PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Önvezető autók csatlakoznak a német tömegközlekedéshez

önvezetés

Idén januárban számoltunk be arról, hogy az Intel önvezető autókkal foglalkozó részlege, a Mobileye engedélyt kapott önvezető járművek tesztelésére a német közutakon. A vállalat a Sixt autókölcsönzővel közösen kíván robottaxi-szolgáltatást elindítani, amelyhez a NIO ES8-as elektromos sportterepjáróját fogják használni. Mint kiderült, nem ez az egyetlen tervezett projekt az önvezető kínai villanyautókkal Németországban.

Önvezető kínai autók kaptak engedélyt Németországban

A Deutsche Bahn, azaz a német állami vasúttársaság sajtóközleményben jelentette be a napokban, hogy májusban egy kísérleti projekt veszi kezdetét Hessen tartományban, amely során a Mobileye önvezető autói a tömegközlekedés részeként teljesítenek majd szolgálatot.

Dr. Volker Wissing, digitális ügyekért és közlekedésért felelős szövetségi miniszter kiemelte, hogy a tömegközlekedés gazdaságos üzemeltetése különösen az alacsony népsűrűségű vidéki területeken komoly kihívást jelent, ráadásul járművezetőkből is súlyos hiány van. A megoldást az igény szerint hívható autonóm taxik jelenthetik, amelyek alkalmazása immár nem science fiction, a jövő évtől rendes tagjai lesznek a német tömegközlekedési szolgáltatásnak – mondta el Wissing.


Az autók fokozatosan, májustól állnak szolgálatba először Darmstadtban, majd később más városokban is. A kezdeti tesztfázisban utasokat nem szállítanak, a volán mögött pedig képzett biztonsági emberek fognak ülni. Ha minden rendben megy, akkor megkezdődik az utasokkal való tesztelés, idővel pedig bárki által rendelhetővé válnak a járművek. A tervek szerint az év végére többb mint száz jármű teljesít majd szolgálatot a flottában.

Az ES8-asok üzemeltetéséért a DB leányvállalata, a CleverShuttle lesz felelős, míg a foglalást és útvonaltervezést lebonyolító szoftver biztosításáért a digitális mobilitással foglalkozó Ioki felel. A projektben számos partner vesz részt, többek között a Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) és a Karlsruhe Institute of Technology (KIT) is. Ami a modellválasztékot illeti, a Mobileye önvezető technológiájával egyelőre csupán a kínai NIO sportterepjárója elérhető a német utakra, de a CleverShuttle több német és más európai autógyártóval is tárgyal a flotta diverzifikálása érdekében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.