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
auto
2024. 05. 04. szombat

A Ford, 47 év után, alig másfél hete, július 7-én szüntette be a Fiesta gyártását, és azt már korábban is világossá tették, hogy nem áll szándékukban utódot fejleszteni.

De az nem kizárt, hogy elektromosan visszatérhetnek a kategóriába, ha találnak partnert akinek az alapjaira saját változatot gyárthatnak.

Nem érte meg

A Ford Európában már évek óta küzd a gyenge eladási számokkal, ám végre meghozták azokat a fájdalmas, ámde szükséges döntéseket, amelyek egy lehetséges kiutat jelentenek ebből a helyzetből. A megoldás alapjaiban véve egyszerű: kevesebb modellel, a népszerűbb modellkategóriákban akarnak csak versenyezni, és már nem költenek többet a kifutó belsőégésű motoros típusokra, hanem mielőbb elektromosra váltanak.

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

A Fiesta, 2015-ben még a B-szegmens legnépszerűbb autója is volt, ám mára már elfáradt a modell, ráadásul pénzt keresni igazán a corssoverekekkel és SUV típusokkal lehet. Így a vállalat azt a döntést hozta, hogy a Ka, a Mondeo, a Galaxy és a Focus mellett ezt a modellt is kivezeti, idén év közepén beszünteti a gyártást.

Martin Sander, a cég elektromos üzletágának európai vezetője a napokban az Automotive News Europe-nak adott interjút, amelyben kertelés nélkül elismerte, hogy a kisebb autókon alacsonyabb a haszonkulcs is, ők pedig nem akkora cég itt Európában, mint a Stellantis, vagy a Volkswagen, hogy a magasabb darabszám kompenzálja ezt. Így a kisautókat nem tartják a márka kiemelt területének a kontinensen, és nem áll módjukban egy önálló modellt vagy modellcsaládot fejleszteni csak Európának ebben a szegmensben.

A szakember azt is elmondta, hogy elsődleges prioritásuk, hogy a 2025-ben érkező új, második generációs saját elektromos platformjukra európai modelleket is építsenek. Nem meglepő módon, az új alapok Amerikában pickup formában fognak bemutatkozni, és ebből az is világos, hogy erre a platformra nem lehet kisautót építeni Európának. A terv az, hogy a tengerentúli típusok Európára szabott változatait gyártsák a spanyol Valenciában, amelyekhez korlátozott beruházások szükségesek csak.

Fiesta 2all?

Sander kiemelte, hogy a Volkswagennel jó a munkakapcsolatuk, és, bár az utóbbi időben inkább az MEB platformra építette Explorer kapcsán beszéltünk mi is az együttműködésről, az elektromos üzletág európai vezetője szerint ez kétirányú, ők is besegítenek a németeknek. Így például a Ford Ranger pickupra épül a Volkswagen Amarok, és lesz majd egy a Ford Transit Custom testvéreként készülő Volkswagen Transport nevű új modell is a wolfsburgiak kínálatában. Sander azt is megerősítette, hogy lesz egy az új elektromos Ford Explorernél sportosabb crossoverük is, amely jövőre az MEB platformon mutatkozik majd be Kölnben.

És bár még semmi nincs véglegesen eldöntve, a vezető szerint nem kizárt, hogy mégis érkezhet majd egy Fiesta méretű elektromos autó a Ford kínálatába, amely szintén a Volkswagen padlólemezét használhatja.

Így, ha teljesen saját önálló modellt nem is éri meg kifejleszteniük az európai piac sajátos igényeire, egy ID.2all testvért kaphatunk a Fordtól is.

Teljesen saját ruhát kaphat, vagy csak átlogózott ID.2 lesz?

Ez némileg ellentmond azoknak a korábbi híreknek, amelyek arról szóltak, hogy a Ford a jövőben nem akar újabb MEB alapú típusokat kihozni, mert azt nem tartja eléggé versenyképesnek - ám a 25 ezer eurós kategóriában nincs sok alternatíva. Az üzlet valószínűleg azon múlik majd, hogy mekkora költséggel járna majd a Fordnak a kisautó gyártása, és egyáltalán mennyire közösködnének a németekkel, csak a padlólemezre tartanának igényt, vagy a Cupra UrbanRebelhez hasonló szoros testvéri kapcsolatról van-e szó.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.