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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ilyen egy igazi faszállító teherautó

A svédek már jó párszor bebizonyították, hogy fantáziájuk nem ismer határokat, ha arról van szó, milyen extrém feladatot végző nehéz tehergépjárművet cseréljenek le elektromosra. Nemrég beszámoltunk arról a 74 tonna össztömegű teherautóról, amelyet naponta 19 órában dolgoztat az üzemeltető bányászvállalat, korábban pedig arról a villanyautóról is írtunk, amely az északi sarkkörön túl, -40°C-nál is alacsonyabb hőmérsékleten szállít ércet.

Tesztelik, mit tud egy villanyautó a bányában

Természetesen ezektől a járművektől nem azt kell várni, hogy a fagyban, több tonnányi rakománnyal több száz kilométert elmennek töltés nélkül – sokkal inkább arra kiváló példák ezek a projektek, amikor az elektromos hajtás ideális felhasználási körülményein túl találnak az üzemeltetők olyan feladatokat, ahol villanyautóval le lehet váltani a dízelt. Most a faszállításban is megjelent az elektromobilitás.

Az SCA, Európa legnagyobb magánkézben lévő erdészeti és papírgyártó vállalata arról számolt be, hogy megérkezett hozzá az a 80 tonna kapacitású elektromos teherautó, amely alighanem a világ legelső, farönkszállító villanyhajtású tehergépjárműve. A cég a működésével járó szén-dioxid-kibocsátást szeretné csökkenteni ily módon, és azáltal, hogy villanyautó szállítja a fát az SCA gimonäsi terminálja és az Uumeå melletti obbolai papírgyár közötti szakaszon, évi mintegy 55 tonna üvegházhatású gáz emisszióját tudja elkerülni.

A Scania által fejlesztett teherautó hétfőtől péntekig, reggel 7 és délután 5 között dolgozik, naponta 6 fordulóval. Egy oda-vissza út távolsága nagyjából 30 kilométer, amit durván 75 perc alatt tesz meg a jármű, de ebbe a fel- és lepakolás is beletartozik. A töltéshez a obbolai papírgyár mellett telepítettek egy 180 kW teljesítményű ABB töltőoszlopot. A teherautó közutakon 64 tonna össztömeggel, magánutakon pedig 80 tonnával vezethető.

A Volkswagenhez tartozó Scania elárulta, hogy a különleges teherautó a jelenlegi kínálatában elérhető elektromos technológiát alkalmazza, de erősebb komponensek kerültek a villanymotorba.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.