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 Elsőre úgy tűnhet, hogy a címben valami távol-keleti étel receptjének hozzávalóit soroltuk fel, de ez így együtt igen rágós falat lenne, ugyanis az összetevőket a Goodyear boszorkánykonyhájában keverték össze, és abroncsokat akarnak gyártani belőlük. Jönnek a fenntartható gumik. Jóváhagyták, de még nem gyártják A Goodyear még 2022 januárjában mutatta be egy olyan gumiabroncsnak a prototípusát, ami 70 százalékban fenntartható alapanyagokból készült. Ez az elmúlt egy évben olyan fejlesztési stádiumba került, hogy a gyártó tervei szerint még idén sorozatgyártásba is kerülhet. De a mérnökök nem álltak le, dolgoztak tovább, így most elkészült a 90 százalékban megújuló forrásokra támaszkodó gumi prototípusa is. Hogy nem csak egy PR projektről van szó, azt jól jelzi, hogy a vállalat már beszerezte az abroncs forgalmazáshoz szükséges típusengedélyeket is, így az újdonság megfelel minden aktuális előírásnak. (Azt nem közölték ez pontosan melyik régióra vonatkozik, de mivel a sajtóközleményt a cég amerikai központja adta ki, így valószínűleg az USA-ra gondolnak). Ez a gumi 90 százalékban fenntartható forrásból származó alapanyagokból készült. Forrás: Goodyear Az új, 90 százalékos változat sorozatgyártásához mindenekelőtt a beszállítói lánc megerősítése és az alapanyagok megfelelő mennyiségű előállítása szükséges. De mik is ezek az összetevők? Néhány összetevő a gumigyártó konyhájából. Forrás: Goodyear A vállalat összesen 17 összetevőről beszél, amelyek az abroncs 12 különböző eleméhez kellenek. Ezek közül kiemeltek pár fontosabbat. A gumiabroncsok egyik fontos összetevője a gázkorom, amit hagyományosan különböző kőolajipari termékek elégetésből nyernek. Az új guminál ezt metánból, szén-dioxidból, növényi olajokból és használt abroncsok felhasználásával állítják elő, ami csökkenti a károsanyag kibocsátását és a körforgásos technológiára épülő eljárás. Hogy az abroncs változó hőmérsékleti körülmények között is rugalmas maradjon, szójaolajat adnak hozzá, ami szintén kőolajszármazékokat vált ki. Ez a növényi olaj az élelmiszeripar mellékterméke. A tapadás javítása és a fogyasztás csökkentése érdekében gyakran szilícium-dioxidot (kova) használnak a járművek abroncsaihoz. A Goodyear mérnökei ezt itt rizshéjból állítják elő, ami szintén élelmiszeripari melléktermék és általában szemétlerakókba kerül. Az abroncsban használt poliésztert újrahasznosított fogyasztói műanyagtermékekből szerzik be. Az abroncsok gyártásához hagyományosan szintén kőolaj alapú gyantákat használnak fel, ezt az új gumihoz fenyőfa gyantával helyettesítik. A gumiabroncs tartását vékony acélszálak beépítésével szokták elérni, és ez ebben az esetben is így van, de az alapanyag nagy része elektromos kemencék segítségével újrahasznosított fém. Végül a gumigyártásnál használt polimereket is biológiai eredetű, fenntartható forrásokból szerzik be. A gyártó azt ígéri, hogy az új, fenntarthatóbb technológiákkal és alapanyagokkal gyártott abroncsok egyébként a gördülési ellenállásukban is kiemelkedőek lesznek, ami csökkentheti a járművek fogyasztását. Forrás: Goodyear A Goodyear fejlesztőinek célja, hogy 2030-ra 100 százalékban fenntartható módon előállított alapanyagokat használjanak a gumigyártásnál. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!