PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Üzembe helyezték a Tesla német akkugyárát

elektromosautó-akkumulátor

Az RBB24 regionális német hírportál a napokban arról számolt be, hogy hivatalosan is megkezdte a működését a Tesla német akkugyára.

Azért nagyon nem kell örömködni.

Mézesmadzag

Amikor a Tesla módosította német gyárának terveit, és megjelent a rajzokon az akkugyár terve, Elon Musk azt nyilatkozta, hogy a Giga Berlin kezdetben évi 50, majd később 100 GWh mennyiségben gyárt majd 4680-as, szárazelektródás cellákat. Sőt, ekkor még olyan tervek is voltak, hogy ezt a termelést később duplázhatják, és ez lehet Európa legnagyobb akkugyára.

Aztán Joe Biden megnyerte az amerikai elnökválasztást, és sok küzdelem árán de végül elfogadták azt a törvénycsomagját amely jelentős összegekkel támogatja a hazai akkugyártást.

Hogy mennyire jelentős összegekkel?  Nos

maximálisan 45 dollárral kilowattóránként, ami azt jelenti, hogy ha a Tesla eléri a 4680-ask kapcsán kitűzött költségcsökkentési céljait akkor szinte ingyen lesznek a cellák, amelyek tervezett előállítási költségét valahol 50-55 dollár/kWh magasságra tippelik az elemzők.

Az amerikai program hidegzuhanyként érte Európa akkumulátoros terveit, és mostanra már több egyeztetés is volt az Unió és az USA vezetői között a témában. Bár gyakorta hallani róla, hogy az EU is hasonló válaszlépéssel készül, konkrét intézkedéscsomagot és támogatást még nem fogadtak el. Ennek következtében viszont egyre-másra jelentik be az akkugyártók, hogy lassítják európai terveiket és az amerikai gyárakat helyezik előtérbe.

3,6 milliárd dollárból bővítik a Tesla nevadai gyárát

Így tett a Tesla is, amely azonnal átcsoportosította a berlini gyárba tervezett gépsorokat Austinba, és nemrég azt is bejelentette, hogy a Giga Nevadát bővíti tovább, hogy itt készülhessenek majd az új cellák. Eközben az is napvilágra került, hogy Berlin az amerikai gyárak alá fog dolgozni.

Tovább lehet várni

A Tesla Berlin melletti gyárában egyelőre a Model Y két változata, a Long Range és a Performance készül, mégpedig sanghaji import 2170-es LG cellákat tartalmazó akkupakkokkal. Korábban az volt a terv, hogy ha elkezd termelni a berlini akkugyár, akkor itt is átváltanak a strukturális akkupakkra, helyben gyártott 4680-as cellákra és a három darabból álló présöntvény vázra.

Nos erre még egy darabig várni kell.

A Giga Berlin akkugyára a háttérben az autógyár első fázisának főépületével. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

Brandenburg tartomány gazdasági minisztere, Jörg Steinbach, ugyanis arról számolt be a helyi parlament múlt heti ülésén, hogy gyárlátogatása után megerősítheti, hogy teljes kapacitással üzemel a Giga Berlin akkugyára, az épület minden szeglete ki van használva, azonban nem kész akkucellák, hanem csak azok részegységei készülnek itt.

Hogy ez pontosan mit jelent, azt egyelőre nem tudni, de úgy néz ki Berlin egyelőre Austin beszállítója lett, ahol jelenleg az első üzemelő mellett további három cellagyártó-sor beüzemelése zajlik.

Ezzel együtt hivatalosan nem változtatott a Tesla a terveken, úgyhogy nem törölték végleg az európai 4680-as programot, de jelenleg mindent megtesznek, hogy minél hamarabb maximálisan kihasználják a Biden program pénzesőjét.

Újabb perpatvar

A miniszter egyébként arról is beszámolt, hogy egyelőre még nem nyújtották be az autógyártó részéről a korábban bejelentett gyárterület bővítés engedélyei iránti kérelmet. Szó volt az elmúlt pár hetek egy incidenséről is, amikor is engedély nélküli építkezésen kapták a Teslát. Mint kiderült, az autógyártó a vállalati parkoló területén vert le mintegy 100 cölöpöt, hogy napelemes tetővel fedje azt le. Mint a miniszter elmondta, mivel a tartóoszlopok ehhez nem olyan mélyen kerülnek a földbe, mint a gyárépületek cölöpei, a Teslánál úgy gondolták ehhez nem kell külön építési engedély, ám ez hiba volt, ezért vizsgálat zajlik.

A gyár melletti, az autópályába csatlakozó bekötőutat 2×2 sávosra bővíti a vállalat, az akkugyár épülete mellett pedig éppen az ipari vágányokat hosszabbítják meg, hogy ne csak az áru, de a munkatársak egy része is vonaton érkezhessen. A távolban látszik az alkalmazottak és vendégek számára épített parkoló is, amit napelemekkel kívánnak befedni. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

A tartomány környezetvédelmi minisztere az autógyártót, a környezetvédő szervezeteket, és a hatóságok képviselőit márciusban egy asztal köré kívánja ültetni, hogy ez újból ne fordulhasson elő.

Épül a Giga Berlin folytatása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.