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
auto
2024. 11. 02. szombat
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

A koreai Hankyung gazdasági lap úgy tudja, a Tesla mégsem fogja a BYD LFP aksijait használni az autóiban.

Az érintettek cáfolnak, ami azért érdekes, mert a Tesla korábban nem erősítette meg, hogy a rivális celláit teszteli.

Minőségi problémák?

Tavaly júniusban azzal a bátor címmel írtuk meg, hogy a BYD Blade fantázianevű LFP cellái kerülhetnek a Teslákba, hogy ez már „hivatalos”. Tettük ezt azért, mert az információ forrása maga a BYD vezérigazgatója, Lian Yubo volt. Később már azt is sokan tudni vélték, hogy az aksik a berlini gyártású kis akkus Model Y-ba kerülnek majd, míg Sanghaj marad a CATL celláknál. Jelenleg a Giga Berlin csak a Long Range és Performance verziókat gyártja, az alap kiadás a Giga Sanghajból érkezik.

Hivatalos: hamarosan BYD aksik kerülnek a Teslákba

Most a Hankyung koreai lap arról számolt be, hogy állítólag mégsem lesz semmi az üzletből, ugyanis a Tesla biztonsági okokra hivatkozva nem kívánja megvásárolni a BYD cellákat. Bár a kínai gyártó többek között pont azzal reklámozza a Blade nevű cellákat, hogy még egy baleset esetén is sokkal kevésbé hajlamosak kigyulladni, mint más gyártók termékei, a közösségi médiában már mi is olvastunk olyan híreszteléseket, miszerint volt már pár csúnya baleset velük, de mivel se hivatalos visszahívásról, se nagyobb médiavihart kavaró tűzesetekről nem tudunk, így ezt eddig nem vettük túl komolyan. A BYD a világ második legnagyobb villanyautó gyártója, a Blade cella már egy ideje tömeggyártásban van, ha komoly bajok lennének vele, akkor arról már valószínűleg hitelesebb források is beszámoltak volna.

Ez az aksi nagyon penge

Most a Hankyung mégis arra hivatkozik, hogy a Teslához közeli források szerint az utóbbi idők tűzesetei miatt döntött úgy az autógyártó, hogy nem rendel a rivális aksijaiból, és inkább az LG-t kéri fel arra, fejlesszen neki LFP akkumulátorokat, hogy ne függjön egyetlen beszállítótól, a CATL-től ennél az akkumulátor típusnál.

Mindenki cáfol

A koreai lap értesüléseivel azonban van egy kis bajunk. Megengedve, hogy a Google Translate nem teljesen pontosan fordítja a kérdéses cikket,

az írás egy része egészen biztosan nem felel meg a valóságnak.

A hír egyik bekezdése ugyanis azt írja, hogy a Teslának március 12-ig kellett volna megújítaniai a szerződést a cellákra, amelyeket eddig a sanghaji gyártású kisakkus Model 3-ban, illetve a berlini kis akkus Model Y-ban használt. Utóbbiról azt is írják, hogy tavaly 10 GWh mennyiségben rendeltek Berlinbe belőle.

Ezzel csak két gond van.

Egyrészt a kisakkus Model 3-ban CATL aksik vannak, a strukturális pakkhoz tervezett BYD Blade cella bele sem menne a hármas akkupakkjába, nem csereszabatos, át kellene tervezni az autót hozzá. Másrészt a Model Y alap változatát nemhogy tavaly nem gyártották, a mai napig nem gyártják Berlinben, Sanghajból importálják hozzánk, természetesen CATL cellákkal. Illetve tévedtem: három baj is van vele, mert 60-as akkuval számolva a 10 GWh 166 ezer autóra lett volna elég 2022-ben, miközben Berlin összesen nagyjából 53 ezer autót gyártott le tavaly.

BYD Blade cellák a gyárban. Forrás: BYD

A koreaiak értesülését egyébként a kínai CnEVPost szerint a BYD már cáfolta is egy szóvivőjén keresztül, és, merőben szokatlanul, Elon Musk is hamisnak titulálta a hírt twitteres reakciójában.

Musk még tovább is ment, amikor azt mondta, a Tesla és a BYD között kifejezetten jó a kapcsolat. Bár csak közvetve, de ezzel elismerte, hogy a két cég között van munkakapcsolat, így valószínű, hogy a BYD vezére tavaly nem állított valótlant, csak talán túlzottan előreszaladt az eseményeknek.

Berlin felkészült?

A Giga Berlin egyébként február végén elérte a heti 4000-es gyártási darabszámot, így lassan időszerű lesz a kisakkus Y európai gyártása is. Hogy BYD, vagy CATL akukkal? Nos, azt majd meglátjuk, de a legfrissebb drónvideók több raklapnyi első gigacastingot fedeztek fel a gyár udvarán, ami mindenképp érdekes.

Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú LFP. A helykihasználás állítólag 50%-kal jobb. Forrás: medium.com

A Model Y Berlinben még a sanghaji és fremonti gyárhoz hasonlóan, hátsó présöntvény elemmel, és hagyományos akkupakkal készül csak. A kocsi újabb verziója első és hátsó présöntvényre épül, közte egy strukturális akkupakkal, ezt azonban jelenleg csak a Giga Texas gyártja. Berlinben elvileg már folyhatna a tesztüzem egy hasonló váltáshoz, de a frissen megnyílt helyi akkugyár még egy darabig nem gyárt 4680-as cellákat, hanem az austini üzem keze alá dolgozik cella alkatrészekkel. Ezek miatt viszont valószínű, hogy ha Berlin ennek ellenére mégis váltásra készül az autó szerkezetében, akkor ahhoz olyan cellák kellenek, amelyek alkalmasak strukturális pakkba történő építésre – és a Tesla saját 4680-as hengeres cellái mellett csak a BYD Blade az amiről tudjuk, hogy kifejezetten ilyen kialakítású.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.