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
auto
2024. 04. 20. szombat

Lehet, hogy nem lesz sokáig autógyártó a Seat?

elektromos autó

A Volkswagen Csoport elég világos irányt szabott a legtöbb márkájának, de a Seat kicsit mostohagyereknek tűnik.

Most egy német interjúban mondtak valamit, ami sok mindenre magyarázat lehet.

Kérdőjelek

A német Automobilwoche szaklap készített nemrég interjút Dr. Werner Tietz-cel, a Seat fejlesztési vezetőjével. Ebben sok mindenről volt szó, de ami igazán érdekes az a márka jövője.

A Seat 2022-es pénzügyi jelentése kapcsán már megjegyeztük, hogy a spanyol autógyártó az alkatrészhiány közepén a Cupra márkát preferálta, azaz, ha volt elérhető alkatrész, akkor azt az utóbbi kapta a nagytestvér helyett. A Cupra egykoron a Seat sportváltozata volt, de a Volvo-Polestar történethez hasonlóan, a tulajdonos anyacég itt is külön márkává fejlesztette a jól csengő nevet.

A Cuprával keres pénzt a Seat

A fenti zsonglőrködésnek hála a Seat tavalyi eladásai jelentősen visszaestek, miközben a Cupráé kilőttek. Bár darabszámban még mindig a fő márkáé a kétharmad, a Cupra modellek sokkal több profitot termelnek a konszernnek. Így a stratégia nagyon is tudatosnak tűnt, úgy lehetett érezni, hogy szépen lassan felfelé pozícionáljak a spanyol leányvállalatot, ám ennek a Seat lesz a vesztese.

Nem biztos, hogy autókat gyárt majd

A jövő tekintetében is úgy tűnt, a Cuprát helyezi előtérbe a Volkswagen, hiszen ezzel a márkanévvel mutatják be a spanyol villanyautókat, míg a Seat, az egész konszernben egyedüliként, kizárólag belsőégésű motoros marad, és még csak egy távoli modellnevet, tanulmányt, vagy tervet sem kaptunk akkumulátoros verzióban.

Így joggal merült fel a kérdés, hogy meddig marad ez így, és ha így marad, mi lesz a Seattal 2033 után, amikor a csoport befejezi a hagyományos autók értékesítését.

Erre kaptunk most választ, ami bár nem végleges és nem valami nagy központi bejelentés, nem hagy túl sok kétséget.

Elektromos scooter már van Seatból.

A fent említett interjúban a riporter először arról faggatta a szakembert, hogy ha a Seat spanyol gyáraiban az ID.2 család tagjai készülnek majd (Volkswagen, Skoda és Cupra márkanevek alatt), akkor mi lesz 2025-től a Seatokkal. A fejlesztési vezető megnyugtatta az aggódókat, hogy van elég gyártósor és hely ezekben az üzemekben, így 2029-ig maradhat a Seatok gyártása.

Seat el-Born is végül Cupra el-Born néven látott napvilágot. Fotó: Galambos Tamás

Az Euro 7 azonban nehéz helyzetbe hozza a céget, ugyanis ha a jelenlegi tervek kerülnek elfogadásra, akkor 2025-től le kell állítani több Seat modell gyártását, amely hatalmas űrt fog ütni a kínálaton.

Dr. Tietz szerint képtelenég a hátralévő időben a követelményeknek megfelelő Seat palettát előrántani a kalapból, és az új környezetvédelmi norma átlagosan 1500-2000 euróval növeli majd meg az autók árát.

A riporter azonban tovább faggatta a szakembert, azt kérdezve, hogy akkor ez azt jelenti-e hogy az évtized végére megszűnik a Seat mint önálló autómárka. Erre azt a ködös választ kapta, hogy

a Seat mint márkanév nem tűnik el, de most vizsgálják a konszernen belül, hogy pontosan hol van a helye. Nagy szerepet szánnak neki a különböző mobilitás-megoldásokban, de az elektromobilitás egyszerűen túl drága a Seat árkategóriájában – véli a márka fejlesztési vezetője.

A kicsit felemás választ azonban nem hagyta annyiban az újságíró, és rákérdezett, hogy akkor ez  konkrétan mit jelent, esetleg autók helyett elektromos bicikliken és rollereken, esetleg önvezető kisbuszokon tűnik-e fel majd a márka logója.

A Volkswagen a mobilitásban nem csak az autókban gondolkodik, és inkább az a kérdés, a Seat mit jelent a mobilitásban, hogyan jut el az ügyfél A-ból B-be. Az is elképzelhető, hogy végül más márkák termékeibe integráljuk a spanyol céget és a Seat igazából egy mobilitás-platform lesz – osztotta meg a szakember.

Ez egyelőre, ha burkoltan is, de úgy hangzik, hogy egyáltalán nem véletlen, hogy eddig nem láttunk Seat logós elektromos tanulmányokat.

Electromos Seat roller is van már.

Lehet, hogy a belsőégésű motorok nyugdíjazásával el kell köszönnünk a Seat autóktól is.

Dr. Tietz ugyanakkor azt is hozzátette, hogy, ha sikerül egy olcsó elektromos kisautóval előállniuk, akkor nem kizárt, hogy azon mégis Seat embléma lesz majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.