Kína beleáll a pofozkodásba: visszaüthet az EU vizsgálata
Amint arról néhány napja mi is beszámoltunk, Ursula von der Leyen szokásos évértékelő beszédében hosszasan fejtegette a kínai elektromos autók áradatával kapcsolatos európai uniós aggályokat és bejelentette, hogy az EU szubvencióellenes vizsgálatot indít Kína ellen. A felháborodás oka, hogy a kínai állam bődületes mennyiségű pénzt önt az elektromobilitással kapcsolatos fejlesztésekbe, amelynek köszönhetően – legalábbis az EU szerint – mesterségesen alacsonyan tartja az árakat, amivel torzítja az európai piacot, sőt ellehetetleníti a nagy európai klasszikus gyártókat, ezzel pedig közvetetten sodor veszélybe többmillió potenciális munkahelyet.

A Just Autó cikke szerint úgy látszik a bejelentést Kína sem hagyja annyiban és a vizsgálatot „tisztán protekcionista lépésnek” minősítette, amely megzavarja a globális autóipart és rossz hatással van a Kína és EU közötti gazdasági kapcsolatokra.
A bejelentett vizsgálat ténye lelassíthatja ugyan a Kínából beáramló „olcsó” elektromos autók importját, ami rövidtávon akár kedvezhet is az európai autógyártóknak, azonban a kontinensek közötti feszültségeket is fokozhatja.
Ez a tisztán protekcionista lépés súlyosan megzavarja és torzítja a globális autóipart, valamint az ahhoz kapcsolódó ellátási láncokat, és negatív hatással lesz a Kína-EU gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokra!
– közölte a kínai kereskedelmi minisztérium, akik azt is kiemelték, hogy Kína mindig együttműködő és nyitott hozzáállást mutatott akkor, amikor az európai autógyártók előtt kinyitotta a kapuit, ezzel támogatva és hozzájárulva, hogy folyamatosan növeljék a globális befolyásukat, valamint a hatalmas kínai piaci jelenlétüket. Hangsúlyozták, hogy mindezt nem kizárólag az elektromos járművekhez kapcsolódó beruházások esetén tették.

Peking nem riad el annak lehetőségétől, hogy megtorló intézkedéseket hozzon, ha az EU vámokat, vagy egyéb szankciókat vet ki a támogatott kínai elektromos járművekre, ami a kereskedelmi feszültségek fokozódását eredményezheti. Érdekesség, hogy általában különösen Németország óvatos az ilyen és ehhez hasonló visszahatásokkal kapcsolatban, mivel Kína jelentős szerepet játszik az autóipari ágazatában.