auto
2024. 02. 24. szombat

Brüsszelben leleplezték a Mazda MX-30 tölthető hibrid változatát, melyet műszaki jellemzői alapján inkább hatótávnövelős elektromos autónak illene nevezni. Az újdonság fele akkora akkut kapott, mint a két éve bemutatott tisztán elektromos MX-30.

Az újdonság legfőbb érdekessége, hogy az elektromos energiát előállító benzines erőforrás egy 830 cm3 lökettérfogattal rendelkező bolygódugattyús motor. A benzinmotor maximális teljesítménye 55 kW (75 LE), 4700 fordulaton, legnagyobb nyomatéka 4000-es fordulatszámon 116 Nm, azonban ezeknek az adatoknak az autó menetteljesítménye szempontjából nincs jelentősége. A benzinmotor ugyanis nem hajtja közvetlenül a kerekeket, csak áramot termel.

A kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 125 kW (167 LE), nyomatéka 260 Nm, amely 9,1 másodperces 0-100 km/h gyorsuláshoz elegendő, a végsebesség pedig 140 km/h-ban korlátozott. Az elektromos motor tápellátását a Wankel-motor mellett egy 17,8 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor biztosítja, ami épp fele a tisztán elektromos változat 35,5 kWh-s akkujának.

Elektromos üzemben a WLTP mérési ciklus szerinti hatótáv 85 kilométer, amely az 50 literes benzintanknak köszönhetően 600 kilométer fölé növelhető. Ezen adatok alapján a Wankel elég torkos, körülbelül 9 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként. A Mazda 21 grammos CO2 kibocsátást ad meg 100 kilométerre, ami arra utal, hogy egy átlagos felhasználótól azt remélik, hogy 100 kilométerenként kevesebb, mint 1 liter benzint fog felhasználni. A járművezető három üzemmód közül választhat: Normal, EV (elektromos) és Charge (töltés).

Az autó töltési paraméterei plug-in hibrid létére kifejezetten impozánsak, 11 kW-os fedélzeti töltő is elérhető, amellyel a töltési idő kb. másfél óra. Akinek csak egyfázisú töltési lehetősége van, maximum 7,4 kW-tal töltheti az akkut, ennél azonban érdekesebb, hogy a DC töltés lehetősége is megmaradt, így maximum 36 kW teljesítménnyel mintegy 25 perc alatt feltölthető 20-ról 80 százalékra az akku. Az autó külső áramforrásként is igénybe vehető, maximum 1500 W fogyasztóval terhelve.

Az MX-30 e-Skyactiv R-EV tömege 1703 kg, amely hajszálnyival kevesebb, mint a tisztán elektromos változat 1720 kilós tömege. Ez alapján azt feltételezhetjük, hogy a hibrid változatban a Wankel erőforrás és kapcsolódó alkatrészek (pl. 50 literes benzintartály) nagyságrendileg annyit nyomhatnak, mint az autó akkumulátora.

A forgalmazás kezdetén egy speciális, Edition R kivitel is megvásárolható lesz, amely a fekete alapszínt bordó betétekkel kombinálja, ezzel emlékezve a Mazda első személyautójára, amely a Mazda R360 Coupe volt. A különleges meghajtásra a szőnyegen és a fejtámlákon bolygódugattyús forgórészre emlékeztető embléma hívja fel a figyelmet.

A Mazda MX-30 tisztán elektromos változatáról készült tesztünk ide kattintva olvasható.

Villanyautó teszt: Mazda MX-30

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.