Hajtáslánctól függetlenül rossz érzés, amikor az autó váratlanul megadja magát és nem reagál semmire. Különösen fájó ez egy olyan jármű esetében, ami napi használatban van és munkaeszközként funkcionál. A Mach-e-val ez eddig kétszer fordult elő, de az első alkalommal saját hibából, mert letöröltem a telefonkulcsot, a fizikai pedig nem volt nálam. A tegnapi töltést követő hibának viszont nagyon érdekes és fontos tanulságai lehetnek. Nehézkesen indult Több óra autózás után 10 százalék körül érkeztem meg a soroksári Auchan áruházhoz, ahol egymás mellett két 50-es Mobiliti oszlop van. A régebbi sajnos foglalt volt, így beálltam az újabbhoz, ami viszont nem működött, így hosszasan beszélgettünk az ügyfélszolgálattal, akik többször is próbálkoztak a távoli újraindítással, sikertelenül. Ez azért fontos, mert ezen az új típuson nincs fizikai vészleállító és újraindító gomb, így mindenképpen az ügyfélszolgálat távoli varázslására van szükség az áramtalanításhoz. Szerencsére a mellettem töltődő Opel Mokka-e már 98 százaléknál tartott és nagyon belassult a töltése, így – az egyébként nem olcsó percalapú töltés miatt is – reménykedtem abban, hogy perceken belül megérkezik a tulajdonos és át tudok parkolni a működő oszlophoz. Így is lett. Két különböző 50kW-os DC oszlop egymás mellett A bal oldali az újabb, ami nem működött. Az oszlopon nincs fizikai gom, de valamiért távolról sem lehetett újraindítani. Az RFID olvasó is ugyanazt a hibát írta, mint a kijelző. Sima liba és egy kis meglepi Amióta megvan a Mach-e, márkakártyával indítom a Mobiliti oszlopokat, ami szinte soha semmilyen gondot nem okoz. Most sem volt 10 másodpercnél hosszabb idő leakasztani a kábeles DC csatlakozót, bedugni és a reteszelést követően elindítani az azonosítást, majd a töltést. A következő 115 percben semmi gondom nem volt. Elintéztem a dolgomat, ebédeltem, vásároltam, majd akkor ért a meglepetés, amikor visszaértem az autóhoz. Valamiért a telefonnal a zsebemben az autó nem nyílt. Ez önmagában még nem nagy gond, a rádiójelet sok külső tényező befolyásolhatja. Halásztelken az Aldi parkolójában sokszor a hagyományos autók távirányítói is nehezen működnek az onnan néhány méterre található hatalmas rádiótorony miatt. Ilyenkor a kulcsot elővéve és a gombot megnyomva könnyen be lehet jutni az autóba, az indítással pedig már nincs gond. Jómagam, fizikai kulcs hiányában ilyenkor az applikáción keresztül nyitom-zárom az autót, mert a Bluetooth kapcsolat gond nélkül működik. A töltés leállítását követően azonban az autó nem indult. Sőt, semmi nem történt azon kívül, hogy megjelent egy hibaüzenet egy hang kíséretében, ami arról szólt, hogy az autó nem találja a kulcsot. Innentől egyórás gondolkodás és próbálkozás következett. Gondoltam egy próbát megér és újraindítottam a töltést. Nem érdemes kapkodni Egy alkalommal már előfordult, hogy újra kellett indítanom a belső számítógépet egy előszériás tesztpéldányon. Ezt akkor a legegyszerűbben úgy lehetett megoldani, hogy a burkolatot megfelelő helyen lepattintva és a 12 V-os akkuhoz hozzáférve egy megfelelő szerszámmal le kellett szedni a negatív sarut fél percre, majd visszatenni és a számítógép újraindult. (Akkor egyébként az volt a gond, hogy a bal első ajtót nem lehetett a gombbal kinyitni, csak az összes többit. Valami beragadt a szoftverben, így hiába nyomogattam a gombot, az csak akkor nyílt ki, ha ezt követően megnyomtam bármelyik másik ajtó gombját és a két ajtó egyszerre kilökődött. Ez nagyon vicces volt, de bosszantó is egyben.) Ebből kiindulva arra gondoltam, hogy leszedem a negatív sarut, de azt a gyárban valószínűleg nyomatékkulccsal húzták meg és nem volt nálam célszerszám, csak egy fogó, azzal viszont nem jártam sikerrel. Hívtam segítséget a közelből és amíg erre vártam, eszembe jutott, hogyan fejeztem be a töltést. A márkakártyát lecsippantva, az azonosítást követően az oszlopon aktívvá válik a STOP gomb, így a töltés leállítását az oszlopról (is) lehet kezdeményezni. Ilyenkor az oszlop mondja azt az autónak, hogy „végeztünk, elveszem az áramot!” Amikor az autó ezt megérti, akkor old a retesz és a csatlakozó kihúzható. És itt jön képbe a rutincsapda. Annyiszor játszottam már el ezt, hogy a retesz hangjára a kezem szinte automatikusan kifejti azt az erőt, ami kihúzza a csatlakozót és ez ebben az esetben is így történt, ugyanakkor – bár ezt elsőre nem fogtam fel – a szememmel láttam, hogy az aktív töltést jelző ikonok még kék színben pompáznak, vagyis az autó elvileg még nem zárta le a töltési folyamatot és az adatkommunikációt. A 12V-os akkumulátor negatív sarujához csak úgy lehet hozzáférni, ha lepattintjuk a szélvédő alatti burkolatot. Így már hozzá lehet férni, de sima fogóval nem tudtam és nem is ajánlatos kitekerni a csavart. Lehet, hogy túl gyors voltam? Amíg a segítségre vártam, gondoltam teszek egy próbát. Visszadugtam a DC csatlakozót és a hagyományos módon elindítottam a töltést. Hagytam pár percre, hogy az autó töltsön, majd arra gondoltam, hogy nem az oszlopon állítom le a töltést, hanem az autót kérem meg arra, hogy szakítsa azt meg. A Mach-e esetén ez könnyű. Ha nálunk van a kulcs, – legyen az fizikai, vagy telefonkulcs – akkor a töltést jelző ikonok melletti gombbal le tudjuk zárni a folyamatot. Ilyenkor az autó közli a töltővel, hogy „Végeztünk! Nem kérek több áramot.” Gondoltam egy próbát megér és újraindítottam a töltést. Pár percig hagytam, hadd kommunikáljon az oszlop az autóval. Így is lett. Visszaakasztottam a DC csatlakozót az oszlopra és az autó gond nélkül bekapcsolt. Hogy mi lehetett a pontos hiba azt nem tudom. Talán a legközelebbi szerviz alkalmával rákérdezek, hogy mit tudnak kiolvasni a gépből. Arra gondolok, hogy az oszlop által leállított töltésnél túl korán húztam ki a csatlakozót. Vagyis a retesz kioldott annak ellenére, hogy a töltést jelző ikonok még világítottak. Ebből arra következtetek, hogy az autó szoftverében beragadt valami, ami miatt nem engedte bekapcsolni magát. A második folyamatnál ez viszont azért nem volt gond, mert ott az autó addig nem oldotta a reteszt, amíg le nem zárta a saját folyamatát és az adatkommunikációt a töltőoszloppal. Jobb oldalon a fehér indikátorok gyűrűjében található a közvetlen gomb a töltés megszakítására, így ha a fizikai, vagy a telefonkulcs hatótávon belül van, az autó is le tudja zárni a töltési folyamatot és az adatcserét. A legnagyobb tanulság, hogy általában nem abból kell kiindulni, hogy katasztrofális a hiba, sokkal inkább a digitális attitűdünket kell átállítanunk és nem félni a technikától. A netet bújva pár perc alatt megtaláltam, hogy ez mással is előfordult már, igaz elsőre megoldásokkal nem találkoztam. Ugyanakkor az látszik, hogy kapkodni sem érdemes, mert a rutin nagy csapda, ami nekem most plusz egy értékes órámba és némi szívásba került. Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!