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
auto
2024. 04. 19. péntek

Lítium bányát vett a legnagyobb kínai akkugyártó

elektromosautó-akkumulátor

A hazánkban is terjeszkedő CATL, a világ legnagyobb akkumulátor gyártója, nemrég azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy miközben a korábbi csúcsokról lefelé mozgó lítium világpiaci ára még mindig 377 ezer jüan körül van tonnánként, ő egyes ügyfeleinek hajlandó azt 200 ezerért felszámítani, feltéve, ha az akkumulátoraik 80 százalékát, legalább három éven át tőlük veszik.

Lehet megvan a magyarázat, miért voltak ennyire magabiztosak.

Saját bánya

Az egy dolog, hogy a piaci elemzők a következő hónapokra a lítium árának további csökkenését prognosztizálják, de a mostani ár nagyjából felét bevállalni, ráadásul három évre előre, elég bátor dolognak tűnt. Egy lehetséges magyarázatot már kaptunk erre az akcióra a napokban, mivel kiderül a gyártó kapacitásainak csak 80 százaléka volt leterhelve a tavalyi év átlagában, és a következő években további, új üzemek lépnek majd működésbe, így megérte nekik a kedvezmény, ha cserébe fixen le is kötötték a gyártókapacitást.

Most viszont az is kiderült, hogy az akkugyártó sikeresen licitált a Szecsuan tartományban található Sinuowei Mining bányatársaságra. A cég még évekkel ezelőtt ment csődbe, és 2020 februárja óta próbálták elárverezni a vagyonát. Több kérő is volt az évek alatt, ám március 6-án a bányavállalat részvényeinek 100 százaléka a CATL birtokába került. Az üzlet mintegy 920 millió dollárba került, ami ha nem is aprópénz a kínai óriásnak, elemzők szerint nagyon jó üzletnek számít – írja a CnEVPost.

Tovább csökken a lítium ára

A vállalat megszerzésével a CATL újabb lítium készletekhez jut, mégpedig állítólag tonnánként 100 ezer jüan körüli áron. Ez két éve még a piaci ár háromszorosának számított volna, azonban ma már csak a negyede. Az akkugyártó természetesen már a múltban is vásárolt fel készleteket, ám az utóbbi időben eladni látszik tengerentúli bányáit és hazai források után néz. Tavaly áprilisban már 124 millió dollárért sikeresen megszerezték egy Yichun melletti bánya kitermelésnek jogát, ami 2,66 millió tonna lítium-oxid tartalékkal rendelkezik.

Fegyverként használja a lítiumot a CATL az árversenyben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.