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
auto
2024. 07. 27. szombat

Önvezető autók csatlakoznak a német tömegközlekedéshez

önvezetés

Idén januárban számoltunk be arról, hogy az Intel önvezető autókkal foglalkozó részlege, a Mobileye engedélyt kapott önvezető járművek tesztelésére a német közutakon. A vállalat a Sixt autókölcsönzővel közösen kíván robottaxi-szolgáltatást elindítani, amelyhez a NIO ES8-as elektromos sportterepjáróját fogják használni. Mint kiderült, nem ez az egyetlen tervezett projekt az önvezető kínai villanyautókkal Németországban.

Önvezető kínai autók kaptak engedélyt Németországban

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

A Deutsche Bahn, azaz a német állami vasúttársaság sajtóközleményben jelentette be a napokban, hogy májusban egy kísérleti projekt veszi kezdetét Hessen tartományban, amely során a Mobileye önvezető autói a tömegközlekedés részeként teljesítenek majd szolgálatot.

Dr. Volker Wissing, digitális ügyekért és közlekedésért felelős szövetségi miniszter kiemelte, hogy a tömegközlekedés gazdaságos üzemeltetése különösen az alacsony népsűrűségű vidéki területeken komoly kihívást jelent, ráadásul járművezetőkből is súlyos hiány van. A megoldást az igény szerint hívható autonóm taxik jelenthetik, amelyek alkalmazása immár nem science fiction, a jövő évtől rendes tagjai lesznek a német tömegközlekedési szolgáltatásnak – mondta el Wissing.


Az autók fokozatosan, májustól állnak szolgálatba először Darmstadtban, majd később más városokban is. A kezdeti tesztfázisban utasokat nem szállítanak, a volán mögött pedig képzett biztonsági emberek fognak ülni. Ha minden rendben megy, akkor megkezdődik az utasokkal való tesztelés, idővel pedig bárki által rendelhetővé válnak a járművek. A tervek szerint az év végére többb mint száz jármű teljesít majd szolgálatot a flottában.

Az ES8-asok üzemeltetéséért a DB leányvállalata, a CleverShuttle lesz felelős, míg a foglalást és útvonaltervezést lebonyolító szoftver biztosításáért a digitális mobilitással foglalkozó Ioki felel. A projektben számos partner vesz részt, többek között a Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) és a Karlsruhe Institute of Technology (KIT) is. Ami a modellválasztékot illeti, a Mobileye önvezető technológiájával egyelőre csupán a kínai NIO sportterepjárója elérhető a német utakra, de a CleverShuttle több német és más európai autógyártóval is tárgyal a flotta diverzifikálása érdekében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.