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
auto
2024. 04. 20. szombat

Leesett a Model Y kormánykereke, vizsgálatot indított a hatóság

elektromos autó

Január végén osztotta meg Twitteren egy bizonyos Prerak Patel, hogy miközben családjával egy autópályán haladt a szinte vadonatúj Model Y-jával, olyasmi történt, amit gyakorlatilag elképzelhetetlennek gondolnánk: leesett az autó kormánykereke.

Most vizsgálat indult az ügyben.

Két eset

Bár akkoriban felmerült, hogy esetleg csak a médiaszereplés kedvéért végrehajtott internetes átverés történt, a gyártó vizsgálata később talált még egy hasonló járművet. Arról nincsenek információk, hogy ez már ügyfélnél volt-e, vagy még átadás előtt találták meg a gyártási hibát.

Az amerikai közúti közlekedés biztonságáért felelős NHTSA a napokban jelentette be, hogy vizsgálódik az ügyben, és potenciálisan 120.089 darab 2023-as évjáratú Model Y lehet érintett. Ez még nem visszahívás, hanem az azt megelőző, ilyenkor szokásos vizsgálat.

Valószínű azonban, hogy, ha lesz is visszahívás az ennél végül jóval kevesebb autót érinthet, ugyanis az eddig rendelkezésre álló információk alapján úgy néz ki, hogy a Teslánál sikerült leszűkíteniük a gyártási hiba körülményeit. A hivatalos ODI vizsgálat dokumentációja szerint

az érintett két autó nem egyenesen a gyártósorról érkezett, hanem a minőségellenőrzés során tapasztalt eltérések miatt még a gyárban olyan utómunkálatokat végeztek rajtuk, amelyek a kormány le, majd visszaszerelésével jártak. Ekkor azonban, úgy néz ki, elfelejtették visszatenni a kormánykereket tartó központi csavart.

A hír olyan szempontból megnyugtató lehet a tulajdonosoknak, hogy nem anyagfáradásról, vagy tervezési hibáról van szó, és nem a fő szerelősorról gurultak így ki az autók. Másfelől viszont elképesztő, hogy nem volt megfelelő ellenőrzés az utólagos javítás végén, és így hagyhatták el autók a gyárat.

A vizsgálat jelenlegi szakaszában úgy vélik a szakemberek, hogy a kormánykereket mindössze a fogadó mechanika által kifejtett gyenge szorítóerő tartotta a helyén, ami ahhoz elég volt, hogy pár ezer mérföldet levezessenek vele, mielőtt egy erőteljesen kormánymozdulatnál megadta magát a kormány.

Elképzelhetetlen, mégis megesik

Bár azt gondolnánk ilyen hibák elképzelhetetlenek a mai modern autógyártásban, nem ez az első eset, hogy hasonló dolog történik. 2020-ban egy Model 3 sofőrje járt így, ott is a csavar maradt ki. A Ford pedig 2021 végén 1,4 millió autót hívott vissza három baleset után, amikor kiderült, hogy a nem megfelelő erővel meghúzott rögzítő csavarok idővel kidolgozzák magukat, és leesik a kormánykerék. 2021 februárjában a Hyundai találta magát hasonló szituációban, és 44 ezer Santa Fet kellett szervizbe rendelni az Egyesült Államokban.

De a Nissan sem úszta mega széteső kormánykerék visszahívást, a napokban 1063 Ariya jutott hasonló sorsra az USA-ban.

Az Ariyának is leeshet a kormánykereke

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.