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
auto
2024. 04. 26. péntek

Megdöntötte saját hatótávrekordját a Merci villanyautója

elektromos autó

A Mercedes-Benz Vision EQXX minden idők egyik leghatékonyabb autója, mindössze 0,17-es légellenállási együtthatója döbbenetes aerodinamikáról árulkodik, amely nagyban közrejátszik abban, hogy a jármű kevesebb mint 100 kWh akkuból több mint 1000 kilométer hatótávot képes kihozni. 1000 km hatótávú villanyautókról viszonylag sokat hallunk manapság, pláne Kínából, ahol egy igencsak túlzó mérési módszert alkalmaznak, de ha valós hatótávtesztre vinnénk ezeket a modelleket, valószínűleg közel sem kapnánk ennyire jó eredményt.

1000 km hatótáv, varázslatos dizájn – ilyen, amikor a Mercedes újra feltalálja az autót

A Mercedes esetében kicsit más a helyzet, hiszen – bár ez a modell egyelőre csak egy prototípus, és nem a megvásárolható kínálat része – valós körülmények között is tudja a beharangozott hatótávot. Ezt már áprilisban bizonyította egy Németország és Franciaország közötti túrával, amikor is 1008 kilométer után még 140 kilométerre elegendő energia maradt az aksiban. A németek úgy érezték, hogy ennyi bizonyíték még nem elég, úgyhogy nekivágtak még egy útnak. Az eredmény egy új hatótávrekord lett az autó számára.

Bizonyított a Mercedes, tényleg megy az 1000 km egy töltéssel

A Mercedes csapata ezúttal az angliai Silverstone-ba látogatott el Stuttgartból. Június 21-i, reggel 8:15-ös indulással Untertürkheim, Reims, Calais, és Brackley érintésével másnap este 18:02-kor érkeztek meg úti céljukhoz. Összesen 14 és fél órát volt mozgásban az autó a kétnapos kiránduláson, és átlagosan 8,3 kWh energiát fogyasztott 100 kilométeren. A Mercedes hozzáteszi, hogy míg az előző túránál a hideg, eső, és az Alpok hegyvidékes területei okozták a nehézséget, ezúttal a 30°C-ot is meghaladó hőmérséklet tette próbára az akkumulátort, de a hőmenedzsmentrendszer jól teljesített.

Az út során bőven akadt autópályás szakasz, ráadásul Silverstone-ban Nyck de Vries Formula E pilóta még jól meg is dolgozta a villanyautót a világhírű versenypályán. Az akkuban lévő legutolsó elektronokat felhasználva 11 kört futott, gyakran a 140 km/h-ra korlátozott végsebességgel hasítva. A Mercedes-Benz összesen 1202 kilométert pakolt az autóba egyetlen töltéssel a két nap alatt, 83 km/h-s átlagtempó mellett.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.