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
auto
2024. 04. 30. kedd

HW5 és Dojo – friss hírek érkeztek a Tesla chipjeiről

elektromos autó

A Tesla híres arról, hogy vertikálisan integrált autógyártó, azaz az iparágban megszokottnál jóval több mindent maga gyárt. Ezzel együtt persze rengeteg beszállítója is van.

Amiben viszont tényleg egyedi, az az, hogy a kocsik elektronikájának jelentős részét, még a vezetéstámogató rendszer, illetve az azt tanító szuperszámítógép chipjeit is maga tervezi.

HW5 / FSD 3

Kezdjük mindjárt egy viszonylag általános félreértés tisztázásával, amely a friss hír kapcsán ismét előjött több sajtóorgánumban.

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

Hardver (HW) 1-5 néven a vállalat vezetéstámogató (ADAS) és önvezető (FSD) rendszereinek teljes technikai csomagját értjük, amely magában foglalja a kamerákat, szenzorokat és a számítógépet is. Ez utóbbi lelke kezdetben a Mobileye EyeQ3 chip volt az eredeti HW1 csomagon belül (2014 szeptember), amelyet az Nvidia Drive PX 2 váltott a HW2-nél (2016 október), majd következett a Tesla FSD chipjének első generációja a HW3 bevezetésével (2019 március). Aki a különböző hardver csomagok minden részletére kíváncsi, itt nyugodtan tájékozódhat, ez egy jól összeszedett lista.

Az autógyártó az elmúlt pár hónapban, különösebb bejelentés nélkül, szépen lassan elkezdte a HW4 bevezetését, amely többek között, egyes legyártott példányokban egy új, nagyfelbontású radar alkalmazását is jelentette, valamint modernebb, négyszer nagyobb felbontású, Samsung kamerákat kezdett alkalmazni, és azok számát és elhelyezkedését, látószögét is némileg módosította. A csomag agya is változott, gyártásba került az FSD chip második generációja, ami állítólag már nem a Samsung texasi üzemében, hanem Tajvanban, a TSMC-nél készül.

Forrás: Systemplus Consulting

A The Korea Economic Daily azonban már ennél is frissebb hardverről, a HW5 csomagról ír, amiről eddig még csak pletyka szinten sem hallottunk.

A lap úgy tudja, hogy idén májusban találkozott Elon Musk a Samsung vezérigazgatójával, és megállapodtak, hogy a következő generáció számítógépének chipjét ismét a koreai óriásvállalat gyártja majd, mégpedig 4 nanométeres gyártástechnológiával. Erre azonban még 3-4 évet várni kell.

A hírek szerint a Samsung olyan jó árat ajánlott, amelyre Musk nem tudott nemet mondani, ám elképzelhető, hogy a gyártást megosztja majd a két beszállító között.  Ez utóbbi információval azért óvatosan bánnánk, mert egy chip gyártása nem pont úgy működik, mint egy fröccsöntött műanyagelemé, amelyet egyszerre két külön vállalat is különösebb gond nélkül készíthet. Ezen a komplex területen sokszor már maga a fejlesztés is a későbbi bérgyártóval közösen történik, mivel az elektronikai eszköz, a szilícium lapka kialakítása is figyelembe kell, hogy vegye az adott gyártástechnológiát, így az üzem és a gyártósor legtöbbször nem csereszabatos, a dizájnt legalábbi adaptálni kell a konkurens gyártósoraira.

Elindult a Dojo

A Dojo a vállat saját fejlesztésű szuperszámítógépe, több, mint egy egyszerű chip. Ahogy az autókban működő, az önvezetést kiszolgáló számítógépnél, úgy az azokon futó neurális hálókat a főhadiszállás szerverparkjában tanító, okosító hardver esetében is arra jött rá a gyártó, hogy az iparágban használatos általános megoldások, amelyek alapvetően egyszerű grafikus kártyák, nem elég hatékonyak, és kifejezetten erre a célra épített eszközökre van szükség.

Dojo – brutális teljesítményű chipet fejlesztett a Tesla

A vállalat két éve jelentette be a Dojo fejlesztését, akkor már egy prototípus üzemelt, de mostanra jutottak el oda, hogy már (kis) sorozatban készülnek a gépek, és a napi munkában is használják őket. A Tesla új hardvere erősen integrált, nem csak egy chipet, hanem egy azt kiszolgáló komplett szuperszámítógépet fejlesztettek, amelynek minden komponense a neurális hálók szimulációjára és tanítására van kihegyezve.

Tesla Dojo (fotó: Sáfrány Zsuzsanna)

Elon Musk nemrég Twitteren erősítette meg, hogy a Dojo már pár hónapja szolgálatba állt, és élesben üzemel – azt azonban nem tudjuk, hogy pontosan mennyi üzemel a számítógépekből.

A vállalat azonban nagyjából egy hónapja közreadott egy grafikont is, amely azt mutatja, hogyan tervezik az új berendezések skálázását.

A Dojo teljesítményének növekedése. Forrás: Telsa

Ezek alapján a hivatalos éles üzem most júliusban kezdődött, és nagyjából fél év múlva már annyi működik majd ezekből a csempéknek nevezett integrált számítógépekből, hogy jövő év elejére összeadott teljesítményükkel a világ öt legerősebb szuperszámítógépe közé kerül majd a rendszer. A kérdés persze ilyenkor mindig az, hogy miben mérve, és itt a Tesla az iparági szabványként is működő Nvidia A100 GPU teljesítményét adta meg. Eszerint február-március környékére a Dojo nagyjából 100.000 ilyen chip erejének felel majd meg, de tovább építik a rendszert, és jövő októberre már 300.000 ezernél járnak majd, ami 100 Exa-flop teljesítményt jelent.

Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy még gyorsabban fejlődhet majd az FSD, mivel több valós, a flottából érkező helyzetet tudnak egységnyi idő alatt feldolgozni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.