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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Spanyol metanol szorítja ki az arab és orosz olajat Európából

energia
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

A világ legnagyobb hajózási társasága, a dán Maersk egy 10 milliárd eurós beruházás révén Spanyolországban fog zöld metanolt gyártani a hajóflottája számára. A több lépcsőben, 2030-ig megvalósítandó projekt keretében felépülő üzemek évente 2 millió tonna üzemanyagot lesznek képesek előállítani, mindezt olajmentesen, csupán a helyben elérhető megújuló energia segítségével.

A vállalat és a spanyol kormány nemrégiben együttműködési megállapodást írt alá, amelyben a zöld metanol nagy volumenű spanyolországi gyártásának és exportjának kereteit fektették le. A kormánytól származó információk szerint a projekt galíciai és andalúziai helyszíneken fog megvalósulni – az előbbi szélenergiában, az utóbbi szél- és napenergiában egyaránt gazdag régió.

A 10 milliárd eurós befektetés 40%-át a hidrogén- és a metanoltermelésre, a 60%-a pedig a megújuló energia előállítására fogják fordítani. Ez utóbbihoz a Maersk saját nap- és szélerőműveket fog építeni, de már meglévő egységek vásárlása is a tervben van. A projekthez összesen 80-120 erőműre lesz szükségük, hozzávetőleg 4 gigawattnyi kapacitással, ezek fogják szolgáltatni az energiát a zöld hidrogén előállításához, a szén pedig biomasszából fog származni.

Az első fázisban, 2025-ig évi 200 ezer tonnás termelést fognak elérni, ami a második fázisban, 2027-ig egymillió tonnára, 2030-ra pedig évi 2 millió tonnára emelkedik.

A beruházás potenciálisan 85 ezer új munkahelyet teremthet az építkezéshez szükséges ideiglenes munkalehetőségeket is beleszámítva. A projekt megvalósításába igyekeznek minél több spanyol céget bevonni, és prioritásként kezelik, hogy a hozzáadott érték lehető legnagyobb része Spanyolországban maradjon. Ez utóbbi feltehetően nem fog nagy fejtörést okozni, hiszen a spanyol cégek már ma is hasonló beruházásokon dolgoznak szerte a világban, így a szükséges kompetenciák a hazai iparág rendelkezésére állnak.

Kép: Rechargenews

Szaúd-Ibéria

A Maersk olajfelhasználása körülbelül évi 10-11 millió tonnát tesz ki, ami Magyarország 6,7 millió tonnás fogyasztásánál is nagyobb. A vállalat hajói használják fel a világon kitermelt összes olaj 0,2%-át, ezzel a világ egyik legnagyobb fogyasztóinak számítanak a cégek rangsorában.

Hány hordónak feleltethető meg 10 millió tonna? Egy hordó kőolaj tömege 136 kg, és mivel az energiasűrűsége közel azonos a bunker olaj energiasűrűségével, ezért úgy kalkulálhatunk, hogy a Maersk napi felhasználása 200 ezer hordó. Magyarországé 140 ezer hordó.

A metanol energiasűrűsége fele az olajénak, így az évi 2 millió tonna hozzávetőleg egymillió tonna fosszilis üzemanyagot lesz képes kiváltani, azaz a Maersk igényeinek 10%-át. Ez egyébként nagyságrendileg hasonló a teljes éves magyar olajkitermeléshez is, amely 900 ezer tonna.

A metanol gyártása meglehetősen rossz hatásfokkal történik, ezért sokkal hatékonyabb megoldás, ha a villamos energiát közvetlenül használjuk fel. Van azonban néhány olyan szektor, ahol a technológiai korlátok miatt egy ideig még elkerülhetetlen lesz a folyékony vagy gáznemű energiahordozók használata. Az egyik ilyen nehezen dekarbonizálható terület a hajózás, ezzel a kérdéskörrel, illetve a zöld metanol felhasználásának lehetőségével az alábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

Az energiahordozókat ma még többnyire tengeren túlról kell megvásárolnunk, ami azzal jár, hogy Európa évről-évre hatalmas pénzösszegeket ad olajban gazdag keleti haramiaállamoknak. Ha mi magunknak állítanánk elő az energiahordozóinkat megújuló energia segítségével, akkor ezek a pénzösszegek Európában maradhatnának, ezáltal a mi gazdaságunk erősödését, a mi jólétünk növekedését segítenék, méghozzá fenntartható módon.

Az EU – árfolyamtól függően – évente 200-400 milliárd eurót költ olajimportra. Ennek körülbelül a tizede „házon belül” marad, azaz Norvégiába kerül.

Évi kétmillió tonna már egy európai szinten is értelmezhető mennyiségű üzemanyag, amely mindössze egyetlen nagy beruházásból fog származni. Az ehhez szükséges 4 gigawattnyi megújulós kapacitás szinte eltörpül Spanyolország teljes potenciáljához képest, amely ennél nagyságrendekkel több energiát lenne képes biztosítani Európa számára.

Néhány héttel ezelőtt egy cikkemben amellett érveltem, hogy a spanyolok nagy mennyiségű olcsó energiával láthatnák el Európát. A Maersk beruházásának fényében úgy tűnik, hogy ezt a kérdést mind a befektetők, mind a spanyol kormány hasonlóképpen látja.

Spanyolország vezető szerepet kíván betölteni a tengeri szállítás szén-dioxid-mentesítésében, és a világ tengeri közlekedésének egyik legfontosabb zöld folyosójává kíván válni” – nyilatkozta Pedro Sánchez miniszterelnök a két fél által a fent említett együttműködési megállapodás aláírása céljából tartott találkozót követően.

Spanyolország lehet az energiaválság egyik nagy nyertese

Címlapkép: Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.