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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Áttörés: a CATL új aksijával a repülők is elektromosak lesznek

elektromosautó-akkumulátor

Rendszeres olvasónk már tudják, hogy igyekszünk óvatosan kezelni a szenzációs akkuinnovációkról szóló bombasztikus bejelentéseket, különösen, ha valami ismeretlen startup sajtóközleményében olvassuk, akiknél állítólag laborban, már valami működik. De teljesen más a helyzet, ha a világ egyik legnagyobb autókiállításán a világ legnagyobb akkugyártója jelent be valamit.

Ez most tényleg áttörés lehet.

Gyártásra készen

A CATL-nek van némi tapasztalata az akkumulátorok tömegtermelése terén, lévén, hogy csak tavaly 390 GWh akkumulátor gyártottak. Így amikor azt állítják,

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

hogy olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, amit még idén gyártásba is tudnak küldeni,

akkor arra érdemes odafigyelni.

CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost.

Csak a rend kedvéért, a különböző gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai olyan 140-180 Wh/kg körül járnak, az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig akár a 260 Wh/kg-ot is elérhetik, azaz a most bejelentett új akkucella

a mai legjobb autós aksiknak nagyjából a dupláját tudja az egyik legfontosabb paraméterben.

A Condensed Battery – sűrített akkumulátor – fantázianévvel ellátott újítás a gyártó szerint akár az autókban is megjelenhet majd, de alkalmas arra is, hogy akár repülőkben használják fel.

Nem teljesen váratlan

Az elektromos átállás kapcsán többször hallottuk már, hogy a technológia még sokáig alkalmatlan lesz arra, hogy repülőket, vagy hajókat üzemeltessünk vele, ott bizony szükség lesz a hidrogénre és az e-üzemanyagra.

Ezzel azonban nem mindenki ért egyet, legutóbb például a Tesla befektetői napján ismételte el Elon Musk, hogy szerinte a kontinenseken belüli légközlekedés igenis működhet akkumulátorok segítségével, ott a lélektani határ 450 Wh/kg energiasűrűség lehet. Musk egyébként akkor azt is hozzátette, hogy ilyen cellák gyártása már ma is lehetséges, a kérdés csak az ár.

CATL Condensed Battery. Forrás: CATL, CnEVPost.

Így a CATL bejelentése kapcsán is természetesen ez a sarkalatos pont, hiszen nekik azt azért elhisszük, hogy képesek lesznek a tömegtermelésre, különösen, ha egy alacsonyabb darabszámú, prémium termékről van szó.

Az akkugyártó egyelőre igen keveset osztott meg a technológiáról, azt mondják, hogy mikron méretű adaptív hálót használnak – jelentsen ez bármit is – és nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az aksihoz.

A CATL egyébként jelenleg is dolgoznak egy polgári repülőgép gyártóval a gyakorlati megvalósításon, ami azt is jelenti, hogy a repülésben elvárt biztonsági és minőségi követelményeknek is meg fog felelni az akkumulátor.

Bár az új cella bizonyosan drága lesz, a légi ipar azért is jó belépő pont, mert a repülőgépek sok tíz vagy százmillió dolláros árában – bizonyos határokon belül – elférnek az extra költségek. Arról már nem is beszélve, hogy egy jól kihasznált repülőjártnál az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségek gyorsan visszahozhatják a különbözetet.

A bonyolult, 25-45 millió dolláros árú sugárhajtóművekhez képest a villanymotor felépítése jóval egyszerűbb, így feltehetőleg nem csak olcsóbb lehet, de a karbantartása is költségkímélőbb. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az elektromos légiközlekedés potenciálisan jóval csendesebb is lehet, mint a sugárhajtású.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.