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
auto
2024. 03. 04. hétfő

Az olasz energiaóriás ENEL bejelentette, hogy az Egyesült Államokban az évtized végéig kétmillió elektromos töltőt kíván telepíteni, hogy részese és egyben egyik megoldókulcsa is legyen az ország energiaátmenetének. A Renewable Energy World jelentése szerint az olasz cég e-mobilitási részlege, az Enel X Way ugyan nem ismeretlen ma sem az észak-amerikai villanyautó-töltő infrastruktúrában, de az aktuálisan értékesített 170 ezer járműtöltő volument dinamikusan szeretnék több mint a tízszeresére növelni.

Ez az Egyesült Államokban és Kanadában a kereskedelmi és a nyilvános töltési infrastruktúra bővülését jelenti majd. Az ENEL feltett szándéka, hogy a projekt során több mint 10 ezer publikus, egyenáramú töltőállomást épít meg. A döntés mögött természetesen a tavaly elfogadott inflációcsökkentési törvény található, mellyel a Biden-adminisztráció elsősorban az európai, energiaátmenetben dolgozó, tőkeerős cégek megnyerésére törekszik. Az összesen 369 milliárd dolláros „zöld támogatási csomag” által felkínált lehetőségekre sokan ráharaptak: sorra jelentik be az USA-ba a nagy méretű zöldenergiás befektetéseket.

„Az elektromos autók számának gyors növekedése nem a probléma, hanem a megoldás része”

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

Az amerikai lépés veszélyére, miszerint e szabályozás külföldre fogja terelni az európai zöldenergia ipart, már januárban érkezett – igaz, csak politikai – válasz. Több politikai vezető, köztük Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is arról beszélt különböző fórumokon, hogy az Egyesült Államok intézkedései aggodalmat váltottak ki Brüsszelben. Azóta annak az elhárító rendszernek a kidolgozása zajlik, amivel az ösztönzőket az EU-ban az amerikaihoz hasonló szintre emelve, megpróbálják mégis inkább „itthon” tartani a cégeket és a beruházásaikat. Ezügyben márciusban egyébként a legmagasabb szinten tárgyaltak a felek Washingtonban, ahol Joe Biden és Ursula Von der Leyen megegyeztek, hogy a közös cél a tempós haladás biztosítása a környezetkímélő technológiák felé.

Észak-Amerika bevételére készül az Enel X Way (fotó: enelxway.com)

Az ENEL az Egyesült Államokban most bejelentett beruházása az ötmilliárd dolláros keretösszegű, kifejezetten az elektromos járműveket kiszolgálni hivatott, nemzeti infrastrukturális programba jelentkezett be. A cég tervei szerint teljesen új telepítési, üzemeltetési és karbantartási projektet indít el, hogy a hálózatbővítést felgyorsítsa, de új finanszírozási szolgáltatásokat is indít. Ennek része, hogy az olaszok leszerződtek a Charge Pointtal, hogy a publikus elektromos töltőállomások telepítésében sebességet válthassanak.

Március végén megírtuk, hogy az Európai Parlamentben (EP) megállapodás született az eu-s villanyautós töltőinfrastruktúra építéséről. E szerint a TEN-T törzshálózaton a 2026-ig kiépítendő, egymástól legfeljebb 60 km távolságban lévő töltőállomásokra (több töltő egy helyszínen) vonatkozóan állomásonként minimum 400 kW összteljesítmény kiépítésének kötelmét határozták meg, úgy, hogy a kiépített teljesítménynek 2028-ig el kell érnie a 600 kW-ot. A további ösztönzőkre egyelőre várni kell.

Határidőt szabott az EU a sűrű töltőhálózat kiépítésére is

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Szabó M. István