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
auto
2024. 07. 27. szombat

Szójaolaj, rizshéj és fenyőgyanta – új gumit fejleszt a Goodyear

egyéb

Elsőre úgy tűnhet, hogy a címben valami távol-keleti étel receptjének hozzávalóit soroltuk fel, de ez így együtt igen rágós falat lenne, ugyanis az összetevőket a Goodyear boszorkánykonyhájában keverték össze, és abroncsokat akarnak gyártani belőlük.

Jönnek a fenntartható gumik.

Jóváhagyták, de még nem gyártják

A Goodyear még 2022 januárjában mutatta be egy olyan gumiabroncsnak a prototípusát, ami 70 százalékban fenntartható alapanyagokból készült. Ez az elmúlt egy évben olyan fejlesztési stádiumba került, hogy a gyártó tervei szerint még idén sorozatgyártásba is kerülhet.

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

De a mérnökök nem álltak le, dolgoztak tovább, így most elkészült a 90 százalékban megújuló forrásokra támaszkodó gumi prototípusa is. Hogy nem csak egy PR projektről van szó, azt jól jelzi, hogy a vállalat már beszerezte az abroncs forgalmazáshoz szükséges típusengedélyeket is, így az újdonság megfelel minden aktuális előírásnak. (Azt nem közölték ez pontosan melyik régióra vonatkozik, de mivel a sajtóközleményt a cég amerikai központja adta ki, így valószínűleg az USA-ra gondolnak).

Ez a gumi 90 százalékban fenntartható forrásból származó alapanyagokból készült. Forrás: Goodyear

Az új, 90 százalékos változat sorozatgyártásához mindenekelőtt a beszállítói lánc megerősítése és az alapanyagok megfelelő mennyiségű előállítása szükséges. De mik is ezek az összetevők?

Néhány összetevő a gumigyártó konyhájából. Forrás: Goodyear

A vállalat összesen 17 összetevőről beszél, amelyek az abroncs 12 különböző eleméhez kellenek. Ezek közül kiemeltek pár fontosabbat.

  • A gumiabroncsok egyik fontos összetevője a gázkorom, amit hagyományosan különböző kőolajipari termékek elégetésből nyernek. Az új guminál ezt metánból, szén-dioxidból, növényi olajokból és használt abroncsok felhasználásával állítják elő, ami csökkenti a károsanyag kibocsátását és a körforgásos technológiára épülő eljárás.
  • Hogy az abroncs változó hőmérsékleti körülmények között is rugalmas maradjon, szójaolajat adnak hozzá, ami szintén kőolajszármazékokat vált ki. Ez a növényi olaj az élelmiszeripar mellékterméke.
  • A tapadás javítása és a fogyasztás csökkentése érdekében gyakran szilícium-dioxidot (kova) használnak a járművek abroncsaihoz. A Goodyear mérnökei ezt itt rizshéjból állítják elő, ami szintén élelmiszeripari melléktermék és általában szemétlerakókba kerül.
  • Az abroncsban használt poliésztert újrahasznosított fogyasztói műanyagtermékekből szerzik be.
  • Az abroncsok gyártásához hagyományosan szintén kőolaj alapú gyantákat használnak fel, ezt az új gumihoz fenyőfa gyantával helyettesítik.
  • A gumiabroncs tartását vékony acélszálak beépítésével szokták elérni, és ez ebben az esetben is így van, de az alapanyag nagy része elektromos kemencék segítségével újrahasznosított fém.
  • Végül a gumigyártásnál használt polimereket is biológiai eredetű, fenntartható forrásokból szerzik be.

A gyártó azt ígéri, hogy az új, fenntarthatóbb technológiákkal és alapanyagokkal gyártott abroncsok egyébként a gördülési ellenállásukban is kiemelkedőek lesznek, ami csökkentheti a járművek fogyasztását.

Forrás: Goodyear

A Goodyear fejlesztőinek célja, hogy 2030-ra 100 százalékban fenntartható módon előállított alapanyagokat használjanak a gumigyártásnál.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.