nem viccelünk. Az indok állítólag az volt, hogy ezt az egész töltőautomatát le tudja rakni a szolgáltató egyben, mint egy konténert, így a töltő telepítéséhez nem kell utat bontani, hálózatot bővíteni. A cég még az üzemanyag-utántöltést és a karbantartást is átvállalja.

Az elgondolás kétség kívül érdekes, és akár még életképes is lehet olyan, civilizációtól távol eső területeken, ahol jól jönne egy ilyen 150 kW-os villámtöltő, de száz kilométerről kellene odavinni az áramot. (Persze elméleti alternatíva még itt is az akku és napelem kombináció, de tegyük fel, hogy a panelekhez nincs elég hely, vagy a napsütéses órák száma igen alacsony a területen). Csakhogy itt egy 270 ezres német település belvárosáról van szó, ahol az áramellátás minden bizonnyal megoldható lett volna, de akár még az épületek is kaphattak volna napelemeket. 173 ezer euróba – ennyi volt a projekt ára – elég sok minden belefér.

Azon kívül, hogy nehéz megérteni, pont ott miért ezt az alternatívát választották, alapvetően, elvi szinten két probléma van a bioetanollal.

Az egyik, hogy az előállításához sokszor az élelmiszertermeléstől, vagy a természetes növényzettől vesznek el termőföldet és ivóvizet. A szolgáltató szerint ők növényi maradványokból előállított üzemanyagot vásárolnak, tehát ez itt nem probléma.

150-es villámtöltő, etanollal hajtva. Forrás: hallebwg.de

A másik viszont az égéstermék egészségkárosító hatása. Az etanolról köztudott, hogy a benzinhez és az olajhoz képest nagyon tisztán ég, ráadásul igen magas, 108 körüli az oktánszáma. A probléma az, hogy bár ezt az üzemanyagot gyakran sorolják a zöld technológiák közé, sőt, még megújulónak is nevezik, alapvetően mégiscsak égetésről beszélünk.

Az etanol égetése ugyan kevesebb, a hagyományos értelemben vett és mért károsanyag kibocsátással jár, mintha benzinnel, vagy gázolajjal hajtanánk a generátort, azonban az égésterméke rákkeltő anyagokat acetaldehidet és formaldehidet tartalmaz, mégpedig a benzinhez képest rendkívül magas mértékben. Azt is több tanulmány támasztja alá, ahogy az etanol párolgása rendkívül megnöveli a földközeli ózon koncentrációját, ami szintén egészségkárosító hatású. Ráadásul, mivel a tiszta etanol rendkívül korrozív és elég hamar tönkretenné a motort, legtöbbször adalékanyagokkal keverik, amelyek égésterméke szintén egészségkárosító tud lenni.

És ezt sikerült lerakni egy város közepén.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.