PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A Biden kabinet nem lopta be magát az EU vezetőinek szívébe az IRA törvénycsomaggal, ami végtelen mennyiségű pénzt öntött az akku és elektromosautó-gyártás nyakába. Most azon dolgoznak a felek, hogy ne mérgesedjen el a viszony. Sürgős tárgyalások Európának természetesen nem azzal van baja, hogy az amerikai kormány támogatni akarja a zöld átmenetet, hanem azzal, hogy ebből kizárja az európai cégeket. Az IRA ugyanis a támogatások nagy részét a helyi, észak-amerikai gyártáshoz köti, azzal az engedménnyel, hogy az alapanyagok egy része származhat olyan országokból, amelyekkel szabadkereskedelmi megállapodása van az Egyesült Államoknak. A sok belpolitikai kompromisszum árán, jelentős késéssel megszületett törvénycsomag elsősorban Kína dominanciája ellenében született, elkerülendő, hogy az építés alatt álló, megújulók, energiatárolók és villanyautók hátán felépített új gazdaság – New Green Deal – ki legyen szolgáltatva az ázsiai országnak. Jelenleg ugyanis az akkumulátorok, illetve alapanyagaik, a ritkaföldfémek, de még a napelemek is javarészt Kínából származnak. Csakhogy a nagy egyezkedésben a járulékos vesztesége Európa lett. Az európai autógyártók nem minden elektromos modelljüket gyártják Amerikában, az import pedig árhátrányba kerül, mivel nem lesz jogosulta a támogatásokra. Ez már csak azért is udvariatlan lépés, mert, amennyire tudjuk, a szituáció fordítva nem igaz, azokban az európai országokban ahol van állami támogatás a villanyautók vásárlására, nem diszkriminálnak a gyártás országa szerint. Másrészt az akkumulátorgyártás rendkívül bőkezű támogatásával az USA elcsábított több olyan befektetőt is, amely éppen Európában készült akkugyárat létrehozni. Az akár 45 dollár/kWh támogatás nagyságrendileg a cellák gyártási költségének felét, egyes gyártóknál háromnegyedét fedezheti, ami visszautasíthatatlan ajánlat. Így viszont csúsznak, a fontossági sorrendben lejjebb kerültek az európai akkugyárak, ami növelni fogja a kontinens kitettségét Kínának. Hogy ebben a harcban Európa nem célpont, csak véletlen áldozat volt, azt jól mutatja, hogy a legmagasabb szinten, személyesen is találkoztak a két hatalom képviselői, hogy mielőbbi megoldást találjanak. Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen, múlt hét pénteken másfél órán át tárgyalt a Fehér Házban Joe Biden elnökkel, és az ukrán helyzet, mellett az egyik legfontosabb téma a fenti probléma rendbetétele volt. A találkozó utáni sajtótájékoztatón a felek arról beszéltek, hogy az akkumulátorok alapanyagainak kérdésében nem tűr halasztást a megállapodás aláírása. A cél az, hogy az európai gyártású autók, és európai eredetű ásványi anyagok, akku összetevők is részesülhessenek az amerikai támogatásból. Ez nagy előrelépés ahhoz képest, hogy legutóbb, az alacsonyabb szintű tárgyalásokról még az szivárgott ki, hogy nagyon eltérőek az álláspontok a kérdésben. A felek állítólag arról is megállapodtak, hogy javítani akarják a kommunikációt az Atlanti-óceán két partja között, hogy a jövőben ne árnyékolják be hasonló esetek a viszonyt. Késik a Volkswagen kelet-európai akkugyára Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!