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 Tíz tisztán elektromos BYD autóbusz érkezik hamarosan Miskolcra, ezért május közepétől a város közlekedési vállalata egy hasonló buszt tesztelt, ennek eredményeiről, tapasztalatairól kérdeztük meg az MVK Zrt.-t. Először is, fontos megjegyezni, hogy a tesztelt BYD K9UB DW típusú autóbusz nem teljes mértékben azonos a városba érkező BYD K9UD LF járművekkel, azaz egy korábbi változatot teszteltek a szakemberek és az utazóközönség. A Miskolc számára gyártott buszok fedélzeti utastájékoztató-, fedélzeti kamera-, valamint utasszámláló rendszerekkel lesznek felszerelve, digitális kijelzővel rendelkeznek majd, valamit kárpitozást kapnak az ülések.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04xMDAzMDU1LjQxODI1ODBPVEgtVklMTEFVLVJPUy1NL0IzMjg0NTMzNy40MDk3MTEyMDE7ZGNfdHJrX2FpZD02MDIxMTMyNjQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMjY3MjkzMDM7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04xMDAzMDU1LjQxODI1ODBPVEgtVklMTEFVLVJPUy1NL0IzMjg0NTMzNy40MDk3MTEyMDE7ZGNfdHJrX2FpZD02MDIxMTMyNjQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMjY3MjkzMDM7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvZGlnaXRhbC0yNDExMjctcDcwMTU1LXBjZXF0YWN0aWNhbC12aWxsYW55YXV0by1zdGF0aWNiYW5uZXItZXFlLWJid2hpdGUtMTIwMHgxNjAwLXYxcjAuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9kaWdpdGFsLTI0MTEyNy1wNzAxNTUtcGNlcXRhY3RpY2FsLXZpbGxhbnlhdXRvLXN0YXRpY2Jhbm5lci1lcWUtYmJ3aGl0ZS0xMjAweDE2MDAtdjFyMC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJTUcgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXAvTjEwMDMwNTUuNDE4MjU4ME9USC1WSUxMQVUtUk9TLU0vQjMyODQ1MzM3LjQwOTcxMTIwMTtkY190cmtfYWlkPTYwMjExMzI2NDtkY190cmtfY2lkPTIyNjcyOTMwMztvcmQ9W3RpbWVzdGFtcF07ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0ke0dEUFJ9O2dkcHJfY29uc2VudD0ke0dEUFJfQ09OU0VOVF83NTV9O2x0ZD07ZGNfdGR2PTE/IiBhdHRyaWJ1dGlvbnNyYyBCT1JERVI9IjAiIEhFSUdIVD0iMSIgV0lEVEg9IjEiIEFMVD0iQWR2ZXJ0aXNlbWVudCI+ A busz karosszériájával elégedettek voltak a közlekedési vállalatnál, masszívnak tűnik, néhányan dicsérték a „jövőbe mutató” homlokfalat. A jelenleg használt (CNG üzemű MAN Lion’s City típusú) buszokhoz viszonyítva 30 centiméterrel hosszabb első túlnyúlás nagyobb holtteret eredményez, amelyre a járművezetőknek fokozottan figyelni kell, például a megállókba való beállásnál. Szokatlan, hogy a második és harmadik ajtók kifelé nyílnak. A járművezető tágas teret kap, a műszerfal jól áttekinthető, hamar megtanulható a kezelés. Az ülés kényelmes, jól beállítható, a kormány beállításkor együtt mozog a teljes műszerfallal, így a kezelőszervek is könnyedén elérhetők. A bőr kormánykerék mérete, tapintása egyaránt megfelelő. A vékony kialakítású visszapillantó tükröket azonban nem tartották megfelelőnek a nagy holttér miatt. A vezetők számára megszokást igényelt, hogy az egyéb típusokhoz képest minden kissé közelebb van a busz középvonalához. A műszerfal kijelzőivel elégedettek voltak a járművezetők, bár szóvá tették, hogy a tesztelt példány menürendszere magyarul nem volt elérhető. A tesztelt busz utasterének belmagassága szokatlanul nagy, a mindkét oldalon dupla üléssor miatt az ülések közötti folyosó túlságosan szűkös. Az ülések műanyag borításáról megoszlottak a vélemények, volt akinek tetszett, mivel könnyen és hatékonyan tisztítható, mások szerint hideg a kárpit nélküli ülőlap. A klímaberendezés hatékonyságára nem volt panasz, az utasteret és a vezetőfülkét egyaránt megfelelően képes lehűteni, igaz ebben az ablakok erős sötétítése is segített. A tavaszi időjárás lehetőséget adott a fűtés tesztelésére is, 10-12 fokban gyorsan felfűtötte a járművet, a járművezető pedig ülésfűtést is kap. A leszállásjelzők domború kialakítását nem tartják szerencsésnek, mert túl sok az akaratlan, véletlen jelzés. Negatívum, hogy az erőteljes figyelmeztető hanggal működő ajtócsengő nem csak közvetlenül az ajtók zárása előtt, hanem a nyitás után azonnal hallható, amely nem csak az utasokat zavarta, a járművezető számára is fárasztó egész nap hallgatni. A járművezetők számára megszokást igényelt, hogy az ajtók zárása azonnal, késleltetés nélkül megtörténik. A jármű elektromos motorjának teljesítménye a jármű súlyához megfelelő, dinamikusan, jól gyorsul a busz, akár egy elektromos személyautó. Az autóbusz csendessége azonban a gyalogosokra veszélyes lehet, például a végállomásokon. A busz LED nappali és éjszakai világítása nagyon jó láthatóságot biztosít, ezzel növelve a biztonságot, különösen rossz látási viszonyok esetén. A regeneratív fékezés 95%-os akkutöltöttségi szint alatt kifejezetten erőteljes, hatékonyabbnak bizonyult, mint a belsőégésű motorral szerelt autóbuszok retarderféke. Lassításkor ennek köszönhetően a busz egyenletesen lassul, csupán a megállás előtti pillanatokban kell a fékpedálra lépni. A busz futóművét azonban kissé érzékenynek ítélték, melynek oka talán a tetőre szerelt akkumulátorok miatti magas súlypont. Úthibáknál a kormány és a műszerfal egyaránt berezonált. A tesztbusz használata során a gyári adatnál kedvezőbb fogyasztást tapasztaltak a klíma használata mellett is, ugyanakkor a Miskolcra érkező buszok továbbfejlesztett modellek lesznek, így azok valós futását kell majd figyelembe venni. Tartalék bőségesen rendelkezésre áll, ugyanis Miskolcon a jelenleg használt autóbuszok napi futása kb. 200-250 km, melyet a BYD elektromos busz kényelmesen képes volt teljesíteni. Teljes feltöltéssel indulva még napi 300 km futás után is 20%-nál nagyobb tartalék maradt az akkumulátorban, így minden jelenlegi fordát képes lesz kiváltani az elektromos busz Miskolcon. Töltést egyelőre csak az éjszakai üzemszünet során terveznek, amelyre az idő bőségesen elegendő: még teljesen üres akkumulátorral kezdve a töltést is kb. 4 óra alatt tele az akku, azonban 20% körüli maradékra törekednek majd az akku kímélése érdekében, azaz a valós töltési idő ennél rövidebb lesz. Összefoglalásként a munkatársak elmondták, hogy az autóbusszal nagyon jó volt dolgozni, az utasok észrevételei szintén nagyon pozitívak voltak, szépnek, kényelmesnek, csendesnek jellemezték a villanybuszt. A járművezetők és az utasok által jelzett apróbb javaslatokat a gyár számára a társaság megküldte, így a Miskolcra érkező új flottánál ezeket figyelembe veszik, hogy a járművek minél inkább szolgálják a Miskolci utazóközönség kényelmét. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!