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
auto
2024. 04. 27. szombat

Pár napja számoltunk be róla, hogy a Volkswagen úgy döntött, hatékonysági programja keretében befejezi az autógyártást a híres drezdai átlátszó gyárban, és helyette a helyszín inkább K+F feladatokat kap.

Úgy tűnik túl nagy volt a felháborodás.

Egyelőre

A múlt hétvégén megszellőztetett tervek elég nagy felháborodást váltottak ki – főleg a helyi politika nehezményezte, hogy megszüntetnék az autógyártást. Bár az üzemben évente csak pár ezer autó készül, így a konszern döntése teljesen érthető és logikus volt, valamint azt is hangsúlyozták, hogy mind a 300 munkatárs állása biztonságban van, a különleges gyár évi 100.000 látogatót vonz, és ezzel Drezda egyik fő turisztikai látványosságának számít.

ID.3 készül a drezdai gyárban. Forrás: Volkswagen

Egy most csütörtöki üzemi gyűlés után, azonban a vállalat egyik szóvivője arról tájékoztatta a Spiegel magazint, hogy meghallgatták a kritikát, és egyelőre marad a gyártás. Azt azonban még nem tudják, hogy hosszabb távon mihez kezdjenek az üzemmel, mivel a jelenlegi volumen nem kifizetődő – de keresik a megoldásokat, hogy tartósan biztosítva legyen a gyár helyzete.

Politikai kérdés

De nem csak az átlátszó gyár, a szintén Szászországban található Zwickau helyzete is vitát váltott ki a helyi parlamentben. Mint ismeretes, a Volkswagen 270 munkahely megszüntetését tervezi a villanyautókat gyártó üzemben, de további 2500 lehet veszélyben, ha nem növekszik a kereslet az ID modellek iránt.

A Spiegel beszámolója szerint a jobboldali-populista AfD képviselője a német koalíciót tette felelőssé a helyzetért, mondván, hogy az elektromos átállás erőltetése és az ekörüli felhajtás sodorja bajba a német belsőégésű motort, amely az ország iparának húzóágazata volt.

A többi párt viszont, politikai hovatartozástól függetlenül,  egy emberként állt ki a 2035-ös tervek mellett.

ID.3 készül a drezdai gyárban. Forrás: Volkswagen

A jobboldali CDU arra figyelmeztetett, hogy nem tehetünk úgy, minta minden maradhatna a régiben, ugyanis akkor pár év múlva amerikai és kínai gyártók fognak olyan termékeket kínálni, ami csökkenti a német áruk iránti keresletet. A politikus szerint az elektromos átállás már csak olyan, hogy nem egy lineáris folyamat, és nem mindig fájdalommentes, ám új munkalehetőségeket is kínál a jövőre nézve.

A baloldali SPD képviselője azt hangsúlyozta, hogy aki a jelenlegi helyzetben a fejlődés útjába áll, vagy igyekszik azt befeketíteni, az hatalmas károkat okoz a szászországi iparnak.

A kisebb pártok képviselői is egyetértettek a fentiekkel, ahogy egyikük fogalmazott a Volkswagenek iránti érdeklődés visszaesésese leginkább az áremelkedésekre és a negatív gazdasági várakozásokra vezethetőek vissza, és arra kérte kollégáját, hogy értse meg, amit az ipar már rég megértett: csak klímasemleges gazdaságot szabad működtetnünk.

Bezár a Volkswagen látványpéksége

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.