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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Elárasztják a globális piacokat az olcsó kínai elektromos autók…

Hangsúlyozta Ursula von der Leyen az Európai Bizottság elnöke szokásos évértékelő beszédében, amelynek tartalma alapján, brüsszeli lobbisták szerint a második elnöki ciklusára készülő politikus egyben a kampányát is megkezdte a jövő évi európai parlamenti választásokra vonatkozóan. Beszédében Leyen arra hivatkozott, hogy a Kínából beáramló olcsó kínai autók mögött komoly állami támogatások állnak, amelyekkel a kínai kormány mesterségesen tartja alacsonyan az árakat, hogy hosszú távon kigolyózza a vezető európai autógyárakat.

A beszéddel egyidejűleg az Európai Bizottság hivatalos szubvencióellenes vizsgálatot indított annak érdekében, hogy feltárja kivethet-e és – ha igen – milyen mértékben büntetővámokat a Kínából importált akkumulátoros elektromos autókra. Mindezt az európai uniós autógyártók védelme érdekében. A csavar a dologban, hogy a vizsgálat kiterjed az alapvetően nem kínai, de ott gyártott más márkákra is, így a Tesla, a Renault és a BMW is érintett.

A lépés már csak azért is tűnik harciasnak az EU részéről, mert a vizsgálatot szinte példátlan módon maga az Európai Bizottság kezdeményezte, nem pedig egy iparági panaszra adott válaszlépés indukálta.

A Bizottságnak 13 hónap áll rendelkezésére, hogy felmérje, kivet-e az import gépkocsikra a szokásos 10 százalékos uniós vámtételt meghaladó büntetőadókat. Az EU-nak ez lesz a legnagyobb Kínával szembeni kereskedelmi ügye azóta, hogy egy évtizeddel ezelőtt a kínai napelemekkel kapcsolatos uniós vizsgálat során csak hajszál híján sikerült elkerülni a kereskedelmi háborút.

A vizsgálatra reagálva a Kínai Kereskedelmi Kamara elnöke sietve hangsúlyozta, hogy az ágazat előnye nem a kínai állami támogatásokon alapul, egyben felszólította az EU-t az objektív eljárás lefolytatására.

A vizsgálat elindításáról szinte valós időben beszámoló Reuters cikke arra is kitér, hogy az EU és Kína közötti feszültség folyamatosan nő azóta, hogy a keleti nagyhatalom szorosabbra fűzte a kapcsolatait Moszkvával Oroszország ukrajnai invázióját követően. Az EU mindeközben igyekszik folyamatosan csökkenteni függését a világ második legnagyobb gazdaságától, különösen a zöld átmenethez szükséges alapanyagok és termékek tekintetében.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy miközben Kínának a saját piacán folyamatos lassulással kell megküzdenie, ami miatt fokozni kényszerül az exportot, az európai autógyártók termelésben képtelenek tartani a lépést, különösen az alacsonyabb árkategóriájú szegmensben, miközben a kereslet az EU-ban gyakorlatilag állandó, amit Kína szívesen ki is szolgál. A legnagyobb kínai gyártóktól, mint a BYD, a kisebb riválisokig, mint az Xpeng és a Nio mindenki folyamatosan növeli a globális terjeszkedés ütemét aminek köszönhetően Kína autóipari exportja idén augusztusban 31 százalékkal emelkedett.

Az Európai Bizottság szerint Kína részesedése az öreg kontinensen értékesített elektromos járművekből 8 százalékra nőtt, és 2025-re elérheti a 15 százalékot, megjegyezve, hogy az árak jellemzően 20 százalékkal alacsonyabbak az EU-ban gyártott modelleknél. Tipikus példái ennek a SAIC MG és a Geely Volvo népszerű modelljei.

Magyarországra érkezett a Volvo EX30 első példánya

A kínai gyártók részvényei az uniós bejelentést követően azonnal esni kezdtek. A BYD papírjai, amelyekkel a hír előtt 4,5 százalékkal magasabb értéken kereskedtek, 2,8 százalékos mínuszban zártak, míg a Nio 1 százalékot, az Xpeng pedig 2,5 százalékot veszített az értékéből. Ezzel szemben néhány európai gyártó, mint a Volkswagen, BMW és Mercedes-Benz, valamint a Stellantis részvényei enyhén emelkedtek egy rövid időre.

Az európai gyártók mindemellett egyre nagyobb nyomással néznek szembe a Tesla folyamatos és drasztikus árvágásai kapcsán is. A Renault például már júliusban bejelentette, hogy villanyautós gyártási költségeit 40 százalékkal kívánja csökkenteni még akkor is, ha az ehhez szükséges beruházások és a folyamatok átalakítása rövid távon felemészti az árrését.

A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) szerint az EU-nak arra sem ártana odafigyelnie, hogy sikerfeltételeket teremtsen az európai szereplők számára például energetikai és bürokratikus oldalon az energiaárak és az adminisztrációs terhek csökkentésével. De arra is kitértek, hogy a Kínával szembeni szívózásnak hosszú távon negatív visszahatásai is lehetnek például éppen az EU-s zöld célok eléréséhez szükséges, Kínai alapanyagokra vonatkozóan.

Európa nyitott a versenyre, de csak a tiszta versenyre!

Hangsúlyozta beszédében Leyen, aki arra is kitért, hogy az EU nem kívánja megismételni a tíz évvel ezelőtti napelemipari cirkuszt, ami gyakorlatilag megtizedelte az európai iparágat.

Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az elektromos és hibrid járműveknek nyújtott kínai állami támogatás mértéke 2016-2022 között 57 milliárd dollár volt, ami sokat segített Kínának abban, hogy a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártójává váljon, és az idei első negyedévben megelőzze Japánt, mint a legnagyobb autóexportőr.

Kína 2022-ben megszüntette ugyan az elektromos autóvásárlásokra vonatkozó nagyvonalú, 11 éves támogatási rendszerét, de egyes helyi hatóságok továbbra is nyújtanak támogatást vagy adókedvezményeket a fogyasztóknak és az iparági szereplőknek a vásárlások ösztönzésére, valamint a beruházások bevonzása érdekében.

Az uniós vizsgálat a lehetséges tisztességtelen támogatások széles körét fogja megvizsgálni, így kiterjed a nyersanyagok és akkumulátorok áraitól kezdve a kedvezményes hitelezésen át az olcsó földterületek biztosításáig.

Címlapfotó: Egy NIO ET5 modell a NIO House-ban, a NIO Inc. kínai prémium kategóriás intelligens elektromos járműgyártó cég bemutatótermében Berlinben, Németországban 2023. augusztus 17-én. REUTERS/Annegret Hilse

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.