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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

10 millió forint alatt a Zeekr X Kínában, és jön Európába is

elektromos autó

A Sanghaji Autószalonon bemutatkozott a Zeekr X, a Geely autógyártó csoport prémium elektromosautó-márkájának harmadik, egyben legkisebb és legolcsóbb modellje. A kompakt ferdehátú/crossover április 12. óta előrendelhető Kínában, ahol mindössze 189.800 jüanért, átszámítva körülbelül 9,3 millió forintért lehet hazavinni. Az autó Európában is elérhető lesz.

Így tör be az európai villanyautó piacra a Zeekr

Az X a 001-es crossovert és a 009-es egyterűt követi a Zeekr modellpalettáján, mindhárom villanyautó a Geely SEA elektromos padlólemezét használja – ezt építik többek között a Smart új villanyautói alá is. Méreteit tekintve a Zeekr X hasonló a szintén Sanghajban bemutatott Smart #3-hoz, a tengelytáv megegyezik, a Zeekr azonban 5 centivel hosszabb, néhány milliméterrel keskenyebb, és körülbelül 16 millivel magasabb.

A hajtáslánc teljesen megegyezik a Smart által is használt technológiával, így tehát az alapmodellben egy 200 kW-os villanymotor hajtja a hátsó kerekeket, de készül összkerékhajtású opció is, amelyben az első tengely is kap egy 115 kW teljesítményű motort. A 66 kWh-s NMC kémiás akkumulátorral az RWD típus 560 kilométert, az AWD változat pedig 512 kilométert megy el a Kínában használatos CLTC szabvány szerint. Az európai WLTP ciklus szerint mért hivatalos hatótávra még várnunk kell, de nagyjából 410-430 kilométerre saccoljuk.

Kínában a jármű négy vagy öt üléssel is megvásárolható. A műszerfalon egy 14,6 colos mozgatható képernyő jeleníti meg az infotainment rendszert. A hátsó csomagtartóban 362 liter hely áll a felhasználók rendelkezésére, de az autó egy frunkkal (első csomagtartóval) is várja a kisebb cuccokat.

A fentebb említett ár az egymotoros, ötszemélyes alapmodellre érvényes, de aki összkerékhajtást szeretne, annak sem kell sokkal többet fizetni, 20 ezer jüan, azaz körülbelül 985 ezer forint a plusz motor felára. Az egymotoros, de csak négy üléssel gyártott változat szintén 209.800 jüanba (10,3 millió forintba) kerül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.