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
auto
2024. 04. 27. szombat

2002-ben nyílt meg Drezdában a Volkswagen konszern németül csak Gläsernen Manufakturként, azaz üvegből készült, avagy átlátszó üzemként emlegetett gyára, amely igazán különleges élményt nyújtott az autó megrendelőjének.

A manufaktúra most más feladatot kap.

Nem hétköznapi

A gyár már külsőre is igen különlegesen néz ki, elsőre sokkal hamarabb gondolnánk valami puccos irodaháznak, modern luxusszállónak, mint autógyárnak, ám ez nem véletlen.

Volkswagen Gläserner Manufaktur

Az üzem legalább annyira szolgálta az imázs építését, a PR-t, mint amennyire a gyártást. Különlegessége abból adódott, hogy a megrendelő végignézhette, hogyan készül az autója az üvegfalak mögött, de természetesen százezrek jártak az üzemben látogatóként is.

A gyártás, ennek megfelelően, eleinte nem is tömegmodellekre, hanem különlegesebb autókra korlátozódott. 2002-ben itt debütált a Volkswagen akkor új zászlóshajója, a felsőkategóriás Phaeton, amelyből a típus megszűnéséig 84.235 darabot gyártottak a drezdai üzemben, de később készült itt a Bentley Flying Spur is, mintegy 2186 példányban.

Volkswagen Phaeton

A gyár a Phaeton kivezetése után elektromos modellek gyártásába kezdett, szerepelt a repertoárban az e-Golf (50.104 darab), illetve 2021 januárja óta ID.3 is – utóbbiból több mint 13 ezret gyártott az üveggyár.

Az üzem most 21 év, 150 ezer legyártott autó és több, mint kétmillió látogató után leáll, de szerencsére nem szűnik meg teljesen. A vállalat megtartja a 300 fős csapatot ám ők más feladatokat kapnak, állítólag az új, innovatív gyártástechnológiák kikísérletezése, és próbajárata lesz a gyár fő feladata.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.