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
auto
2024. 04. 19. péntek

Amióta 2021 májusában hivatalosan is megjelent a Model 3 hazánkban, kilenc árváltozást láttunk az autó árában, és ezek sajnos mind felfelé mutattak. Most először lett olcsóbb az autó, mégpedig majd’ hárommillió forinttal, de mostantól ennyivel kevesebbet kell fizetni a Model Y-ért is.

A múltheti kínai árcsökkentést követően tegnap éjszaka Amerikában és Európában is árakat vágott a Tesla.

Rég volt ilyen olcsó

A Teslában eddig az volt a jó, hogy nem évben, hanem egy-két hónapban mérték csak a kiszállítási időket, és az volt a rossz, hogy kíméletlenül, 20-40 százalékkal megemelte egyes típusai árait az elmúlt évben.

Mától azonban a kis akkus hármas 2,7 millióval, a Long Range 2,8 millióval,  a Performance változat pedig 2,3 millióval lett olcsóbb, ami 10-12 százalékos árcsökkentésnek felel meg, és nagyjából a tavaly márciusi árszintet állítja vissza.

Még soha nem volt ilyen olcsó

A Model Y kapcsán még jobb hír, hogy minden eddiginél olcsóbbak lettek az autók. A berlini gyártás megkezdésétől azt vártuk, hogy kevesebbet kell majd fizetni az SUV modellért, hiszen kiesik a szállítási költség és a kínai termékekre kivetett EU vám. Az árcsökkenés azonban eddig elmaradt.

Jelenleg a Long Range és Performance változatok készülnek Berlin mellett, és ezek 5,6, illetve 3,3 millióval lettek olcsóbbak. A kis akkus verzió pedig, ami 24,5 millióval debütált tavaly augusztusban, most már 20 millió alatt hazavihető, 4,5 milliót veszített árából.

A Model Y esetén a nagyobb, 12-20 százalékos áresés feltehetően annak köszönhető, hogy a tervek szerint még ebben a negyedévben elérheti az évi 250 ezres gyártási ütemet az új berlini gyár, amit minden bizonnyal maximálisan ki is akarnak használni. A választható színek alapján a kis akkus Y egyelőre még Sanghajból érkezik, de valószínű, hogy hamarosan beérnek a tavalyi pletykák és ha elindul a harmadik műszak, akkor ennek gyártása is átkerül Németországba.

Elon Musk december végén azt nyilatkozta, hogy ha választaniuk kell a magas haszonkulcs és a nagyobb darabszám között, akkor utóbbit fogják előnyben részesíteni, és úgy néz ki komolyan is gondolta amit mondott.

Mindenhol

De nem csak Magyarországon, szinte mindenhol mérsékelte a gyártó az árakat tegnap éjszaka. Ez különösen két nagy és fontos piacon, Németországban és az USA-ban lehet most lényeges a változó állami támogatások miatt.

Európából 3-12 ezer euró közötti árcsökkentésekről számoltak be a vásárlók, típustól és változattól függően, ami Németországban például azt eredményezi, hogy a Model 3 indulóára ugyanúgy 44 ezer euro lett, mint a Volkswagen ID. 3-é, a Long Range változat 3 ezerrel olcsóbb, mint a hasonló hatótávú BMW i4, a Performance pedig 10 ezerrel kevesebbe kerül, mint az i4 sportváltozata.

Megkezdődött az árháború

Amerikában talán még lényegesebb a lépés hatása. Mostantól ugyanis a Model 3 kis akkus és Performance változata is befér az új állami támogatás árplafonja alá - a Long Range ott egy ideje kikerült a kínálatból, de a sportverzió most 54 ezer lett, egy ezressel a határérték alatt van. A 3-as iránt tavaly 33%-kal nőtt a kereslet a hazai piacon és 200 ezer fölé ment az eladott darabszám, ami most minden bizonnyal tovább fog emelkedni.

A Model Y tavaly már a hatodik legnépszerűbb autó volt az amerikai piacon, és 250 ezer példány fogyott belőle, ami 36 százalékkal volt több, mint 2021-ben. Idén azt várta mindenki, hogy az új állami támogatás miatt ez a szám tovább javul, hiszen a típus eddig 7500 dolláros hátrányban volt más márkák hasonló termékeivel szemben.

Így kell elszúrni az állami támogatást

Az új támogatási rendszer azonban olyan faramuci kritériumokat támasztott, hogy az autó legnépszerűbb változata, az ötüléses verzió, nem felelt meg ezeknek és nem volt jogosult a kedvezményre. Mára virradóan azonban a Long Range ár 53 ezer dollárra mérséklődött, így már kvalifikálta magát a szövetségi támogatásra - ezzel párhuzamosan a hétüléses változat felára ezer dollárral megnőtt, hiszen ez még így is bőven befér a plafon alá. Érdekes, hogy a Performance Y, amely nem is rendelhető 7 üléssel, 57 ezerbe kerül mostantól, ami azt jelenti, hogy 2 ezer dollár híján lemarad a támogatásról, így a valós árkülönbség  majd 12 ezerre nő a két változat között.

Az állami támogatással praktikusan nettó 36.500, illetve 45.500 dollárra mérséklődik a Model 3 és Y amerikai induló ára, de érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb konfiguráció gyártói alapára még mindig magasabb, mint a 2021 elején megkezdett áremelési hullám előtt volt.

Amerikában a Model S és X árai is csökkentek, bár induló áraik még mindig 15-20 ezer dollárral magasabbak, mint a 2021 eleji premier idején, a Plaid S már 5 ezer dollárral olcsóbb, mint amikor bemutatták.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.