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
auto
2024. 04. 24. szerda

Hajtáslánctól függetlenül rossz érzés, amikor az autó váratlanul megadja magát és nem reagál semmire. Különösen fájó ez egy olyan jármű esetében, ami napi használatban van és munkaeszközként funkcionál. A Mach-e-val ez eddig kétszer fordult elő, de az első alkalommal saját hibából, mert letöröltem a telefonkulcsot, a fizikai pedig nem volt nálam. A tegnapi töltést követő hibának viszont nagyon érdekes és fontos tanulságai lehetnek.

Nehézkesen indult

Több óra autózás után 10 százalék körül érkeztem meg a soroksári Auchan áruházhoz, ahol egymás mellett két 50-es Mobiliti oszlop van. A régebbi sajnos foglalt volt, így beálltam az újabbhoz, ami viszont nem működött, így hosszasan beszélgettünk az ügyfélszolgálattal, akik többször is próbálkoztak a távoli újraindítással, sikertelenül. Ez azért fontos, mert ezen az új típuson nincs fizikai vészleállító és újraindító gomb, így mindenképpen az ügyfélszolgálat távoli varázslására van szükség az áramtalanításhoz.

Szerencsére a mellettem töltődő Opel Mokka-e már 98 százaléknál tartott és nagyon belassult a töltése, így – az egyébként nem olcsó percalapú töltés miatt is – reménykedtem abban, hogy perceken belül megérkezik a tulajdonos és át tudok parkolni a működő oszlophoz. Így is lett.

Sima liba és egy kis meglepi

Amióta megvan a Mach-e, márkakártyával indítom a Mobiliti oszlopokat, ami szinte soha semmilyen gondot nem okoz. Most sem volt 10 másodpercnél hosszabb idő leakasztani a kábeles DC csatlakozót, bedugni és a reteszelést követően elindítani az azonosítást, majd a töltést. A következő 115 percben semmi gondom nem volt. Elintéztem a dolgomat, ebédeltem, vásároltam, majd akkor ért a meglepetés, amikor visszaértem az autóhoz. Valamiért a telefonnal a zsebemben az autó nem nyílt. Ez önmagában még nem nagy gond, a rádiójelet sok külső tényező befolyásolhatja. Halásztelken az Aldi parkolójában sokszor a hagyományos autók távirányítói is nehezen működnek az onnan néhány méterre található hatalmas rádiótorony miatt. Ilyenkor a kulcsot elővéve és a gombot megnyomva könnyen be lehet jutni az autóba, az indítással pedig már nincs gond. Jómagam, fizikai kulcs hiányában ilyenkor az applikáción keresztül nyitom-zárom az autót, mert a Bluetooth kapcsolat gond nélkül működik.

A töltés leállítását követően azonban az autó nem indult. Sőt, semmi nem történt azon kívül, hogy megjelent egy hibaüzenet egy hang kíséretében, ami arról szólt, hogy az autó nem találja a kulcsot. Innentől egyórás gondolkodás és próbálkozás következett.

Nem érdemes kapkodni

Egy alkalommal már előfordult, hogy újra kellett indítanom a belső számítógépet egy előszériás tesztpéldányon. Ezt akkor a legegyszerűbben úgy lehetett megoldani, hogy a burkolatot megfelelő helyen lepattintva és a 12 V-os akkuhoz hozzáférve egy megfelelő szerszámmal le kellett szedni a negatív sarut fél percre, majd visszatenni és a számítógép újraindult. (Akkor egyébként az volt a gond, hogy a bal első ajtót nem lehetett a gombbal kinyitni, csak az összes többit. Valami beragadt a szoftverben, így hiába nyomogattam a gombot, az csak akkor nyílt ki, ha ezt követően megnyomtam bármelyik másik ajtó gombját és a két ajtó egyszerre kilökődött. Ez nagyon vicces volt, de bosszantó is egyben.)

Ebből kiindulva arra gondoltam, hogy leszedem a negatív sarut, de azt a gyárban valószínűleg nyomatékkulccsal húzták meg és nem volt nálam célszerszám, csak egy fogó, azzal viszont nem jártam sikerrel. Hívtam segítséget a közelből és amíg erre vártam, eszembe jutott, hogyan fejeztem be a töltést. A márkakártyát lecsippantva, az azonosítást követően az oszlopon aktívvá válik a STOP gomb, így a töltés leállítását az oszlopról (is) lehet kezdeményezni. Ilyenkor az oszlop mondja azt az autónak, hogy „végeztünk, elveszem az áramot!” Amikor az autó ezt megérti, akkor old a retesz és a csatlakozó kihúzható. És itt jön képbe a rutincsapda. Annyiszor játszottam már el ezt, hogy a retesz hangjára a kezem szinte automatikusan kifejti azt az erőt, ami kihúzza a csatlakozót és ez ebben az esetben is így történt, ugyanakkor – bár ezt elsőre nem fogtam fel – a szememmel láttam, hogy az aktív töltést jelző ikonok még kék színben pompáznak, vagyis az autó elvileg még nem zárta le a töltési folyamatot és az adatkommunikációt.

Lehet, hogy túl gyors voltam?

Amíg a segítségre vártam, gondoltam teszek egy próbát. Visszadugtam a DC csatlakozót és a hagyományos módon elindítottam a töltést. Hagytam pár percre, hogy az autó töltsön, majd arra gondoltam, hogy nem az oszlopon állítom le a töltést, hanem az autót kérem meg arra, hogy szakítsa azt meg. A Mach-e esetén ez könnyű. Ha nálunk van a kulcs, – legyen az fizikai, vagy telefonkulcs – akkor a töltést jelző ikonok melletti gombbal le tudjuk zárni a folyamatot. Ilyenkor az autó közli a töltővel, hogy „Végeztünk! Nem kérek több áramot.”

Így is lett. Visszaakasztottam a DC csatlakozót az oszlopra és az autó gond nélkül bekapcsolt. Hogy mi lehetett a pontos hiba azt nem tudom. Talán a legközelebbi szerviz alkalmával rákérdezek, hogy mit tudnak kiolvasni a gépből. Arra gondolok, hogy az oszlop által leállított töltésnél túl korán húztam ki a csatlakozót. Vagyis a retesz kioldott annak ellenére, hogy a töltést jelző ikonok még világítottak. Ebből arra következtetek, hogy az autó szoftverében beragadt valami, ami miatt nem engedte bekapcsolni magát. A második folyamatnál ez viszont azért nem volt gond, mert ott az autó addig nem oldotta a reteszt, amíg le nem zárta a saját folyamatát és az adatkommunikációt a töltőoszloppal.

Jobb oldalon a fehér indikátorok gyűrűjében található a közvetlen gomb a töltés megszakítására, így ha a fizikai, vagy a telefonkulcs hatótávon belül van, az autó is le tudja zárni a töltési folyamatot és az adatcserét.

A legnagyobb tanulság, hogy általában nem abból kell kiindulni, hogy katasztrofális a hiba, sokkal inkább a digitális attitűdünket kell átállítanunk és nem félni a technikától. A netet bújva pár perc alatt megtaláltam, hogy ez mással is előfordult már, igaz elsőre megoldásokkal nem találkoztam. Ugyanakkor az látszik, hogy kapkodni sem érdemes, mert a rutin nagy csapda, ami nekem most plusz egy értékes órámba és némi szívásba került.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.