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
auto
2024. 07. 27. szombat

Miskolci tapasztalatok a BYD elektromos busszal

elektromos busz

Tíz tisztán elektromos BYD autóbusz érkezik hamarosan Miskolcra, ezért május közepétől a város közlekedési vállalata egy hasonló buszt tesztelt, ennek eredményeiről, tapasztalatairól kérdeztük meg az MVK Zrt.-t.

Először is, fontos megjegyezni, hogy a tesztelt BYD K9UB DW típusú autóbusz nem teljes mértékben azonos a városba érkező BYD K9UD LF járművekkel, azaz egy korábbi változatot teszteltek a szakemberek és az utazóközönség. A Miskolc számára gyártott buszok fedélzeti utastájékoztató-, fedélzeti kamera-, valamint utasszámláló rendszerekkel lesznek felszerelve, digitális kijelzővel rendelkeznek majd, valamit kárpitozást kapnak az ülések.

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

A busz karosszériájával elégedettek voltak a közlekedési vállalatnál, masszívnak tűnik, néhányan dicsérték a „jövőbe mutató” homlokfalat. A jelenleg használt (CNG üzemű MAN Lion’s City típusú) buszokhoz viszonyítva 30 centiméterrel hosszabb első túlnyúlás nagyobb holtteret eredményez, amelyre a járművezetőknek fokozottan figyelni kell, például a megállókba való beállásnál. Szokatlan, hogy a második és harmadik ajtók kifelé nyílnak.

A járművezető tágas teret kap, a műszerfal jól áttekinthető, hamar megtanulható a kezelés. Az ülés kényelmes, jól beállítható, a kormány beállításkor együtt mozog a teljes műszerfallal, így a kezelőszervek is könnyedén elérhetők. A bőr kormánykerék mérete, tapintása egyaránt megfelelő. A vékony kialakítású visszapillantó tükröket azonban nem tartották megfelelőnek a nagy holttér miatt. A vezetők számára megszokást igényelt, hogy az egyéb típusokhoz képest minden kissé közelebb van a busz középvonalához. A műszerfal kijelzőivel elégedettek voltak a járművezetők, bár szóvá tették, hogy a tesztelt példány menürendszere magyarul nem volt elérhető.

A tesztelt busz utasterének belmagassága szokatlanul nagy, a mindkét oldalon dupla üléssor miatt az ülések közötti folyosó túlságosan szűkös. Az ülések műanyag borításáról megoszlottak a vélemények, volt akinek tetszett, mivel könnyen és hatékonyan tisztítható, mások szerint hideg a kárpit nélküli ülőlap.

A klímaberendezés hatékonyságára nem volt panasz, az utasteret és a vezetőfülkét egyaránt megfelelően képes lehűteni, igaz ebben az ablakok erős sötétítése is segített. A tavaszi időjárás lehetőséget adott a fűtés tesztelésére is, 10-12 fokban gyorsan felfűtötte a járművet, a járművezető pedig ülésfűtést is kap.

A leszállásjelzők domború kialakítását nem tartják szerencsésnek, mert túl sok az akaratlan, véletlen jelzés. Negatívum, hogy az erőteljes figyelmeztető hanggal működő ajtócsengő nem csak közvetlenül az ajtók zárása előtt, hanem a nyitás után azonnal hallható, amely nem csak az utasokat zavarta, a járművezető számára is fárasztó egész nap hallgatni. A járművezetők számára megszokást igényelt, hogy az ajtók zárása azonnal, késleltetés nélkül megtörténik.

A jármű elektromos motorjának teljesítménye a jármű súlyához megfelelő, dinamikusan, jól gyorsul a busz, akár egy elektromos személyautó. Az autóbusz csendessége azonban a gyalogosokra veszélyes lehet, például a végállomásokon. A busz LED nappali és éjszakai világítása nagyon jó láthatóságot biztosít, ezzel növelve a biztonságot, különösen rossz látási viszonyok esetén.

A regeneratív fékezés 95%-os akkutöltöttségi szint alatt kifejezetten erőteljes, hatékonyabbnak bizonyult, mint a belsőégésű motorral szerelt autóbuszok retarderféke. Lassításkor ennek köszönhetően a busz egyenletesen lassul, csupán a megállás előtti pillanatokban kell a fékpedálra lépni. A busz futóművét azonban kissé érzékenynek ítélték, melynek oka talán a tetőre szerelt akkumulátorok miatti magas súlypont. Úthibáknál a kormány és a műszerfal egyaránt berezonált.

A tesztbusz használata során a gyári adatnál kedvezőbb fogyasztást tapasztaltak a klíma használata mellett is, ugyanakkor a Miskolcra érkező buszok továbbfejlesztett modellek lesznek, így azok valós futását kell majd figyelembe venni.

Tartalék bőségesen rendelkezésre áll, ugyanis Miskolcon a jelenleg használt autóbuszok napi futása kb. 200-250 km, melyet a BYD elektromos busz kényelmesen képes volt teljesíteni. Teljes feltöltéssel indulva még napi 300 km futás után is 20%-nál nagyobb tartalék maradt az akkumulátorban, így minden jelenlegi fordát képes lesz kiváltani az elektromos busz Miskolcon.

Töltést egyelőre csak az éjszakai üzemszünet során terveznek, amelyre az idő bőségesen elegendő: még teljesen üres akkumulátorral kezdve a töltést is kb. 4 óra alatt tele az akku, azonban 20% körüli maradékra törekednek majd az akku kímélése érdekében, azaz a valós töltési idő ennél rövidebb lesz.

Összefoglalásként a munkatársak elmondták, hogy az autóbusszal nagyon jó volt dolgozni, az utasok észrevételei szintén nagyon pozitívak voltak, szépnek, kényelmesnek, csendesnek jellemezték a villanybuszt. A járművezetők és az utasok által jelzett apróbb javaslatokat a gyár számára a társaság megküldte, így a Miskolcra érkező új flottánál ezeket figyelembe veszik, hogy a járművek minél inkább szolgálják a Miskolci utazóközönség kényelmét.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.