Európa legbiztonságosabb autói mind elektromosak
Az eredmények nem újak, egy ideje már ismerjük őket, de így együtt mégis elgondolkodtatóak.
Kiosztották az EuroNCAP 2022-es díjait.
Villanyfölény
Persze mielőtt sommás véleményt alkotunk és elkezdjük hangoztatni, hogy az eredmények azt bizonyítják, hogy az elektromos autók biztonságosabbak, mint a belsőégésű motoros társaik, szögezzük le, hogy az ilyen tesztek mindig az aktuális évi felhozatalból, az új megjelenő típusokból dolgoznak, márpedig mostanában mindenki egyre-másra mutatja be új villanyautóit. Összesítést nem készítettünk, de érzésre nem kizárt, hogy a hivatalos európai törésteszteken tavaly felül volt reprezentálva az elektromos meghajtás. Ezzel együtt példátlan, hogy
mindegyik kategóriában villanyautó végzett az első helyen.
A kor trendjeire egyébként az is jellemző, hogy ezek több, mint felét Ázsiában gyártották.
Az EuroNCAP 2022-es töréstesztjein a legjobb eredményeket a következő autók érték el:
Kategória | Típus | Felnőtt védelem | Gyermekek védelme | Gyalogosvédelem | Biztonsági rendszerek |
Nagy családi autó | Hyundai IONIQ 6 | 97% | 87% | 66% | 90% |
Nagy SUV/terepjáró | WEY Coffee 01 | 91% | 87% | 79% | 94% |
Elektromos autók | Tesla Model S | 94% | 91% | 85% | 98% |
Kis családi autó | ORA Funky Cat | 92% | 83% | 74% | 93% |
Kis SUV/terepjáró | Tesla Model Y | 97% | 87% | 82% | 98% |
A listán két gyártó is kétszer képviseltette magát, hiszen nem csak a Teslának szerepel két típusa a legjobbak között, de a WEY és az ORA márkák gyártója is a kínai Great Wall Motors.
A szervezet sajtóközleménye kiemeli a Hyundai IONIQ 6 felnőtt utasvédelmét, illetve a Teslák 98 százalékos eredményét az elektronikus biztonsági rendszerek tekintetében. Azt is megjegyzik, hogy hatalmas előrelépés volt az idei év a kínai autók számára, amelyek korábban rossz törésteszt eredményeikről voltak ismertek, most pedig a lista élén végeztek.
A lista másik végén jó hír, hogy négy csillagnál kevesebbet nem kapott egy autó sem 2022-ben. Mégis, már-már meglepő, ha egy kocsi nem lesz ötcsillagos. A villanyautók közül tavaly kettő, a Kia Niro és a BMW i4 járt így.
A teljes listán a legrosszabb felnőttvédelmi osztályzatot a Ford Puma kapta (75%), a gyermekek védelmében a Honda HR-V teljesített alul (75%), a gyalogosokat legkevésbé a Volkswagen ID. Buzz kíméli (60%), a járművek elektronikus biztonsági rendszerei tekintetében pedig a Kia Niro végzett az utolsó helyen (60%), de jó hír, hogy akik az extrák között megvásárolják a biztonsági csomagot azoknak 79 százalékra javul ez az érték. Ha a biztonsági extrákat megkapja a Niro, akkor a lista végén két BMW 2-es kupé és az i4 állnak (64-64%).
A tesztek kapcsán azt is érdemes megjegyezni, hogy belsőégésű motoros autók esetén az üzemanyagtartályt teljesen kiürítik, majd ballasztként vízzel töltik fel, hogy a kocsi tömege ne változzon, de elkerüljék az esetleges tűzeseteket. Az elektromos autóknál azonban az akkumulátort nem szerelik ki, így azok sérülés esetén kigyulladhatnának, mégsem számoltak be a tesztelők egyetlen ilyen esetről sem.