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
auto
2024. 03. 29. péntek

Nem volt olyan rég, hogy a Breakthrough Energy-ről, Bill Gates zöldenergiás tőkealapjáról írtunk, amikor egy, Amerikában forradalminak kikiáltott ablakgyártási technológiát kifejlesztő cég mögé álltak be . És most az újabb, friss történet elindításához is pont ugyanazt kell elöljáróban elmondani, mint legutóbb:

A Microsoft egykori alapítója, a Windows atyja, Bill Gates előszeretettel fektet kisebb, de inkább nagyobb összegeket olyan technológiai innovációkba, amelyekről azt gondolja, hogy az emberiség boldogulásához hozzájárulhatnak. Ilyen – bár szerintünk téves – elképzelés az, hogy a kis, moduláris atomerőművek kifejlesztése és tömeggyártása segít majd megoldani a világ energiatermelési és károsanyag kibocsátási problémáit, de ilyen a milliárdos legújabb „kattanása” is.

A Breakthrough Energy azt az elgondolást vette a szárnyai alá, hogy az energiafordulathoz is szükséges hálózati átviteli infrastruktúra fejlesztéseket, a távvezetékeket ne erdőn-mezőn keresztül vezessék már a hálózati cégek, hanem ehhez válasszanak okosabb, korszerűbb és jövőtállóbb  útvonalat. Példának okáért ott vannak nyomvonalnak az Egyesült Államokat behálózó autópályák.

Nem véletlenül kérdezték

Az ötlettel a NextGen Highways állt elő, miután Minnesotában készítettek egy ilyen fókuszú felmérést. A jogvédő szervezet a kérdőívek kiértékelése után arra jutott, hogy a minnesotai szavazókat egyáltalán nem zavarná, ha a távvezeték építéseket egyszerűen hozzágondolnák az autópályák infrastruktúrájához, és ezt a kombót részesítenék előnyben. Azzal együtt sem, hogy ehhez a jelenlegi állapotokhoz képest akár egy sor jogi, tulajdonjogi és szabályozási kérdést alaposan át kellene alakítani.

Minnesota (forrás Hertz)

Az ügy egyébként nem véletlenül landolt a szervezetnél, mivel a NextGen Highways alapítója, Morgan Putnam benne volt abban a csapatban, amely tavaly a Minnesota Közlekedési Minisztérium megbízásából egy leendő HVDC infrastruktúra építésével kapcsolatosan vizsgálódott.
A nagyfeszültségű egyenáramú (HVDC) átviteli hálózat kérdése legutóbb akkor került elő nálunk, amikor a magyar kormány azeri távvezetéképítési ötletelését vettük górcső alá:

Mit ér a kormány azeri távvezeték álma?

A cikkben akkor csak említés szintjén került elő, hogy az Egyesült Államokban a Zero2050USA projekt részeként az előtervezési fázisig jutott el az az ötlet, ami a HVDC-ben rejlő potenciál teljes országra vonatkozó kihasználását vizsgálta. E munka során azonban az a terv is elkészült, amely 400 milliárd dolláros beruházási költség mellett lehetségesnek – és ami fontosabb: a váltakozóáramú rendszereknél versenyképesebbneknevezte egy országos egyenáramú átviteli hálózat kiépítését.

Erre az átviteli hálózatra azért van – lesz majd, hamarosan – szükség, mert ahogyan azt korábban az amerikai PV Magazine is levezetteaz ország középső részéből keletre kell elszállítani a szélerőművek „termését” – ami az Energiaügyi Minisztérium (DOE) szerint a megújuló energiatermelés és energetikai átállás költséghatékony megoldása. A DOE egy másik tanulmánya szerint az USA 13 nagy földrajzi régiójából 9-ben óriási méretű új hálózati beruházásra – összesen 120 GW átviteli kapacitásra – lesz szükség már 2035-re. Ehhez pedig a jelenlegi mérethez képest éppen az átviteli hálózati szinten szükséges legalább 57 százalékos növekedést produkálni.

Száz szónak is egy a vége: a minnesotai „érdeklődés” ennek a gondolkodásnak a része, mivel a fejlesztési irányok az autópályákat is célba vették.

Máris itt az azeri távvezeték alternatívája

Fontos a szépérzék, de azért ez üzlet

Egy tavaly novemberben megjelent fehér házi jelentés lehetővé tenné, hogy az országot át-átszövő 48 ezer mérföldnyi autópálya-rendszer előnyeinek kihasználását – ahogyan azt is, hogy emellett az árufuvarozási vasútvonalakban rejlő lehetőségeket is megvizsgálják.

A Breakthrough Energy pedig – Bill Gates kezdeményezése – a minnesotai projektet ennek mentén úgy tolná tovább, előre, hogy állami és nemzeti szintre is felnőjön ez az elképzelés. Ennek érdekében olyan államokat kell most a tőkealap szerint megcélozni, ahol „szükség van az elektromos átvitel fejlesztésére”, és ahol jelenleg az állami szabályozás „tiltja ezeknek az elsőbbségi jogoknak a használatát” – áll a NextGen Highways jelentésében.

Az autópálya, mint nyomvonal azonban nem csak a szépérzékről és a környezetvédelmi szempontok alaposabb érvényre jutásáról szól. A már meglévő folyosókon ugyanis, ha az azok használatához kötődő jogokat rendezik, olcsóbb lehet a beruházás. És ami egyre inkább előkerül az ilyen grandiózus beruházások esetében: gyorsabban megvalósítható.

Bill Gates egy újgenerációs ablakba tolja a pénzét

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

Szabó M. István