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
auto

Áttörés: a CATL új aksijával a repülők is elektromosak lesznek

elektromosautó-akkumulátor

Rendszeres olvasónk már tudják, hogy igyekszünk óvatosan kezelni a szenzációs akkuinnovációkról szóló bombasztikus bejelentéseket, különösen, ha valami ismeretlen startup sajtóközleményében olvassuk, akiknél állítólag laborban, már valami működik. De teljesen más a helyzet, ha a világ egyik legnagyobb autókiállításán a világ legnagyobb akkugyártója jelent be valamit.

Ez most tényleg áttörés lehet.

Gyártásra készen

A CATL-nek van némi tapasztalata az akkumulátorok tömegtermelése terén, lévén, hogy csak tavaly 390 GWh akkumulátor gyártottak. Így amikor azt állítják,

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

hogy olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, amit még idén gyártásba is tudnak küldeni,

akkor arra érdemes odafigyelni.

CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost.

Csak a rend kedvéért, a különböző gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai olyan 140-180 Wh/kg körül járnak, az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig akár a 260 Wh/kg-ot is elérhetik, azaz a most bejelentett új akkucella

a mai legjobb autós aksiknak nagyjából a dupláját tudja az egyik legfontosabb paraméterben.

A Condensed Battery – sűrített akkumulátor – fantázianévvel ellátott újítás a gyártó szerint akár az autókban is megjelenhet majd, de alkalmas arra is, hogy akár repülőkben használják fel.

Nem teljesen váratlan

Az elektromos átállás kapcsán többször hallottuk már, hogy a technológia még sokáig alkalmatlan lesz arra, hogy repülőket, vagy hajókat üzemeltessünk vele, ott bizony szükség lesz a hidrogénre és az e-üzemanyagra.

Ezzel azonban nem mindenki ért egyet, legutóbb például a Tesla befektetői napján ismételte el Elon Musk, hogy szerinte a kontinenseken belüli légközlekedés igenis működhet akkumulátorok segítségével, ott a lélektani határ 450 Wh/kg energiasűrűség lehet. Musk egyébként akkor azt is hozzátette, hogy ilyen cellák gyártása már ma is lehetséges, a kérdés csak az ár.

CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost.

Így a CATL bejelentése kapcsán is természetesen ez a sarkalatos pont, hiszen nekik azt azért elhisszük, hogy képesek lesznek a tömegtermelésre, különösen, ha egy alacsonyabb darabszámú, prémium termékről van szó.

Az akkugyártó egyelőre igen keveset osztott meg a technológiáról, azt mondják, hogy mikron méretű adaptív hálót használnak – jelentsen ez bármit is – és nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az aksihoz.

A CATL egyébként jelenleg is dolgoznak egy polgári repülőgép gyártóval a gyakorlati megvalósításon, ami azt is jelenti, hogy a repülésben elvárt biztonsági és minőségi követelményeknek is meg fog felelni az akkumulátor.

Bár az új cella bizonyosan drága lesz, a légi ipar azért is jó belépő pont, mert a repülőgépek sok tíz vagy százmillió dolláros árában – bizonyos határokon belül – elférnek az extra költségek. Arról már nem is beszélve, hogy egy jól kihasznált repülőjártnál az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségek gyorsan visszahozhatják a különbözetet.

A bonyolult, 25-45 millió dolláros árú sugárhajtóművekhez képest a villanymotor felépítése jóval egyszerűbb, így feltehetőleg nem csak olcsóbb lehet, de a karbantartása is költségkímélőbb. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az elektromos légiközlekedés potenciálisan jóval csendesebb is lehet, mint a sugárhajtású.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.