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
auto
2024. 07. 27. szombat

Vízre bocsátották az első zöld metanollal hajtott konténerszállító hajót

egyéb

Az A.P. Moller–Maersk a múlt héten Koppenhágában avatta fel a világ első metanol meghajtású konténerszállító hajóját. Az új hajó, a Laura Maersk keresztanyja az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen volt, aki a koppenhágai kikötőben tartott vízrebocsátási ünnepségen megnyomta a gombot és pezsgősüveget tört a hajó orrán.

A hajózási társaságnak ezen kívül még további 24 metanolos hajóra van leadott rendelése, amelyek szállítása a jövő évtől 2027-ig fog megtörténni. A vállalat korábban elkötelezte magát amellett, hogy csak olyan új hajókat rendel, amelyek karbonsemleges üzemanyaggal is képesek működni.

Az új konténerszállítót Dél-Koreában építették. Hossza 172 méter, és 2100 TEU (húsz láb hosszúságú konténer) szállítására alkalmas.

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

A hajó kettős meghajtással rendelkezik, mert a vállalat ugyan zöld metanolt kíván használni, de szükség esetén lehetőség van hagyományos üzemanyag használatára is. Metanoltartályainak feltöltésével a hajó körülbelül 11.000 kilométert tud megtenni. A Maersk már több beszállítóval is megállapodást kötött, amelyek alapján 2024-től kezdődően fokozatosan egyre több bio- és zöldmetanolt fog vásárolni. Az előbbi mezőgazdasági hulladékból, vagy hulladéklerakókban keletkező, és ott felfogott metánból készül, az utóbbit pedig zöldhidrogénből és az ipari termelési folyamatok során kibocsátott és leválasztott szén-dioxidból állítják elő.

Az Alphaliner szeptemberi adatai szerint a Maersk 683 konténerhajóból álló flottával rendelkezett, amelyek összkapacitása 4,14 millió TEU volt, ezzel a világranglista második helyén áll. A társaság a globális konténerszállítási piac mintegy 15%-át tudhatja magáénak, és célul tűzte ki, hogy 2040-re nullára csökkentse az üvegházhatású gázok nettó kibocsátását.

Kép: Maersk

A metanol jelentős potenciállal rendelkezik a tengeri fuvarozás dekarbonizálásában. Folyékony halmazállapotának köszönhetően könnyen kezelhető és mozgatható, ráadásul a hidrogénnel ellentétben atmoszférikus nyomáson, illetve szobahőmérsékleten tárolható és tölthető. Az akkumulátorokhoz és a hidrogénhez képest nem foglal sok helyet a hajó fedélzetén, és a tárolása is kevesebb biztonsági óvintézkedést igényel. Emellett még energiatakarékosabb is, mint más szintetikus üzemanyagok, és némi átalakítással a meglévő infrastruktúrával is használható.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020-ban zöld utat adott a metanol üzemanyagként való használatának, illetve iránymutatásokat tett közzé a tengeri szállítási ágazat szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amely a globális kibocsátás mintegy 3%-áért felelős.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

Az IMO stratégiája szerint a hajózás kibocsátását 2030-ig a 2008-ban mért szinthez képest legalább 40%-kal, 2050-ig pedig legalább 50%-kal kell csökkenteni. A szervezet az évszázad végére a teljes szén-dioxid-mentesítést szeretné elérni.

A céllal összhangban a globális tengerhajózási iparág óriásai növekvő számban rendelnek metanolos hajókat, ami növelte az üzemanyag iránti keresletet. A francia CMA CGM 3 milliárd dollárért 18 hajót vásárol a China State Shipbuilding Corporationtől (CSSC) – adta hírül a Reuters. A hajógyártó 2025-ben köteles leszállítani őket – teszi hozzá a cikk. A COSCO Shipping Holdings 12 metanolüzemű hajót rendelt mintegy 2,9 milliárd dollár értékben, amelyeket 2028-ig építenek meg a kínai Yangzhou-i hajógyárban. A HMM (Hyundai Merchant Marine) kilenc hajót rendelt a hazai piacán, Dél-Koreában.

Az idén év elején számoltunk be arról a megállapodásról, amely szerint a Maersk évi 2 millió tonna, megújuló energia segítségével előállított zöld metanolt fog vásárolni Spanyolországból, ami a vállalat olajfelhasználásának 10%-át válthatja ki. Az első hajót, amely képes lesz felhasználni ezt a zöld üzemanyagot, már vízre is bocsátották, és hamarosan újabbak fogják követni.

Spanyol metanol szorítja ki az arab és orosz olajat Európából

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.