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
auto
2024. 04. 19. péntek

Bár innen Magyarországról nézve úgy tűnhet, mintha a világ összes akkugyártója hozzánk akarna települni, a valóság ennél kicsit árnyaltabb. Azon túlzottan nem kell csodálkozni, hogy a befektetések oda mennek, ahol a legnagyobb hasznot remélik, de azért az meglepő, hogy még a legnagyobb európai autógyártó is el tud csábulni.

Márpedig, ha nem lesz elég akkumulátor, akkor teljesen lényegtelen milyen 2035-ös terveket szavaznak meg, vagy utasítanak el.

Dollármilliárdok

Arról persze azért nincs szó, hogy az akkumulátor és autógyártók teljesen feladnák európai terveiket, de valószínűleg úgy vannak vele, hogy minél előbb, minél több pénzt akarnak beseperni Amerikában. A Biden kabinet nemrég elfogadott Inflation Reduction Act (IRA) intézkedéscsomagja 369 milliárd dollárral támogatja az akkumulátor és elektromos autó gyártást, de ezt olyan feltételhez köti, amelyek jelentős helyi, vagy legalábbis baráti országokban termelő üzemeket igényelnek.

Bidenék azonban jócskán késtek a választási ígéret beváltásával, gyakorlatilag a ciklus fele elment már, 2024 végén pedig választások lesznek Amerikában. Attól függően, hogy az elektromos átállást mennyire támogató politikus kerülhet hatalomra, akár az is elképzelhető, hogy a programot leállítják vagy jelentősen visszanyesik. Ezért mindenki töri magát, hogy amilyen hamar csak lehet, élhessen a lehetőséggel.

Mercedes-Benz akkugyár, Bibb County, Alabama, USA. forrás: Mercedes-Benz

Úgy néz ki ez alól a Volkswagen Csoport sem kivételírja a Financial Times. A vállalat már egy ideje gondolkodik rajta, hogy melyik kelet-európai országban építse fel következő akkugyárát, ahonnan majd az európai elektromos modelleket látják el cellákkal. A lehetséges jelöltek között, Lengyelország, Csehország és Szlovákia mellett, hazánk is szerepelt.

Csakhogy, az IRA hatására, most jegeli ezeket a terveket az autógyártó, hogy mielőbb megépíthesse amerikai akkugyárát. A Financial Times szerint erre legalább 10 milliárd okuk van.

A gazdasági lap ugyanis úgy számol, hogy a német autógyártó amerikai akkugyára révén nagyjából 10,54 milliárd dollár támogatásra lesz jogosult. Az európai akkugyárnak 2027-ben kellett volna megkezdenie a termelést, és a konszernen belül több helyszín, így a Škoda révén Plzeň városa is komolyan lobbizott azért, hogy náluk épüljön meg az üzem.

Így készül a lítium-ion akkumulátor

Nincsenek egyedül

Bár a Volkswagen hivatalosan egyelőre nem kommentálja a lap értesüléseit, azt mondják, még nem született döntés a következő akkugyár helyszínét illetően, és nem tettek le róla, hogy Európában is épüljön ilyen, de először meg akarják várni, hogy alakul az EU Green Deal, azaz az Unió zöld átallással kapcsolatos csomagja. A vállalat első saját cellagyára a német Salzgitter városa mellett épül, és tervben van egy a Spanyol Valencia mellett is.

A Transport & Environment nemrég arra figyelmeztette a döntéshozókat, hogy a tervezett európai akkugyárak kétharmadánál fennáll a veszélye, hogy visszavágják, elhalasztják, vagy teljesen le is állítják építésüket az amerikai kedvezmények hatására. A Financial Times azt is tudni véli, hogy ezek egyike lehet a Northvolt, amely következő akkugyárát Németország helyett Amerikában fogja felépíteni, mert ott 8 milliárd dolláros támogatással számolnak.

Bár az amerikai lépésekre és a kínai versenyre válaszul az EU is fontolgatja, hogy hasonló támogatási rendszert vezessen be, egyelőre nem nagyon haladnak a tervekkel. A lapnak egy meg nem nevezett akkugyártó magas rangú európai vezetője azt nyilatkozta, hogy a helyzet nagyon rossz, egyelőre semmi konkrét tervvel nem állt elő Brüsszel. És nem csak ő látja így. Thomas Schmall a területért felelős Volkswagen vezető nemrég LinkedIn oldalán azt írta, hogy fennáll a veszélye, hogy Európa több milliárdnyi olyan befektetéstől esik el, melynek sorsáról a következő időszakban döntenek a vállalatok.

4680-as gyártósor, Tesla Giga Austin.

Ahogy arról nemrég írtunk a Tesla is átgondolta európai terveit, és bár végül megkezdte az termelést az első európai akkugyára a Giga Berlin területén, ez nem kész cellákat gyárt a helyi piacra szánt autókba, hanem komponenseket, akku részegységeket termel a Giga Texas számára, hogy a gyártó minél előbb felpörgethesse az amerikai akkugyártást, és igénybe vehesse a Biden kabinet támogatásait.

Üzembe helyezték a Tesla német akkugyárát

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.