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
auto
2024. 04. 16. kedd

360factory – modernizálják az Audi gyárait

elektromos autó

Az Audi modernizálni készül gyárait, hogy jobban fel tudja venni a versenyt a német prémium versenytársakkal.

360Factory az új koncepció neve.

Új modellekhez megújuló gyárak

Az Audi elektromos stratégiájának következtében több új villanyautót is bemutatnak majd a következő években, ám ezeket nem a meglévő, hanem modernizált gyárakban akarják gyártani, amelyek fenntarthatóak, rugalmasak és gazdaságosan működnek. A program keretein belül például új, önjáró elektromos járműveket vezetnek be a gyárakban, melyek a munkatársak kezei alá dolgoznak – írja az Automobilwoche német iparági szaklap.

Az első 360Factory helyszín a központ, Ingolstadt lesz, ahol idén kezdődik az elektromos Q6 e-tron gyártása. A cél nem kevesebb, mint, hogy 2025-re minden második ingolstadti gyártású autó teljesen elektromos legyen. Ezt természetesen nem egyedül éri majd el a Q6, két éven belül érkezik ide még egy villanyautó, ami állítólag egy kisebb modell lesz.

Meglepő, de eddig az Audi egyetlen villanyautója sem készült házon belül a központi üzemben.

A Q4 e-tron tulajdonképpen egy prémium felszereltségű VW ID. 4. és azzal közös gyártósoron az anyavállalat zwickaui gyárában készül. A Q8 e-tront – leánykori nevén simán e-tron – a cég brüsszeli gyárában, az e-tron GT-t pedig a Böllinger Höfe manufaktúrában, kis szériában gyártják.

e-tron GT

Az ingolstadti modernizációt követően a neckarsulmi gyár, majd egy mexikói üzem következik

de az ütemterven rajta van Győr is, ahol már jelenleg is a PPE platformos autók villanymotorjait gyártják három műszakban, 700 alkalmazottal.

A lapnak nyilatkozott Gerd Walker is, aki az Audi gyártásért és logisztikáért felelős felsővezetője, az igazgatótanács tagja. A szakember elmondta, hogy nem új gyárakat akarnak építeni, hanem belülről újulnak meg, modernizálják az üzemeket és átképzik a magasan kvalifikált munkatársakat.

A tervek szerint 2029-re minden gyárban legalább egy elektromos modell készül majd, 2033-ra pedig teljesen megszűnik a belsőégésű motoros modellek gyártása.

Az átalakulástól azt is várják, hogy 2033-ra minden gyáregység megfelezi az üzemeltetési költségeket. Ehhez az is szükséges, hogy az autók felépítése, gyártása egyszerűsödjön.

Önjáró elektromos robot Győrben.

A gyártás szervezése kapcsán jelenleg is fut már egy teszt projekt, az Audi A4 és A5 ajtajai kapcsán, és ezt az új sémát szeretnék majd kiterjeszteni minden másra is. A koncepció alapja olyan önvezető elektromos robotok használata, amelyek a munkások keze alá hozzák az éppen összeszerelés alatt álló autó alkatrészeit – de csak azokat amelyeket az ügyfél rendelt. Így például ha egy bizonyos világítási csomaggal rendelték az autót, akkor azt viszi oda a robot, ha pedig egy munkaállomás felszabadult, akkor magától odamegy. Ettől rugalmasabb gyártást várnak.

Első ütemben a Q6 e-tron még Ingolstadtban közös gyártósoron készül majd az A4 és A5 modellekkel, de később az elektromos autó, a vásárlói igények növekedésével, egyre többet hasít majd ki magának a gyártásból. Így akarják biztosítani, hogy az elektromos átállás évei alatt is mindig optimálisan ki legyen használva az üzem.

Fenntarthatóság

Az Audi célja az is, hogy 2025-re minden gyára CO2 semlegesen működjön. Állítólag Böllinger Höfe, Brüsszel és Győr már el is érték ezt. De 2030-ra azt is szeretnék elérni, hogy a gyárak környezeti terhelése 2018-hoz képest a felére csökkenjen. Ennek része az energiaszükséglet, a légszennyezés, a vízfelhasználás és a hulladéktermelés 50 százalékos csökkentése is.

A Q4 e-tron már most is 27 százalékban újrahasznosított anyagokból készül, és ezt tovább kívánják növelni.

Győrben már jelenleg is Európa legnagyobb tetőre szerelt napelem parkja található, ugyanis 160.000 négyzetméteren termelnek elektromos áramot a gyár számára.

Brüsszel emögött jelenleg a második házon belül 107 ezer négyzetméterrel, Ingolstadt pedig fejlesztésre szorul, itt ugyanis eddig csak 23 ezer négyzetméter került lefedésre napelemekkel.

Gyárlátogatás az Audinál: így készül a magyar villanyautó

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.